Hvordan går dere frem når dere velger fiskesorter?

Jeg lurer litt på hvordan dere går frem når dere skal velge fisker til et nytt akvarium. Man må jo legge vekt på både plass og krav til vann og temperament. Jeg har liksom bare pleid å holde meg til de samme fiskene jeg, men så ser jeg jo nå her på forumet at det slett ikke er alle som passer sammen.

Skal overta ett akvarium på 120 liter og for meg er det mange liter etter å i mange år hatt 25 og 63 liter. Så jeg ønsker å bygge opp en god fiskesammensettning så jeg får glade fisker, og noe behagelig å se på. Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Jeg vil ha et akvarium med masse planter, så fisker som graver opp, og ødelegger planter er jo ikke så lurt da.
Jeg konsentrerer meg om fisk fra samme område i naturen, dvs i mitt tilfelle Amazonas og Sør-Amerika. Det er mye lettere å gi artene det miljøet de trives med da. Vannverdier og innredning, samt f.eks. mengde sirkulasjon osv.

Det er også viktig at man finner fisker som interesserer en mer enn bare at "ok, den var fargerik eller den var kul, så den tar jeg". Det man interesserer seg for, det lærer man nesten automatisk mer om. Fisk jeg har stor interesse for, har jeg klister-hukommelse på når jeg leser om dem. Mens fisk jeg ikke er særlig begeistret for, har jeg teflon-hukommelse på (alt jeg leser om dem bare glir av, fester seg ikke i hukommelsen) Omtrent som på skolen Da jeg gikk på videregående skole, fikk jeg 0 i matte fordi det interesserte meg null og niks. Mens jeg i språk som engelsk fikk 5 uten å anstrenge meg i det hele tatt (gjorde aldri engelsk-lekser, men jeg husket alt likevel og fikk gode karakterer i det).

Det gir også en ekstra "piff" til hobbyen å innrede akvariet etter f.eks. en bestemt gruppe fisk og kanskje satse på å få karet litt biotop-riktig ved å velge planter fra samme land eller verdensdel som fiskene stammer fra. Si at man interesserer seg for guramier. Da kan man ha flere ulike gurami-arter i akvariet, og innrede og tilpasse hele akvariet etter deres krav. Rolig vann, mye flyteplanter osv.

Det gjør det lettere å velge i den enorme mengden fisk om man blinker seg ut en art eller en bestemt gruppe fisk fra samme land eller verdensdel, og så "bygger" man opp akvariets innredning og øvrige fisk utifra det.

Går det an å få fiskene listet opp etter hvor de kommer fra, eller må man gå inn på en og en fisk og sjekke?

jeg holder nå på med en liste over fisker jeg liker, eller har hatt /har - og slår opp en og en i fiskebasen og skriver ned opplysninger om vann og størrelse osv. men det er jo litt bakvendt da.
Javisst gjør det det
Når du går inn i fiskebasen, så er øverste valget søk på navn. Men scroll litt nedover siden til du kommer til avansert søk, og litt lenger ned står det "søk på biotop".
Men dette søket er jo selvsagt avhengig av at lokasjon (sted de kommer fra) er lagt inn på hver enkelt fiskeart. Denne informasjonen mangler på en del, for det må jo legges inn manuelt av noen, en etter en. Fiskebasen vil nok bruke noen år på å bli helt ferdig, og er avhengig av at alle som har kunnskap bidrar

Men om jeg f.eks. velger molly (som Black Molly), den kommer fra Mellom-Amerika, så søker jeg på Mellom-Amerika i biotop-søket.
Da får jeg opp alle fisker, inkl molly, som er fra mellom-Amerika.
Her ser du listen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap