- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Noen med erfaring på denne?: datnioides microlepis (knivfisk sumatra)
Noen med erfaring på denne?: datnioides microlepis (knivfisk sumatra)
Hei.
Søk på : Datnioides microlepis her på akvaforum.
En skikkelig tøffing som blir inntil 45 cm stor. De passer ypperlig sammen med Arowana.... noe som passet meg.
Så utover det ganske store land, finnes det noen med erfaring som de kan dele her?!
a Vannkvaliteter
b Adferd
C Foring og stell
D Noe spesielt å passe på
Søk på : Datnioides microlepis her på akvaforum.
En skikkelig tøffing som blir inntil 45 cm stor. De passer ypperlig sammen med Arowana.... noe som passet meg.
Så utover det ganske store land, finnes det noen med erfaring som de kan dele her?!
a Vannkvaliteter
b Adferd
C Foring og stell
D Noe spesielt å passe på
Postet 23.08.08 kl 12:27
Datnioides microlepis
Hei
Det kan se ut til at det ikke er så mange som har disse fiskene.
Jeg har 5 stk i et 530liter sammen med to silver arowana.
Virkelig kule fisker. Har hatt de i ca 4 mnd.. Kan ikke si at de vokser særlig raskt. Iallefall ikke sammenlignet med arowanaene Den ene har vel vokst 3-4cm. de andre noe mindre 1-2 kansje.. (Altså den største min er nå ca 10cm.) Mens arowanen har på samme tid vokst 10-15cm
De spiser overhode ikke noe tørt fòr, så jeg mater de bare med røde mygglarver. litt reker.
Leste at de burde være en liten gjeng for at ikke en skulle bli mobbet. Mine 5 svømmer stort sett rundt å venter på mat, og plager ingen, med unntak av noen Brasilianske jordspisere som var for små.
Jeg venter nå spent på mitt nye Canon 450d kamera. så da kan jeg ta noen bilder om noen dager.
Så forresten i går at du hadde litt tilgang på asiatiske arowanaer. Jeg skal spare litt så skal jeg komme tilbake til deg med en bestilling
Vil forøverig også ha tak i flere Datnioides microlepis.
Mvh
Øyvind S
Her skal det komme et bilde tatt av gjengen like etter at jeg fikk de.
Det kan se ut til at det ikke er så mange som har disse fiskene.
Jeg har 5 stk i et 530liter sammen med to silver arowana.
Virkelig kule fisker. Har hatt de i ca 4 mnd.. Kan ikke si at de vokser særlig raskt. Iallefall ikke sammenlignet med arowanaene Den ene har vel vokst 3-4cm. de andre noe mindre 1-2 kansje.. (Altså den største min er nå ca 10cm.) Mens arowanen har på samme tid vokst 10-15cm
De spiser overhode ikke noe tørt fòr, så jeg mater de bare med røde mygglarver. litt reker.
Leste at de burde være en liten gjeng for at ikke en skulle bli mobbet. Mine 5 svømmer stort sett rundt å venter på mat, og plager ingen, med unntak av noen Brasilianske jordspisere som var for små.
Jeg venter nå spent på mitt nye Canon 450d kamera. så da kan jeg ta noen bilder om noen dager.
Så forresten i går at du hadde litt tilgang på asiatiske arowanaer. Jeg skal spare litt så skal jeg komme tilbake til deg med en bestilling
Vil forøverig også ha tak i flere Datnioides microlepis.
Mvh
Øyvind S
Her skal det komme et bilde tatt av gjengen like etter at jeg fikk de.
Postet 02.09.08 kl 05:56
Postet 04.09.08 kl 17:20
Har hatt to eksemplarer av datnioides microlepis i et års tid nå, hadde de først sammen i en 450liter, men det gikk ikke bra i lengden da den ene var rimelig agressiv, og ikke tolererte synet av den andre. De går nå i hvert sitt kar. Ellers ser de ikke ut til å bry seg mye om andre fisker i karet, hvis de da ikke er i størrelse spiselig da
Den mest agrsessive av dem har vokst fra fem til ca 12cm på året jeg har hatt den. Forer hovedsakelig med reker og frossen lansefisk. Den andre har ikke vokst like mye, men denne spiser tørrfor i tilegg til frossen for, og vil nok vokse endel etter hvert nå som han får litt fred og ro.
Begge går i nøytralt ferskvann med amazon oppsett, og virker å trives utmerket med dette.
Den mest agrsessive av dem har vokst fra fem til ca 12cm på året jeg har hatt den. Forer hovedsakelig med reker og frossen lansefisk. Den andre har ikke vokst like mye, men denne spiser tørrfor i tilegg til frossen for, og vil nok vokse endel etter hvert nå som han får litt fred og ro.
Begge går i nøytralt ferskvann med amazon oppsett, og virker å trives utmerket med dette.
Postet 04.09.08 kl 22:48
Postet 04.09.08 kl 23:06
Tigerfiskene
Kenneth KristiansenHar hatt to eksemplarer av datnioides microlepis i et års tid nå, hadde de først sammen i en 450liter, men det gikk ikke bra i lengden da den ene var rimelig agressiv, og ikke tolererte synet av den andre. De går nå i hvert sitt kar. Ellers ser de ikke ut til å bry seg mye om andre fisker i karet, hvis de da ikke er i størrelse spiselig da:-) Den mest agrsessive av dem har vokst fra fem til ca 12cm på året jeg har hatt den. Forer hovedsakelig med reker og frossen lansefisk. Den andre har ikke vokst like mye, men denne spiser tørrfor i tilegg til frossen for, og vil nok vokse endel etter hvert nå som han får litt fred og ro. Begge går i nøytralt ferskvann med amazon oppsett, og virker å trives utmerket med dette.
Har skjønt det sånn at de er stim fisk, så derfor kan jeg tenke meg at når du bare har to stk så vil det bli mer kjemping enn om du hadde flere. Mine 5 er veldig rolige, og snille med alle fiskene. Det hendes selfølgelig en skjelden gang at en jager en annen. men veldig skjelden og da er det bare en halv runde hehe.
Hos meg har også en vokst vesentlig mer enn de andre. Grådig rakker sikkert.
Har hatt mine i amazonvann sammen med mine to silver arowana i de fire mnd jeg har hatt de. Har faktisk for to dager siden begynt å fore med frosne reker.. det er faktisk det eneste de spiser bortsett fra mygglarver. Ikke sjanse å få de til å spise tør for hos meg.
Skikkelig kresne
Postet 04.09.08 kl 23:09
Stilig
Kenneth KristiansenLegger ved et par bilder
Flotte.. Uten til en av mine absolutte favoritt fisker.
Gleder meg bare til å få Speilrefleks kamera så jeg kan få tatt noen bilder selv. Mobil kamera funker dårlig på disse aktive fiskene.
Øyvind
Postet 04.09.08 kl 23:13
Litt lettere å ta bilder av den største av mine da, den står bom stille og nistirrer på meg så fort jeg nærmer meg karet. Tror han er livredd for å misse en foring. Rimelig glupsk ja
Ser du er interessert i flere av disse.. kunne sikkert fått kjøpt den minste av mine, ellers så var jeg innom Tam i fredrikstad, og der solgte de endel små 4-5cm til 1000kr stykket!!
Ser du er interessert i flere av disse.. kunne sikkert fått kjøpt den minste av mine, ellers så var jeg innom Tam i fredrikstad, og der solgte de endel små 4-5cm til 1000kr stykket!!
Postet 05.09.08 kl 21:39
Da er kamera i hus ;)
Ville bare legge ut noen bilder her.. Skal si det er enklere å få litt ok bilder med speilrefleks kamera
Postet 09.09.08 kl 20:53
Endret: 09.09.08 kl 20:55