- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Kan jeg ha stimfisker med gurami og scalare?
Kan jeg ha stimfisker med gurami og scalare?
Jeg har nå et guramikar som jeg synes har blitt ganske fint.
Her bor
5 gullguramier
5 rubinguramier
har også 8 corydoras som farter rundt på bunnen, og et par antennemaller.
ja, og så to scalarer da.
Men jeg hadde i grunnen tenkt å ha en stim også, og skulle da gjerne hatt kardinaltetra. Men jeg ser at disse er jo ganske små, og jeg er redd for at de spal bli spist opp eller stresset.
Bør jeg holde meg til guramier evt andre sorter fisk og la være å ha stim - eller har noen forslag til andre pene stimfisk?
Det er viktig at fiskene viser igjen og er pene, for om man ikke ser dem så tar de jo bare opp plass for andre fisker.
Og så vil jeg at akvariet skal være behagelig å se på , altså ikke for masse fiskesuppe.
Kunne tenke meg 2-3 blåguramier også, men får ta det på sikt.
Her bor
5 gullguramier
5 rubinguramier
har også 8 corydoras som farter rundt på bunnen, og et par antennemaller.
ja, og så to scalarer da.
Men jeg hadde i grunnen tenkt å ha en stim også, og skulle da gjerne hatt kardinaltetra. Men jeg ser at disse er jo ganske små, og jeg er redd for at de spal bli spist opp eller stresset.
Bør jeg holde meg til guramier evt andre sorter fisk og la være å ha stim - eller har noen forslag til andre pene stimfisk?
Det er viktig at fiskene viser igjen og er pene, for om man ikke ser dem så tar de jo bare opp plass for andre fisker.
Og så vil jeg at akvariet skal være behagelig å se på , altså ikke for masse fiskesuppe.
Kunne tenke meg 2-3 blåguramier også, men får ta det på sikt.
Postet 26.09.08 kl 15:12
Kan jo legge til at jeg i europris 63 literen har
6 saksehalerasbora
5 rød fantom tetra
10 kardinaltetra
antennemalle
I dette akvariet har jeg lyst å ha bare levendefødende : platy, guppy, mollyer.... og hadde ikke tenkt å ha andre, siden disse har litt spesielle krav til vannet i forhold til disse andre fiskene.
Men så er jo dilemmaet hvor jeg skal gjøre av denne fiskesuppa mi.
KAN jo selvsagt ta dem oppi til guramiene, men vet ikke om de vil ha noen misjon der. i 63 literen er de lite aktive og gjemmer seg stort sett.
6 saksehalerasbora
5 rød fantom tetra
10 kardinaltetra
antennemalle
I dette akvariet har jeg lyst å ha bare levendefødende : platy, guppy, mollyer.... og hadde ikke tenkt å ha andre, siden disse har litt spesielle krav til vannet i forhold til disse andre fiskene.
Men så er jo dilemmaet hvor jeg skal gjøre av denne fiskesuppa mi.
KAN jo selvsagt ta dem oppi til guramiene, men vet ikke om de vil ha noen misjon der. i 63 literen er de lite aktive og gjemmer seg stort sett.
Postet 26.09.08 kl 15:21
Postet 26.09.08 kl 15:23
Postet 26.09.08 kl 15:24
Postet 26.09.08 kl 17:41
Da synes jeg i grunnen akvariet ditt er smekkfullt allerede. Du vet at gullgurami og blå gurami blir temmelig store som fullvoksne? En 15 centimeters fisk i et kar som er 80 cm langt ruver en del.... Og du har alt 5 gullguramier.
Rubinguramiene dine blir bare en tredjedel av størrelsen til blå- og gullguramiene, så de er nok mere passende til en 128 liter.
Du har allerede fisk som kan bli ganske store, og scalarene kan ikke bo i en 128 liter så fryktelig lenge. De må ha større plass lenge før de blir fullvoksne.
Rubinguramiene dine blir bare en tredjedel av størrelsen til blå- og gullguramiene, så de er nok mere passende til en 128 liter.
Du har allerede fisk som kan bli ganske store, og scalarene kan ikke bo i en 128 liter så fryktelig lenge. De må ha større plass lenge før de blir fullvoksne.
Postet 26.09.08 kl 17:43
Endret: 26.09.08 kl 17:45
Inaktiv bruker
Rosentetra kan anbefales.
Postet 26.09.08 kl 17:50
De har god plass å bevege seg på synes jeg, iallefall mye bedre enn de hadde det i 63 literen de bodde i før. Desverre visste eg ikke hvor store de ble gullgurimiene.
De har åpne plasser å svømme på , og planter å trekke seg tilbake til om noen ønsker å ha litt privat liv.
Akvariet er veldig pent nå, men jeg savner en stim som ferdes i midten frem og tilbake.
Kan høre m dyrebutikken om jeg kan få bytte inn f.eks to gullguramier med to rubiner. Men vet fiskene ikke trives så godt der, og de har uansett mer plass i mitt akvarie enn de har der.
De har åpne plasser å svømme på , og planter å trekke seg tilbake til om noen ønsker å ha litt privat liv.
Akvariet er veldig pent nå, men jeg savner en stim som ferdes i midten frem og tilbake.
Kan høre m dyrebutikken om jeg kan få bytte inn f.eks to gullguramier med to rubiner. Men vet fiskene ikke trives så godt der, og de har uansett mer plass i mitt akvarie enn de har der.
Postet 26.09.08 kl 18:38