Scleropages formosus (arowana)

Da har jeg endelig fått meg noen arowanaer. Har gått og venta på disse veldig lenge, men det var vært det. Så her er det bare å nye bildene. De har ikke vært i akvariet i mere enn 2 timer, så de er fortsatt litt skremt tror jeg.

Får ta mere bilder i morgen når de har fått roa seg ned litt
Fiskene er ca. 30cm store
Den gullaktige arowanaen er en
Full Colour (blue base)
De andre røde er Chili red i HQ kvalitet, disse blir veldig røde når de blir større.
alfen50
Nesten gratis også går jeg ut ifra. ;-)

Tja....det var like før det hele summen gikk rett i dass. Takket være grensekontrollen i både Danmark og Norge og tollvesenet at de har kommet hit i dag. Har hatt litt flaks i all uflaksen jeg har hatt i dag.

Starta dagen klokka 8:00 og ringte Grensekontrollen i Kastrup..skjønte med en gang at dette var nok ikke det første problemet jeg kom til å støte på i dag.
Kanskje vært interesant om du kunne skrive litt mer om hvordan du fikk dem inn i landet og hva som holdt på å gå galt!?
Kampfisken
Kanskje vært interesant om du kunne skrive litt mer om hvordan du fikk dem inn i landet og hva som holdt på å gå galt!?

Det meste tror jeg gikk galt.
Som sagt så ringte jeg Katrup. Det er et system som man må bruke for å registrere import når det kommer via EU. Noe som heter Traces. Dette er for å melde fra til grensekontroll stasjonen som den lander i, i dette tilfellet Kastrup. Problemet er at hvis man ikke fyller ut denne så kan man faktisk risikere at de ikke grensekontrollerer den og bare sender den i retur.
man må være litt inn i denne Traces for at man skal skjønne noe av den, og hvis det er noe man MÅ fylle ut som ikke er fylt ut, så får man ikke sendt dette til grensekontroll stajonen. Men det finnes litt hjelp, Traces har brukerstøtte, men de har begynt med å ha kun åpent på slutten av dagen, fra 13-14 eller noe, det hjelper meg veldig lite når flytet lander på Gardermoen 15:30. Men de i Danmark hjalp meg med dette, så da løste den saken seg. Det er ikke lett å høre hva en danske sier over telefonen.

Når klokka nærma seg 12:30 så ble jeg oppringt av grensekontroll stajonen på Gardermoen og fikk beskjed om at det helsesertifikatet som fulgte med ikke er godkjent av EU og dermed ikke gyldig. De her i Norge hadde fått en telefon i fra Danmark og lurte på om de skulle sende fisken i retur eller sende den videre til Norge.
Ikke er det noe lett å ringe avsender land heller da de ligger 6 timer foran oss og de har sikkert tatt kvelden. Hun som ringte meg hadde ikke noe myndighet for å gi meg dispansasjon for å ta i mot fisken til Norge, så der måtte hun høre med sjefen sin, så en ny halvtime med spenning hadde jeg der. Ble oppringt igjen og fikk beskjed om at de kunne ta den inn til landet, men helst ville de at jeg skulle ha fiskene hos de til denne helsesertifikatet var i orden. Men på en eller annen måte så gikk det i orden at jeg kunne ta med meg fiskene hjem, men de må gå i karantene her til jeg får orden på papirene. Dette hadde jeg faktisk aldri trodd at skulle gå. Pustet lettet ut da.

Kom hjem litt stressende etter mye kø kjøring på E6'en. Fikk skrivd en tolldeklarasjonskjema og alt var bare velstand, så rett før jeg satte meg i bilen så kom jeg til å tenke på CITES papirene, de må jeg jo klart ha med.
Det var ikke bare bare å finne de. Og det står også at man skal ha med originalen og ikke en kopi. Jeg tror jeg brukte 2 timer på å lete etter de papirene uten hell. Hva gjør jeg da, tenkte jeg, 50k rett i dass pga et papir som mangler. Tok en telefon til tollstasjonen på Gardermoen og traff vist på en kar der som kjente han som hadde utstedt CITES papiret til meg. Så det var ikke noe problem. Lurer på hva som hadde skjedd om jeg ikke traff på denne karen.

Oppi alt dette så er det jo alt det andre vanlige man må gjøre i løpet av en dag, hente unger , lage middag og alt det der kom innimellom alt dette.

Denne dagen har jeg hatt høy puls til tider, ikke hver dag man føler at 50k henger i en tynn tråd. Ikke noe god følelse, det kan jeg love deg.
Gurimalla så flotte! helt utrolige farger på de.
Bøyer meg i støvet for din jobb med myndighetene det var nok ikke bare bare..
Hvor mange tok du inn?
Ser du har bilder av noen, men hvor mange tok du inn egentlig? Og skal du ha dem selv, eller er dette også noe du skal legge ut for salg?
Tok bare inn 3stk. 2 Chili red og en golden. Jeg har bare 1 rød igjen, den er for salg, da den jeg egentilig ønsker meg er litt for dyrt å ta inn enda. Drømmen er en Malaysisk full golden head. Denne pleier å koste det dobbelte av en chili red derfor er jeg nødt til å spare litt.
Søte småfisker dette!!
Men noe til pris da!
Sitter du egentl gjenn med noe fortjeneste på dette da? Regner med at det blir en del utgifter på beroligende medikamenter mens du venter på å få dem over grensa også
Etterspørsel etter de arowanene er ikke så veldig stor. Men jeg har tenkt lenge på å skaffe meg en, men som regel så har jeg måtte reparere bilen, kjøleskapet, pc, eller andre ting som har gått i stykker for meg.
Men denne gangen så gikk det greit.

Fortjeneste har jeg ikke tenkt så veldig mye på, har mest tenkt på å få tak i en til meg selv. Jeg solgte unna saltvannskaret, så da må jeg jo ha noe annet fint i stua, kommer vel et prosjekt på det karet også utover høsten (etter garasjen) kommer jeg til å begynne på den.
Inaktiv bruker
fine fisk di på bildene =
dette var meget imponerende arowanaer. hvor stort akvarium har du til de?
bilder av karret?
De går i 250L inntil videre, jeg flytter på de ettersom de vokser.
De 250L er det en Eheim 2026 og automatisk vannbytte. De går i BB kar.
ok. så de er ikke så store da.. noen planer om hvordan karr de skal stå i som voksne da?
Inaktiv bruker
hvor store kan dise fiskene bli ? =
hvis man gidder å ta en titt på overskriften, deretter ta et kjapt søk i fiskebasen, så ser man at denne typen arowana kan bli 90cm.
Inaktiv bruker
kult sån fisk vil jeg ha nor jeg blir voksen =
Reptilfrelst
hvis man gidder å ta en titt på overskriften, deretter ta et kjapt søk i fiskebasen, så ser man at denne typen arowana kan bli 90cm.

Jepp, og hvis man gidder å lese alt det jeg har skrevet så står det også størrelsen der. ca. 30cm for de som ikke gidder å bla tilbake.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Johansen
Reklame for plussmedlemskap