"eggtunge" fisk

Hei! trenger hjelp!!!
Jeg har noen skjørtetetraer og danio frankei som går "eggtunge". de har gjort dette over laaang tid og jeg lurer på hva jeg skal gjøre for at de skal legge disse eggene. Kan noen hjelpe meg?? Er det oxo noen der ute som vet hvordan man ser forskjell på skjønnene på disse typen fisk??
Når det gjelder kjønnsforskjeller på skjørtetetraene så kan du ta en titt innom profilen min på 180 literen. Der har jeg bilder av begge kjønn. Mine skjørtetetra går lett i lek om jeg bytter en del vann, gjerne opptil halvparten. Økt sirkulasjon eller endring av vannstrømmen kan også få de i gang. Jeg har ikke prøvd på å drette disse så de andre fiskene i karet har nok spist opp eggene. Nå må jeg bare innrømme at mine tetra ikke blir spesielt "oppblåste" av egg før de setter i gang. Er du sikker på at det er egg som har skylden og at de ikke bare er godt fôret?

Danioer har jeg ingen kjennskap til så der håper jeg noen andre kan svare deg
Hoene er størst, hos leopard-danio, og skjørtetera, etter det vi har observert.
I stedet for vannskift, kan du flytte fiskene over til annet kar - det fungerer også som et slags vannskifte.

Begge disse kan drettes i samme type kar med klinkekuler i bunnen, 12 -20 l, maks 3/4 fullt av vann. Leoparddanio kan du sette i begge kjønn samtidig, og neste morgen ved soloppgang er de sannsynligvis i gang. Yngel trenger infusorier i starten, seinere artemia. Yngel ser ut som sytråd med øyne på...

Skjørtetetra: sett inn hoene et par dager før hannene, for de godt med levendefor, sett i hannene, og håp det beste.
De er litt tyngre å få til / har litt stort frafall. De spiser også infusorier og artemia.

Tusen takk for svar!!! Nå fikk jeg lært en del! Tusen takk!!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap