Hvor mange liter per fisk/fisk per liter

jeg har et 112liters akvarium som jeg har kardinal og rødmunnstetra i.
10 liter går vel bort til sand, 10 til pumpe og stein og 20 til planter sett ut fra øyemål. så da er det 70 liter igjen.
alle plantene står i bakgrunnen så fremste del er fritt svømmeplass.
rødmunnstetraene og kardinaltetra stimer sammen.

så er da spørsmålet om noen kan fortelle meg en gylden regel av noe slag om hvor mye fisk man kan ha i et slikt oppsett om jeg holder meg til disse artene.

oppsettet ser ut som i profilen men litt fler og andre planter.

(har også et par Ancistruser, men disse holder seg for det meste under tøttene og steinene)
Her er det ingen fasit egentlig, men det kommer helt ann på hvor stor filterløsning du har for å takle belastningen som det blir ved flere fisker, så jeg hadde startet med noen få, og gradvis hatt i flere...

Hvilken pumpe bruker du?
har en fluval 3 plus pumpe.
bytter vann en gang i uken og tester vannet gjevlig.
men jeg har en pumpe til som sto i det andre hjørnet før som jeg tok ut for det var unødvendig. denne kan settes tilbake dersom det skulle bli behov for det.
husker ikke helt hvordan pumpe det er da den fulgte med akvariet en gang i tiden, men denne ble brukt av førrige eier som eneste pumpen så den er vel like stor.

men jeg tenkte mere på svømmeplass til disse jeg.
det står jo hva fiskene bør ha i fiskebasen, men ikke noe indikasjon om hvor mange man kan ha i den angitte literstørrelsen.
Enklere dersom du setter opp noen ønsker på fisker du vil ha... så skal jeg heller gi min anbefaling og det kommer nok andre som gir sin anbefaling også...
"så er da spørsmålet om noen kan fortelle meg en gylden regel av noe slag om hvor mye fisk man kan ha i et slikt oppsett om jeg holder meg til disse artene."

jeg vil bare ha kardinaltetra og rødmunnstetra
(og de sneglene, rekene og Ancistrusene som jeg har fra før)
Jeg kan jo bare si min mening

Rødmunnstetra er egentlig ikke så godt egnet til små akvarier (en 112 liter er egentlig ganske liten, ja), ettersom de er "langdistanse-svømmere". De trenger store og lange akvarier, fordi de er en aktiv fisk som svømmer, svømmer og svømmer. De liker å "strekke ut", kan man si. Jeg ville nok ikke hatt disse i et akvarium som er mindre enn 100 cm langt. Literantallet har ikke så mye å si, det er lengden på karet som er viktigst.

Kardinaltetra kan du nok ha 15-20 stk av i det akvariet du nevner, siden det er en ganske liten art.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap