Hvilke fisk?

hvilke fisk med litt størelse, sammen med ''noen'' ciklider?


på fårhånd: takk
ingen som vet??
skal på dyrebutiken i morgen så trenger svar snart
da må du nesten spesifisere litt.
hvor mange er "noen" og hvor stort akvarie har du?
180 liter akvarie med ca.15 ciklider
Synes nesten det høres nok ut jeg. Hvilke typer chiklider har du?
diverse men alt skal bort til neste uke untat papegøye hybridene,juwelene og dickusa.
Ok, vanskelig å svare, men jeg mener å ha hørt at bare en discus krever gangske så stor plass alene... Spør på butikken. De bør kunne gi deg gode råd viss ikke ville jeg funnet meg en annen forhandler...
Plussmedlem
Synes Kjell Elias har funnet den beste plassen å spørre på
I dyrebutikken kan man få maaaange rare forslag og anbefalinger...

180 literen din er allerede ganske full med diskus, papegøye-ciklider og juvelciklider.
Hvor mange er du snakker om?
Enig i det. Det er derfor jeg anbefaler folk å si fra å kreve litt av butikkene. De må ikke bare fokusere på hundefor og pappegøyer...
det er bare 2 av hver jeg syns dete var litt lite jeg.
helt enig jeg ble anbefalt oskar ciklider. nen dise trenger jo 400-500 liter.
Plussmedlem
Kjell Elias Liane
det er bare 2 av hver jeg syns dete var litt lite jeg.

Blir vanskelig å anbefale noen fisker med "litt størrelse" til dette karet.
De du allerede har bør jo ha mere enn 180 liter.
Jeg er redd for at det kan gå negativt ut over diskusene dine med flere store fisk i dette karet.
De aller fleste ciklider tar litt plass, siden mange av de bedriver yngelpleie og i den forbindelse lager seg store revir og kjeppjager alt de ser i nærheten av egg og yngel.

Vil man ha et kar hvor det synes som om det er mye fisk er ikke ciklider vegen å gå synes jeg. Karet skal være digert før det er uproblematisk med flere par ciklider (når de leker i hvert fall, og det kan jo fort skje). Da er det kanskje bedre å satse på stimfisk eller noe lignende.

Jeg har et par dvergciklider (a. cacatuoides) i min 110-liter. Det er klart at 2 fisk på rundt 5 cm hver ikke akkurat gjør at 110-literen ser velfylt ut, men det blir alt for mye å ha flere par oppi der, eller å ha f.eks corydoras - de blir jagd veggimellom. Istedet har jeg smykketetra som stimfisk for at karet ikke skal se helt ubebodd ut.

Det er en gang slik at ciklider har større ego og behov for plass enn størrelsen kunen tilsi.

Uten at jeg har detaljkunnskap om de ciklidene du har synes jeg karet er mer enn overfylt av ciklider. Det er nesten bare å håpe at ingen av de skulle finne på å legge egg en gang, for da synes jeg synd i de andre i karet

Discus er forøvrig en fisk som krever høyere temp enn de fleste andre (uten at jeg har sjekket kravene til de du har), og som også er litt forsiktige av seg. Mange ciklider sammen med discus tror jeg rett og slett vil slå negativt ut for disse.

Ikke meningen å virke krass, men heller å foreslå at du ser på andre typer fisk for å komplementere ciklidene (type stimfisk f.eks) fremfor å fylle karet med ciklider som før eller senere vil kunne banke "livsskiten" ut av hverandre...
stimfisk er kjedelig, ciklider er gøy
Det er godt mulig, men det er bare gøy helt til du våkner opp til døde fisk, avspiste finner og sykdom som et resultat av stress

Derfor lønner det seg å begrense seg litt og passe på at alle får det godt, og ikke må leve et liv fylt av stress og problemer.
har hat alle fiska mine i 1 år de trives og vokser som bare juling

ps: discusa e sjefene i karet de tok livet av en sebra ciklide jeg paset
Jada, jeg sier ikke at det er et problem på daglig basis. Men det vil bli et problem den dagen et av parene bestemmer seg for å legge egg, eller en hanne blir en grinebiter som bestemmer at halve karet er hans og bare hans. Og det kan plutselig skje.

Det er jo ditt akvarium, og du som bestemmer. Du spurte hvilke andre ciklider du kan ha i karet, og svaret er: ingen flere, du har allerede for mange. Ønsker du flere fisk må du evt finne andre typer fisk som kan gå sammen med ciklidene. Eller slå deg til ro med at det er nok fisk i karet ditt.

Svar må man regne med å få, selv om det ikke nødvendigvis er det svaret man ønsker å høre.

Siden de har tatt livet av en fisk allerede, har du jo allerede sett hva som kan skje når mange ciklider er plassert i samme kar.
hva kan e ha i akvariet da?

BARE KOM MED FORSLAG.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap