Tigerbarbene dreper fiskene mine! hvite skyer.

Hei, jeg kjøpte fem nye fisker idag som heter hvit sky. Tigerbarbene flyr etter dem, og vil spise dem. Jeg la fort merke til dette, og hadde ikke noe annet å gjøre en å ta dem oppi til kampfisken, som ikke heller gikk. Jeg måtte desverre ta dem oppi 54 liters kavarie igjen med de seks tigerbarbene, hva skal jeg gjøre! Jeg vil IKKE at de skal bli spist, please hjelp meg. Jeg så at hvit sky ikke sto i fiskebasen, så de er små, har røde haletipper, og er litt lange. Tigerbarbrene er større en dem. Svar fort! Ellers er det ute for de stakkars fiskene
Vanskelig uten noen nærmere beskrivelse, eller bilde, men disse "hvite skyene" (slutter aldri å overraskes over navnene dyrebutikker klarer å finne!) tror jeg kan være albino varianten av ildhale. Siden de er kalt hvit sky, antar jeg at de har hvit kropp og rød hale.

Har googlet og funnet ut at det finnes albino variant av disse, men finner ingen bilder. Du kan jo "late som" om bildene i fiskebasen er av albino og se på kroppsform om det er samme fisken.

Tigerbarber kan være noen "monster", spesielt om de ikke er mange nok i stimen... så det er nok derfor du har fått problemer.

Men, om dette er albinovarianten av ildhale, så ser du at disse uansett trenger 200 liter med vann for å trives. Så kanskje du kunne ta de med tilbake til butikken og se om du kan få bytte i noe som vil trives og ikke bli plaget av tigerbarbene dine
Hei, nei jeg er 100% sikker på at det ikke er den fisken du tror det er. De er gråe på kroppen og har en rød hale. De likner faktisk en del på de som du har på bildet ditt. De har litt sånn liten kropp som neon tera bare større. De var ikke dyre og kostet 12 kroner. Den ene av dem er faktisk hvit, men den er kanskje ikke helt utvokst enda. Takker for svar.

Jeg har forrestten 6 tigerbarber, 3 gullbarber, fem sverddrager, en liten kampfiskdame, 3 sugefisker (ancitrus?) oppi karet.

Kampfiskdama mi er veldig sky, og pleier å svømme for seg selv. Men det så ut til at de fem skyene mine intresserete henne, og hun ville borti dem og kanskje ta seg en liten smakebit, bare sånn forsiktig, for å skjekke ut. Jeg ser ikke på henne som noe fare, da hun også er veldig liten av seg selv. Har senere tenkt å bruke henne som oppdrettsfisk, men kampfisk hannen min
det er disse ikke sant.
white clouds eller venus/kardinalfisk
som er et annet navn
Ja! Det er de!
Men mine er 10 ganger så penere!
Takk for at du fant dem, mitt bilde ble ikk eså velykket, men det lignet jo, jeg håper dette blir enklere for folk å svare.
Dette kunne guttn bedre enn meg, ja!

Glad du fant ut hvilken fisk det er
de er fine fisker ja. har noen selv derfor kjente jeg igjen beskrivelsen.
de er gode til å sloss.
du kan til og med ha dem i akvarie uten varmekolbe siden de kan tåle kulde ned til 5 + grader
Hei, hei, jeg fant ut akkurat hvilken fisk det var. Det er dvergkardinalfisk
HÅper på svar. http://akvaforum.no/profile.cfm?id=8070&tab=3&image=9732
Bare kopier Vet ikke hvordan direkte link er.
Tja, vet ikke helt hva jeg skal si.. utover at det er bra du fant ut hva slags fisk det er! Dyrebutikker er ofte ganske så oppfinnsomme når det gjelder å finne navn :p

Tigerbarber kan være agressive, spesielt om de er for få. Og 6 stk er nok for lite til å holde all knuffing innenfor flokken. Da bør de nok være rundt 10 stk eller så tror jeg.

Men egentlig har ikke du plass til å utvide tigerbarbestimen... begynner å bli ganske fullt i karet ditt som det er, synes jeg

Går ikke fiskene sammen er det ikke så mye man får gjort med det, er liksom umulig å snakke de til fornuft også
HaHa, jeg har nå prøvd Men de svømmer bare og tror de skal få mat når jeg snakker dem til fornuft. De ser på meg som at de aldri har gjot noe galt, til jeg snur ryggen til.

Hvis du mener at sugefiskene tar stor plass så gjør de ikke det. Jeg kjøpte en bitteliten sugefisk for en liten stund siden, som nå har blitt ganske svær. Sikkert 6 cm. Den andre sugefisken, er 3-4 cm, og den siste ligger på 1- 1,5 cm. Grunnen til disse fiskene er at søstra mi har dilla på de

Vi elsker søte ting, når ting er i små størrelser, foreksmpel en bitteliten sugefisk i forhold til en svær en. Syntes også at små nugatti, og tannkrem tuber er kejmpesøte, HAHA
Siste nytt!
Det ser ut til at tigerbarbene har mistet litt interesse for de små fiskene
SKyene, (bruker det navnet for at det var så søtt) tør faktisk å komme frem og gjemmer seg ikke. Men jeg tror nok ikke at tigerbarbene har blitt snille, de kan nok raskt begynne å jage dem igjen. *Jeg er bare glad for å se at det har roet seg litt!

Kos fra meg
Har akkurat funnet ut hvorfor venusfisk kalles for "Hvite sky" og tenkte jeg måtte dele den informasjonen her. I følge BTN Akvarieguide så lever den i vill tilstand i det sørlige Kina ved/på fjellet som heter 'Hvite Sky' (eller helst det kinesiske ordet for hvite sky vil jeg tro). Denne gangen var altså ikke butikknavnet helt uten relevans
Tigerbarber er, som Elin sier, noen troll. Jeg har hatt dem en gang, og aldri mer! Hver enkelt fisk er kanskje ikke så superslem. Men når du har en stim med småslemme fisker, blir det litt vel intenst. Dessverre tror jeg ikke du kan løse situasjonen du har i karet ditt uten å fjerne tigerbarbene. Det er deres natur å være slik - de er kjent for å være finnenappere og plagsomme mot "samboere". Kampfisk kan også være temmelig slemme, men der er det større forskjell mellom de enkelte individene. Jeg er ikke overrasket over at kampfisken fortsatte der tigerbarbene hadde holdt på. Også her har jeg opplevd ting selv. Jeg var uheldig med en stim med kardinaltetraer jeg kjøpte: de var små nok til å bli spist av palettcichlidene. Jeg berget da en over til kampfiskene, overbevist om at de i hvertfall var store nok til å ikke bli spist der. Men, jeg tok feil, gitt! Det er utrolig hva en kampfisk greier å stappe inn i kjeften sin.

Jeg vil gi deg et velment råd: når du skal kjøpe fisk, sjekk ut om fiskens temperament, levevis, behov og annen info før du går i butikken. Ikke stol på informasjon fra butikken, da veldig mange dyrebutikker ikke har peiling (selv om de tror det motsatte). Hvis man finner ut på forhånd hvilke fisker som er potensielle plagånder, er det lettere å unngå dette du nå opplever.

Jeg vet ikke om det er noen trøst, men de fleste akvarister har vært igjennom en slik hard lærdom som du nå går igjennom. Jeg har også lært dette på den harde måten.
Charlotte Rivera
Jeg har forrestten 6 tigerbarber, 3 gullbarber, fem sverddrager, en liten kampfiskdame, 3 sugefisker (ancitrus?) oppi karet.


Jeg syns det høres ut som akvariet ditt var passelig fullt allerede før du kjøpte disse "hvite skyene"...?
Tigerbarber passer klart best i artskarr.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap