- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Endelig bestemt meg, blir kardinal sammen med diskus.
Endelig bestemt meg, blir kardinal sammen med diskus.
har holdt på i mellom 1-2 år får å greie å bestemme hvilken stimfisk jeg skal ha sammen diskusen min, i et 660 l karr.
Nå har jeg endelig bestemt meg, og det ble ikke noe mere spennende en kardinal tetra.
Skal ha et sted mellom 100-200 stk av kardinalen i et 660 l karr med 9 store diskuser og 3 store scalarer.
Har begynt å kjøpe inn stimen nå, mine første 20-25 stk kjøpte jeg på fredag.
Disse går nå i et annet karr, for å bli endel større før de blir flyttet over i diskustanken.
De blir heller ikke flyttet over før jeg har rundt 100stk kardinal, kjøpe noen hvergang jeg finner fine kardinaløer å kjøpe.
Disse jeg nå kjøpte skal være VF kardinal, de virker litt svakelig, og jeg har mistet 2-4 stk siden fredag.
Men ser ut som de som nå lever er sterke inndivider.
Fikk med 5 stk på kjøpet siden noen brukte å dø, sa butikken jeg kjøpte de i.
Er kardinalen like svakelige som neontetraen, eller sterkere?
Tror dere ikke et syn på mellom 100-200 stk kardinaler vil bli et fint syn i diskustanken min?
Nå har jeg endelig bestemt meg, og det ble ikke noe mere spennende en kardinal tetra.
Skal ha et sted mellom 100-200 stk av kardinalen i et 660 l karr med 9 store diskuser og 3 store scalarer.
Har begynt å kjøpe inn stimen nå, mine første 20-25 stk kjøpte jeg på fredag.
Disse går nå i et annet karr, for å bli endel større før de blir flyttet over i diskustanken.
De blir heller ikke flyttet over før jeg har rundt 100stk kardinal, kjøpe noen hvergang jeg finner fine kardinaløer å kjøpe.
Disse jeg nå kjøpte skal være VF kardinal, de virker litt svakelig, og jeg har mistet 2-4 stk siden fredag.
Men ser ut som de som nå lever er sterke inndivider.
Fikk med 5 stk på kjøpet siden noen brukte å dø, sa butikken jeg kjøpte de i.
Er kardinalen like svakelige som neontetraen, eller sterkere?
Tror dere ikke et syn på mellom 100-200 stk kardinaler vil bli et fint syn i diskustanken min?
Postet 10.08.08 kl 09:17
Hadde 20 stk en gang. Jeg synst det var flott. 200 kardinal tetra må jo bare blir nydelig. Eneste jeg tenker på er om scalarene kommer til å forsyne seg. En kompis av meg hadde neon tetra sammen med scalarer i et 180 liter. Han hadde 20 stk og de forsvant etter en måned pga scalarene forsynte seg av de.
Postet 10.08.08 kl 09:37
Ken MyrsethTror dere ikke et syn på mellom 100-200 stk kardinaler vil bli et fint syn i diskustanken min?
Kardinaltetra er et ypperlig valg
En vanlig fisk, men det finnes nesten ikke en vakrere stimfisk. Den er på 2. plass på min favorittliste.
Personlig så synes jeg at Nannostomus mortenthaleri er vakrere, men den stimer ikke like godt og blir dermed ikke en "stimfisk" i ordets rette forstand etter min mening.
Et par hundre kardinaler blir garantert et flott syn.
Postet 10.08.08 kl 09:38
200 kardinaltetra høres jo veldig bra ut, men du bør jo ha såpass i karet ditt.
Mine 15 lever i beste velgående, men det er vel med kardinaltetra som andre fisk, med riktig stell så har de det som fisken i vannet . Jeg vurderer sterkt å kjøpe 15 til. Du Får dem for 12 kr stk. i Sarpsborg, ved Amfiborg kjøpesenter ved kjøp av 10 stkr.
Jion
Mine 15 lever i beste velgående, men det er vel med kardinaltetra som andre fisk, med riktig stell så har de det som fisken i vannet . Jeg vurderer sterkt å kjøpe 15 til. Du Får dem for 12 kr stk. i Sarpsborg, ved Amfiborg kjøpesenter ved kjøp av 10 stkr.
Jion
Postet 10.08.08 kl 10:06
Postet 10.08.08 kl 10:09
Skal ta en tlf til dahls på mandag og høre om han kan bestille opp 100-200 stk til meg, og evt hvor mye han skal ha for de.
Men Thor bruer jo være ganske rimelig, så tror nok ikke jeg får noen bedre pris noen andre steder.
Enig med flere her, at en stim på opp mot 200 stk kardinal, bare er helt nødt til å bli et vakkert syn.
Tror nok en voksen kardinal blir for stor til at værken diskusene eller sclarene spiser de(håper virkelig det, for elles blir det dyrt, vis 200 stk skal bli spist opp).
Har en VF Peru"altum"som er virkelig stor, det er den jeg er mest redd for skal gå "bananas"i kardinal stimen. Den VF scalaren har et vannvittig jakt innstinkt.
Men i naturen så lever vel både scalarer, diskuser og kardinaler sammen, eller?
Men uansett så gleder jeg meg utrolig til å få satt inn minimum 100 stk, og når de har kommet opp i tanken så må jeg vurdere om stimen er for liten eller ikke.
Men vis Dahls kan gi en fin pris på 200 stk med engang, ja da kjøper jeg 200 stk da, og blir det for fullt i diskustanken med 200, ja da må jeg spre inndividene i noen av de andre karrene som er i drift.
Greier nesten ikke vente på at det skal bli mandag, vil snakke med Dahls nå.
Men Thor bruer jo være ganske rimelig, så tror nok ikke jeg får noen bedre pris noen andre steder.
Enig med flere her, at en stim på opp mot 200 stk kardinal, bare er helt nødt til å bli et vakkert syn.
Tror nok en voksen kardinal blir for stor til at værken diskusene eller sclarene spiser de(håper virkelig det, for elles blir det dyrt, vis 200 stk skal bli spist opp).
Har en VF Peru"altum"som er virkelig stor, det er den jeg er mest redd for skal gå "bananas"i kardinal stimen. Den VF scalaren har et vannvittig jakt innstinkt.
Men i naturen så lever vel både scalarer, diskuser og kardinaler sammen, eller?
Men uansett så gleder jeg meg utrolig til å få satt inn minimum 100 stk, og når de har kommet opp i tanken så må jeg vurdere om stimen er for liten eller ikke.
Men vis Dahls kan gi en fin pris på 200 stk med engang, ja da kjøper jeg 200 stk da, og blir det for fullt i diskustanken med 200, ja da må jeg spre inndividene i noen av de andre karrene som er i drift.
Greier nesten ikke vente på at det skal bli mandag, vil snakke med Dahls nå.
Postet 10.08.08 kl 10:37
Postet 10.08.08 kl 11:05
Postet 10.08.08 kl 11:30
Ken MyrsethTror dere ikke et syn på mellom 100-200 stk kardinaler vil bli et fint syn i diskustanken min?
Satte inn 100 kardinaltera i går i den nye 540-literen min. De stimer fint, så fort scalarene tar seg en runde er det facinerende å se hvordan de opptrer som en gruppe. Vil tro 100 er en god start da det blir en rimelig stor stim i utstrekning.
-H
Postet 10.08.08 kl 23:37
Postet 11.08.08 kl 00:50
Inaktiv bruker
dette blir gøy å se kan du også legge inn bilde bror?
Postet 11.08.08 kl 01:32
Postet 11.08.08 kl 06:56
Postet 11.08.08 kl 20:46
Postet 11.08.08 kl 23:06
Endret: 11.08.08 kl 23:06
Postet 11.08.08 kl 23:25
Hei
Støtter deg å valget av kardinaltetra. Det var den første fisken jeg kjøpte, en liten stim på 11 stk. I dag måtte jeg ta den siste, den så ut som en gassballong stakkar (har hatt utbrudd av bukvattensott). Den ble kjøpt høsten (aug-sept) 2002, og ble dermed over 6 år gammel!
Hvil i fred lille fisken..
Elin
Støtter deg å valget av kardinaltetra. Det var den første fisken jeg kjøpte, en liten stim på 11 stk. I dag måtte jeg ta den siste, den så ut som en gassballong stakkar (har hatt utbrudd av bukvattensott). Den ble kjøpt høsten (aug-sept) 2002, og ble dermed over 6 år gammel!
Hvil i fred lille fisken..
Elin
Postet 21.08.08 kl 11:46
diger stim er flott men jeg mistenker at det blir tangt nok med 3 scalare + 9 discus + 200 kardinal. jeg har 50 + sort neontetra sammen med mine 9 discus i 720 literen og jeg synes det tar nok plass. klart står de i en tett klynge og stimer blir det jo bare en ball med flott stimfisk men det er langt fra 24/7 at de vil stime sånn.
jeg ville prøvd et langt mindre antall og øket etterhvert, men på andre siden tipper jeg du fort blir kvitt en god del av stimen din om du synes det blir for mange
jeg ville prøvd et langt mindre antall og øket etterhvert, men på andre siden tipper jeg du fort blir kvitt en god del av stimen din om du synes det blir for mange
Postet 21.08.08 kl 14:53
Grunnen til at de stimer er jo fordi de er redde. Dersom de føler seg trygge, så oppholder de seg mer fordelt i akvariet, og ikke i stim, jeg har aldri fått til stiming , hehe, trygge fisker.
Synes kanskje det høres litt slemt ut med de småtassene sammen med så store fisker som tenker nam-nam.?
kjøpte fisk her om dagen, og da smatt det en neontetra opp i hoven , den fulgte med i posen. Jeg har skulle sette fiskene i akvariet, så kom jo småen nedi også da - til to scalarer og gullguramiene - og stakkar liten ! de var etter ham med en gang , snappet etter han, og trodde det var mat !!
Så jeg fikk fisket han rimelig kjappt opp, og lot han søke reddning i det andre akvariet. Der leker han nå stim med noen saksehale rasboar. Han skal få noen kardinalkompiser etter hvert, men det får vente. Det er iallfall ingen som spiser han nå.
Synes kanskje det høres litt slemt ut med de småtassene sammen med så store fisker som tenker nam-nam.?
kjøpte fisk her om dagen, og da smatt det en neontetra opp i hoven , den fulgte med i posen. Jeg har skulle sette fiskene i akvariet, så kom jo småen nedi også da - til to scalarer og gullguramiene - og stakkar liten ! de var etter ham med en gang , snappet etter han, og trodde det var mat !!
Så jeg fikk fisket han rimelig kjappt opp, og lot han søke reddning i det andre akvariet. Der leker han nå stim med noen saksehale rasboar. Han skal få noen kardinalkompiser etter hvert, men det får vente. Det er iallfall ingen som spiser han nå.
Postet 07.09.08 kl 23:17
Postet 07.09.08 kl 23:19
Endret: 07.09.08 kl 23:24
Hei mona o.
Har fått tak i 40-50 stk kardinaler som nå har godt på oppforing i et mindre karr i 3-4 uker, så nå begynner de å nærme seg størrelsen til å bli sluppet i diskustanken.
Faktisk så har jeg hatt problemer med åfå tak i flere her på den lokale sjappen, men har kanskje noe med å gjøre at jeg jobber mye og skjelden er innom der.
Fiskene blir ikke sluppet ut i diskustanken før de har omtrent max størrelse og er minimum 100 stk.
Så kjøper vel noen flere den uka her, vis de har.
Har fått tak i 40-50 stk kardinaler som nå har godt på oppforing i et mindre karr i 3-4 uker, så nå begynner de å nærme seg størrelsen til å bli sluppet i diskustanken.
Faktisk så har jeg hatt problemer med åfå tak i flere her på den lokale sjappen, men har kanskje noe med å gjøre at jeg jobber mye og skjelden er innom der.
Fiskene blir ikke sluppet ut i diskustanken før de har omtrent max størrelse og er minimum 100 stk.
Så kjøper vel noen flere den uka her, vis de har.
Postet 08.09.08 kl 07:43