- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Fiske- og dyre-sammensetning
Fiske- og dyre-sammensetning
Vet ikke helt i hvilket fora denne tråden hører hjemme, men:
Er dette en bra sammensetning til mitt 180 liter?
stim rødmunntetra
2 dverg scalarer
2 ancistrus sp.oppdr.
eplesnegler
kirsebærreker
Først om fremst ph. Sneglene må ha ph på minst 7, og scalarene og tetraene skal ha ph på max 7. Går det da bra for alle om jeg holder ph på 7 stabilt?
Så lurer jeg på om evt scalare egg vil bli spist av de øvrige beboerne?
Og om nyklekte epler og mini reker vil bli spist?
Er dette en bra sammensetning til mitt 180 liter?
stim rødmunntetra
2 dverg scalarer
2 ancistrus sp.oppdr.
eplesnegler
kirsebærreker
Først om fremst ph. Sneglene må ha ph på minst 7, og scalarene og tetraene skal ha ph på max 7. Går det da bra for alle om jeg holder ph på 7 stabilt?
Så lurer jeg på om evt scalare egg vil bli spist av de øvrige beboerne?
Og om nyklekte epler og mini reker vil bli spist?
Postet 24.08.08 kl 11:47
Om jeg ikke er helt på jordet mener jeg ancistrius, eplesnegler og oxo tetraene kan ta egg.
Scalarene på sin side vil nok kose seg av rekeyngel sammen med tetraene, kanskje oxo de voksne individene, men det kan jeg ikke si sikkert.
Tror ikke epleyngel er særlig truet siden du ikke har sneglespisende fisk. Om du holder ph på stabil syver går det nok veldig fint, selv går eplene mine i noe lav ph, det går greit. Jeg tror høy ph for sneglene har noe med skallet dems å gjøre.
Scalarene på sin side vil nok kose seg av rekeyngel sammen med tetraene, kanskje oxo de voksne individene, men det kan jeg ikke si sikkert.
Tror ikke epleyngel er særlig truet siden du ikke har sneglespisende fisk. Om du holder ph på stabil syver går det nok veldig fint, selv går eplene mine i noe lav ph, det går greit. Jeg tror høy ph for sneglene har noe med skallet dems å gjøre.
Postet 24.08.08 kl 12:17
Postet 24.08.08 kl 12:23
Endret: 24.08.08 kl 12:23
GalemorOm jeg ikke er helt på jordet mener jeg ancistrius, eplesnegler og oxo tetraene kan ta egg. Scalarene på sin side vil nok kose seg av rekeyngel sammen med tetraene, kanskje oxo de voksne individene, men det kan jeg ikke si sikkert. Tror ikke epleyngel er særlig truet siden du ikke har sneglespisende fisk. Om du holder ph på stabil syver går det nok veldig fint, selv går eplene mine i noe lav ph, det går greit. Jeg tror høy ph for sneglene har noe med skallet dems å gjøre.
Så dvergscalarer er like grådige som de store scalarene? Jeg mener... hjelper det ikke litt at de er dverger?
Og de kommer ikke til å klare å forsvare eggene sine?
Og ja, ph har med skallet deres å gjøre
Postet 24.08.08 kl 20:46
Postet 24.08.08 kl 20:55
Endret: 24.08.08 kl 21:03
Vet du med sikkerhet at det er en hunn og en hann du har av dvergscalarene, altså? Ikke verst.
Hvis det er den ekte P. leopoldi du har, så er de ikke like enkle å oppdrette i akvarium som den vanlige scalaren, så det er ikke sikkert du vil se noen egg der. Ikke ta sorgene på forskudd, iallefall
Kunne du legge ut bilde av disse dvergscalarene her, tror du?
Hvis det er den ekte P. leopoldi du har, så er de ikke like enkle å oppdrette i akvarium som den vanlige scalaren, så det er ikke sikkert du vil se noen egg der. Ikke ta sorgene på forskudd, iallefall
Kunne du legge ut bilde av disse dvergscalarene her, tror du?
Postet 24.08.08 kl 21:19
Endret: 24.08.08 kl 21:19
Postet 24.08.08 kl 22:44
Postet 24.08.08 kl 22:46
mona oVet du med sikkerhet at det er en hunn og en hann du har av dvergscalarene, altså? Ikke verst. Hvis det er den ekte P. leopoldi du har, så er de ikke like enkle å oppdrette i akvarium som den vanlige scalaren, så det er ikke sikkert du vil se noen egg der. Ikke ta sorgene på forskudd, iallefall:-) Kunne du legge ut bilde av disse dvergscalarene her, tror du?
Nei desverre, jeg har ikke P. leopoldi
Jeg har bare ancistrus og epler foreløpig. Den sammensetningen var det jeg hadde sett meg ut, og ville spørre litt før jeg bestilte fiskene. Visuelt sett hadde det vært en god plan, men det skal jo ikke være et stillbilde dette her
Da "dvergene" ikke er så små likevel, og ikke så lette å ha med å gjøre, får jeg revurdere.
Tusen takk for hjelpen
Postet 26.08.08 kl 00:06