Carassius auratus auratus (gullfisk) - hvor temperaturfølsom er denne?

For ca en ukes tid siden så gjenopptok jeg min gamle hobby med akvarium da jeg måtte redde en slørhale fra å "bli spylt ned i do".

Som den dyrevenn jeg er så ville ikke jeg at så skulle skje, så jeg har investert i et 110 liters Juwel akvarium m/tilbehør for å redde fisken. Fra tidligere er jeg godt kjent med Juwel i fra når jeg og min ex hadde akvariedilla for noen år siden (hun fikk med seg alle alle tankene + utstyr når hun måtte flytte ut).

Jeg har brukt fiskebasen flittig for å se hvilke fisker som går i sammen med slørhalen.

Jeg har lagt merke til at f.eks. Praktbotika og Metallpannsermalle trives best i noe høyere temperatur enn gullfiskene.

Så spørsmålet mitt er rett og slett i hvor stor grad slørhaler takler temperaturer utenfor sin øvre skala?

\Ruben
Så spørsmålet mitt er rett og slett i hvor stor grad slørhaler takler temperaturer utenfor sin øvre skala?

\Ruben

Det anbefales 10-22 grader her i basen. Jeg har mine 8 gående i 18-20 grader i et 100Liters kar. Di klarer vel noen grader opp, men blir mindre aktive. Hvor langt oppover di klarer å "være tilstede" vet jeg ikke, desverre. På sommeren når temp blir for høy har jeg lest at noen legger ned poser med isbiter. Kjøpt mine fisker siste 2-3 mnd så den erfaringen har jeg ikke. Du ble kanskje ikke noe klokere av dette svaret, men regner med at noen med mer erfaring gir deg et svar.

Leif E. Johansen
Gullfisker tåler høyere temperaturer veldig fint, men kun i korte perioder. Jeg har hørt at i der de lever i dammer i Asia kan tempen komme opp i nærmere 40 grader kortere perioder.

Så det går nok bra å holde en temp rundt 24 grader, men siden det er en permanent løsning tror jeg ikke jeg vill gått noe høyere. Evt velge andre kaldtvannsfisk som kamerater til den. Tror det er en danio som skal være kaldtvannsfisk.
Takk for svar begge to.

Når fruen blir hektet på fisk så blir det nok eget akvarie bare til kaldtvannsfiskene

\Ruben
Kona ja............
Kona er litt hekta hun oxo, men holder seg til 100L med slørhaler og gullfisk. Har hatt oppi 3 gull barber og en liten albino malle så de har litt selskap. Skal se du... at din kone oxo blir hekta
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap