Syk dragefinne?

Har 6 dragefinner som er ganske nye, 2 ble kjøpt sist uke og 4 ble kjøpt idag.
Bar to av de nyeste er fremme. Verken de eldste eller resten av de nyeste viser seg. De gjemmers seg bare blant plantene. En av eldste svømmer også raskt frem og tilbake og hopper litt i vannet. Ingen av fiskene ser ut til å spise noe heller, har lest at de trenger finfordel fôr så jeg har knust tørrfôr mellom fingrene men som sagt ingen spiser. Hva er galt?
Ikke godt å si, men jeg har en følelse av at de trenger et rolig kar for å trives. Kan selfølgelig ikke utelukke sykdom heller... De er småspiste ja, men mine er ikke noe særlig hypp på flakfór, og dersom de er sammen med grådige fisker, så vil de nok heller trekke seg unna ved fóring. Jeg har variert mellom avskallet artemia og frosne røde mygglarver til mine, noe som de liker. Ellers kan du også prøve med smått levendefór.
En annen ting er at de er kresne på vannverdier, så kanskje du skulle sjekke om du har høyt nitrat? Har du eleminert risikoen for nitritt og ammoniakk?
Jeg var litt for kjap med å legge inn innleg for nå ser alle helt friske ut og stimer i akvariet, alle seks. Først var de nok bare usikre. Har noe avskallet artemia egg jeg kan prøve. Har også røde mygglarver. De går også helt alene men har tengt å han noen ottoer i karet, det går vel greit?
Jeg har ottoer sammen med mine, og i begynnelsen virket dragefinene litt skremt av den høye aktiviteten til ottoene. Nå ser det ut til at det går helt fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap