Hai i akvariet?

hei jeg lurte bare på om man kan holde en hai i akvarium. da mener jeg ikke haimaller og lignene men jeg menere ''ekte'' haier som foreksempel småflekket rødhai

jeg kan ikke ha dete selv. (har ikke stort nåk kar) men bare lurer.
Ja. Det går. Men da MÅ du ha et GIGANTISK akvarium.
Og du må vite hva du driver med....Hvilke krav den har osv.
Alle fisk kan holdes i akvarier... i teorien..
Det krever "kun" rett kar, med rett miljø. Men det kan jo være alt fra noen få liter til noen millioner ++ liter........
ok hvilken er den minste haien da? bare lurer
Plussmedlem
De hadde en reef shark av en eller annen type på Akvariemagsinet. Mulig det var en Blacktip reef shark.
Tror den var ca. 70 - 80 cm lang. Diameteren på det runde karet er kanskje rundt 2 meter.
Jeg fikk vondt av å se på denne haien svømme rundt og rundt.
Hvor den er nå aner jeg ikke. Forhåpentligvis på et bedre sted.
Så ja, skal man ha hai så bør man ha mere plass enn et par tusen liter.

De minste haiene kan være under 20 cm, men de lever som regel på store dyp.
Disse egner seg dårlig for akvarium. I likhet med de fleste andre haier

Eventuelle haier til et stoooort akvarium kan du lese litt om her.


Som med andre fisker er det ikke primært størrelsen på det voksne individet som er avgjørende for hvor stort akvarium den trenger, men dens levevis og aktivitetsnivå.

Flere av de små bunnlevende og rolige haiene, f.eks. Orectolobus japonicus og Heterodontus francisci (som begge er ca 1 meter som fullvoksne) kan derfor klare seg med betydelig mindre akvarier (kanskje helt ned i 2-3.000 liter om formen på karet er fornuftig) enn tilsvarende små pelagiske, aktivt svømmende haiarter. En liten blacktip (Carcharhinus melanopterus), som refereres til ovenfor, bør ha min. 5-6.000 liter i vanlig "handelsstørrelse" (= 40-60 cm), gradvis økende opp til 20-30.000 liter for voksne individer (ca. 180 cm lange).

De fleste haiarter bør ha runde akvarier, eller i det minste kar med godt avrundede hjørner.

Ad. det spesifikke tilfellet med en blacktip i en butikk i Oslo vil jeg ikke gå inn på i detalj, men jeg vet tilfeldigvis hvorfor den havnet der - og det var ikke planlagt eller tilsiktet. Holdet i butikken var midlertidig, og jeg kan ikke se at det utgjorde noe dyrevelferdsmessig problem i den tiden haien gikk i det aktuelle karet, selv om størrelsen på karet ikke var optimalt for arten. Kondisjonen på fisken, de gangene jeg så den, var utmerket.

Alternativet hadde vært å avlive den.

mvh
Svein A. Fosså

Hvis man klarer å skaffe riktig miljø i en hagedam hadde det vært kult å ha hai i den da Men det er seff ulovlig i Norge, og det hadde vært ganske vanskelig å oppfylle alle kravene også...
Inaktiv bruker
haiakvarium med ekte haier hade vert utroligt kult å ha:spesielt med hvithayer oppi =
david g
haiakvarium med ekte haier hade vert utroligt kult å ha:spesielt med hvithayer oppi =:-D


HERREGUD
paronhai er arti
De krever store akvarium men de får man kjøpt 15-25 cm og kan da fint holdet 1 år i 500 L +

Har selv hatt 4 stk og det gikk helt greit

De er egetlig ikke så vanskelig å holde...
Bare pass på å ha god sirkulasjon når man bytter vann

Brandt meg på dette i gamle karet...
Hadde en sirkulasjons pumpe pluss en stort utvendig filter..
Jeg fylte på vann ca 50 % vann bytte og koste meg mens pumpa flyte kaldt vann inn... Haiene stivet helt til jeg fikk kastet de oppi en bøtte med lunket vann
Så det gikk jo bra til slutt


Utrolig arti når man matet de.. Hendte ofte man hørte en kraftig dunk i glasset og litt leke plasking i vann overflaten..

Disse kan fint mates med malle tabletter o.l

Skal disse formere seg må man jo ha evt 10.000 L + :-/

Men som små kan de godt holdet i mindre kar

Kan holdes med små fisk som tetra, guppy osv
Men vil ikke anbefalle større fisk..
Mine ansistruser hadde ofte sår men med masse gjemme steder gikk det greit
Det som står om paroonhaien her...
Vanskelig!!!!

Denne fisken virket lett får min del målte omtrent aldri vann verdiene
ga den malle tabletter spiser ikke all fisk som får plass i munnen..
Jager de greit nok men spiser ikke..
( Ikke mine iværtfall ) :P
david g
haiakvarium med ekte haier hade vert utroligt kult å ha:spesielt med hvithayer oppi =:-D


Da må man ha stort akvarie da

I et akvarium i nærheten her har de hvithaier, og de holdes i digert kar, et slikt hvor man kan gå under gjennom en tunnel. En av hvithaiene er deformert, men jeg vet ikke om det er mangel på plass eller om den ble født slik, men jeg synes faktisk det digre karet de er i er akkurat på grensen av hva de kan holdes i...
Samlern 2008
paronhai er arti :D De krever store akvarium men de får man kjøpt 15-25 cm og kan da fint holdet 1 år i 500 L + :D Har selv hatt 4 stk og det gikk helt greit :D Utrolig arti når man matet de.. Hendte ofte man hørte en kraftig dunk i glasset og litt leke plasking i vann overflaten.. Men som små kan de godt holdet i mindre kar :) Kan holdes med små fisk som tetra, guppy osv :D Men vil ikke anbefalle større fisk.. Mine ansistruser hadde ofte sår men med masse gjemme steder gikk det greit :D


Tja, vet nå ikke helt om jeg skal ta deg seriøst her. Paronhai blir opp til 300 cm, og du men at disse kan fint holdes i kar som er 500 liter eller mindre?

Kan holdes med små fisk som tetra, guppy osv ? Dette da selv om ancitrusene din ofte hadde sår? Var dette bitemerker fra Paronhai'ene?

Jeg mener helt bestemt at de fleste ferskvannsfisk med " hai" i navent sitt er mere eller mindre totalt uegnet til det vanlige selskapsakvarie.

Paronhai er her et meget god eksempel på dette. Dette er en en meget god matfisk og blir meget stor. Dette en malle på oppmot 3 meter og vekt på flere hundre kilo, som ikke har noe å gjøre i et privat ferskvannsakvarium!

Jeg skjønner godt at noen av de yngre forumsbrukerne blir noe stor i øynan og stammer litt når ordet "hai" blir nevnt. Men når du leser litt mere og studerer litt hvordan de enkelt artene oppfører seg og hvilke krav de stiller til sitt revir så er vel disse fiskene og deres akvarium med en slik kostnadsramme utenfor det de aller fleste her i Norge er i stand til å dra ut av pengeboken!


Det er vel til og med slik at de fleste offentlige akvariere sliter med å tilfredstille alle kravene til disse meget spesielle fiskene.

Nå er det vel ikke noen hemmelighet at jeg mener at fisk bør minimum ha 4 x makslengden på fisken som minimum karstørrelse. Så for en paron skulle dette bli et kar som er 12 meter langt! (Og har du ikke det, så la være å skaffe deg en slik fisk!)
hvor stort kar til de norske små rødhaiene da.
(med kjøler selfølgelig)
Inaktiv bruker
Mvjnz
[QUOTE=david g]haiakvarium med ekte haier hade vert utroligt kult å ha:spesielt med hvithayer oppi =:-D


da må man ha stort akvarie da

I et akvarium i nærheten her har de hvithaier, og de holdes i digert kar, et slikt hvor man kan gå under gjennom en tunnel. En av hvithaiene er deformert, men jeg vet ikke om det er mangel på plass eller om den ble født slik, men jeg synes faktisk det digre karet de er i er akkurat på grensen av hva de kan holdes i...

ja men jo støre akvarium jeg får meg jo bedre er det =
Plussmedlem
Samlern 2008
paronhai er arti :D

Men det var ikke slike "haier" trådstarter mente
Vet bare at de jeg hadde spiste ikke guppy eller tetra.. Bite merker kan jeg ikke si 100 % men de var iværtfall røde og såre merker..

Gikk iværtfall fint uten døds fall hos meg

Paroon haien var fornøyd å glad så lenge de fikk mat av meg

Disse krever jo egetlig veldig mange liter men de blir jo solgt fra 15 cm kanskje unner det også og oppover

Plussmedlem
SAF
Ad. det spesifikke tilfellet med en blacktip i en butikk i Oslo vil jeg ikke gå inn på i detalj, men jeg vet tilfeldigvis hvorfor den havnet der - og det var ikke planlagt eller tilsiktet. Holdet i butikken var midlertidig, og jeg kan ikke se at det utgjorde noe dyrevelferdsmessig problem i den tiden haien gikk i det aktuelle karet, selv om størrelsen på karet ikke var optimalt for arten. Alternativet hadde vært å avlive den.

Fisken hadde en prislapp som resten av fiskene i butikken. Tror det var kr 15.000,-.
De fleste fisker i en akvarieforretning er der midlertidig
Denne haien var der allerde i 2006 så det midlertidige oppholdet varte jo en stund.

Veit du om den ble solgt? Eller er den nå død?
lurer fortsat litt på de norske haiene jeg da?
Kjell Elias Liane
lurer fortsat litt på de norske haiene jeg da?



ingen som vett?
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Melgård
Reklame for plussmedlemskap