Fisk i yngelkar?

Finnes det en fisk som kan gå i et yngelkar uten at den spiser yngelen? Bortsett fra ancistrus.
Du bør vel nevne litt om størrelsen på dette yngelkaret...? Hvis det er 12-20 liter, så synes jeg egentlig ingenting annet enn yngel passer inn der

Eventuelt kunne det kanskje passet med en stim små Pygme-Corydoras...?
Så klart Karet er 43 liter.
Er pygme corydoras vanlig i handelen eller vanskelig å få tak i?
disse vil spise yngelen din. corydoras pygmeaus er ikke uvanlig i handelen i norge. legg ut en annonse eller ta turen innom en dyrebutikk og se hva de kan ordne.
S_Dreams
Kunne denne gått? [URLBLOCK1] F.eks. 2 jenter?

Vil du at yngelen din skal være 100% trygg, så har du yngelen alene i yngelkaret. Det er det beste. Selv om den du nevner er herbivore (grønt-etende), så ville jeg ikke stolt et sekund på den i selskap med en skokk yngel... Det får det til å rykke i jaktinstinktene på noen og enhver
Ok, får slå de fra meg. En ting jeg glemte å nevne er at det er malawi yngel som skal gå her. Da vil PH verdien ligge på min 7.5, og da går vel ikke corydoras? Det står PH på pygme corydoras opptil 8, men det er kanskje ikke riktig?

Det jeg egentlig tenker her, er ta jeg må ha en innkjøringsfisk i karet, slik at det er klart når yngelen kommer. Akkurat nå er det kun snegler der, og de klarer vel ikke å holde i gang en bakteriekultur? Problemet mitt er bare at jeg ikke kan flytte den fisken når yngelen kommer. For da står valget mellom rekekaret og malawikaret. Så da hadde det vært perfekt med en som ikke spiste yngel. Eller en som ikke spiser reker eller rekeyngel. Vil også at fisken skal gjøre litt ut av seg, derfor ikke ancistrus. Litt kjedelig med et nesten tomt kar. For mye forlangt her kanskje?

Har noen dvergtannkarper i rekekaret. Kanskje jeg bare skal flytte over noen av dem...
Det er da ikke noe problem å kjøre inn et kar uten innkjøringsfisk! Jeg har aldri brukt det siden jeg synes det er ganske unødvendig å utsette levende vesener for giftstoffer.

Om du mater det tomme karet så holder det antagelig. Ellers så har du jo flere kar. Hvorfor ikke stjele filtergugge fra en av disse? Da er jo filteret i gang på en dag eller to.

Du har forresten rett i at corydoras ikke egner seg i malawi-vann.
Som det nevnes i innlegget ovenfor; du sparker igang filteret i yngelkaret på et blunk ved å skvise filtergørr fra et etablert filter over i det nye. Evt. kan du klemme ut masse deilig gørr fra et etabl.filter i en bøtte akvarievann, og så la yngelfilteret stå og gå i bøtta og suge til seg all den fine gjørma Når det har sugd opp alt og hamstret det i svampene, så er det klart.

I mitt første svar ovenfor, ble en god del redigert vekk, for jeg kunne ikke skjønne hva du skulle med den afrikanske cikliden i et yngelkar. Men så kikket jeg i profilen din og oppdaget at du jo har et Malawi-kar. Da demret det litt

Du har rett i at det er en feil i infoen på Pygme-corydoras i fiskebasen. Den arten (som alle Corydoras) kommer fra Sør-Amerika og skal ikke ha ph opptil åtte. Grunnen til at det står der, er at ingen person manuelt har gått inn og korrigert verdien. Gjøres ikke det, står det en standardverdi i det feltet der - en verdi som omfavner det meste... (6 - 8 tror jeg er std)
Jeg ville ikke hatt noen Corydoras i det akvariet, rett og slett. Det blir for mye "tyning av trivselen" med så feil vannverdier.

Noen lette levendefødere vil faktisk kunne trives utmerket i dette yngelkaret. Mange levendefødere trives i noe høyere ph enn "den standard selskapsfisken", og i tillegg høyere gh også. De er lette å fange inn om du skulle ha behov for yngelkaret til Malawi-yngel. I mellomperiodene vil de holde akvariet i drift og sørge for at alt er "i drift".
Jeg har brukt halve filterer fra rekekaret i yngel/snegle karet, så det er jo egentlig i gang. Men syns det hadde vært kjekt med et par fisk i stedet for et nesten tomt kar. Har jo snegler, men...

Platy syns jeg hadde vært kjekt å ha, men spørsmålet er bare hvor jeg skal plassere de når yngel kommer. Tror ikke jeg kan dra inn et fjerde kar i hus Tar platy forresten voksne reker?
Rekene er forresten neocardina sp og kirsebærreker, så de er jo ikke så store.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap