Arowanan

hvor fort vokser en arowana??
arowanan min er 12 cm
Forutsatt at den har masse plass å vokse på, rikelig tilgang på mat og gode vannbytterutiner er svaret: fort.

Har du ikke 720-liter+ i huset enda, er det bare å begynne å planlegge hvor det skal plasseres, hvordan du skal få det i hus osv.

Men flott fisk, er det!
ok hvis jeg forer den passe bra.
hvor mye vokser den sånn ca i f.eks måneden??
Hvor stort kar går den i? 180l?
Litt tålmodighet skader ikke det er sikkert ingen på nett akkurat nå som vet mye om arrowana. Siden den trenger så stor plass er vel ikke dette den fisken det finnes flest av i norske hjem :p

Når det er sagt - det er ikke mulig å si noe om hvor mange cm en fisk vokser i løpet av en uke eller en måned. Det varierer veldig basert på en hel rekke ting. Mat, hvor ofte, hva slags, nitrat i mengder er vel veksthemmende og vil virke inn, det samme vil plassen fisken har gjøre også.
Vel, du kan enten selge fisken eller kjøpe nytt kar. Den er for stor for 180 liter om en mnd, om du fôrer riktig.
Min er 55+ cm, og går i 4000 liters kar. Den er litt over ett år gammel, men hadde en dårlig oppvekst. Etter jeg overtok den har den vokst rimelig fort.
Hvor fort den vokser pr. mnd, er umulig å si. Det varierer fra arowana til arowana. Det kommer jo også an på hvilket fôr den får. Og ikke minst plassen.
I et så lite kar som du har, vil den dessuten skade "skjegget" og antakelig utvikle Drop-Eye, ganske snart.
720 liter holder en stund, men det vil bli altfor stor for den også. en fisk på den størrelsen trenger tusenvis av liter, og den må flyttes før den blir for stor for det nåværende karet, ellers vil den bli deformert av mangel på plass.

Så ikke bry deg med 720 literen, planlegg noen tusen liter først som sist
720 liter kan holde lenge for en arowana, men større er selvfølgelig å anbefale.

Drop-Eye er en tilstand som arowana i fangenskap ofte får. Dette skyldes liten plass, og feil mat. Øynene får en feilvinkling, og peker nedover.
Freaky, hva har du tenkt til å gjøre med den? har du den fortsatt?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap