Archerfish og hva mer?

Hei

Har ett 250L akvastabil innbygget som dere ser på bilden.
Kjörte in karet noen uker og siden kom de förste fiskerne. 10 koppertetra, 5 pansermaller og en prikket sjokolademalle.
Andre sendningen fisker var 5 Khuliiål og 3 Archerfish og noen algespisere.
Dom förste fiskerne trivtes meget godt og svömmte rundt å koste sig.
Så kom Sprutfisken, og di förste ukerne gikk det fint, men så blev fisken stöddig.
Nå ser man ikke röyken av tetraer eller algespisere, disse gjemmer sig meget godt og har ikke sett dem på uker. Men ser noen når det er mat-time.
Sprutefisken gjör utfall mot tetraene så fort dem får syn på dem. Noen tetra har mist en bit av stjerten. Og kanske er noen tetraer spist opp.
Så må se over fiskblanningen i karet litt.
Pansermallerne driter i Sprutefisken og sprutefisken respekterer di uredde mallerne, noen ganger er sprutefisken intressert i Kuhlii men rörer aldrig ålerne som heller ikke er redde för sprutefisken.

Nå til spörsmålet. Hvad skall jeg ha her i for å "fylle ut" hade gjerne haft noen mindre stimmfisk, men går ju ikke med tetra då disse blir sett på som mat.

Lurer og på å skaffe en Sommerfugelfisk men vannoverflaten er ikke så stor.

Noen som har tanker på hva som kan passe fint her?
Har ikke noen kjennskap til skytterfisk dessverre, men så vidt jeg forstår så holde den til i øvre del av karet. Ville derfor ikke satset på sommerfuglfisk i samme område uten å ha en reserveløsning tilgjengelig om det skal gå helt skeis. I tillegg vil vel sommerfuglfisken også forsyne seg av de mindre fiskene som er så vimsete at de kommer nærme nok.

For å komme med forslag til fisk du kan ha sammen med den så kunne det vært greit å vite hvilken av Toxotes-artene det dreier seg om. Ut fra det som står i basen så virker det som om alle artene av skytterfisk helst vil ha litt hardt og alkalisk vann, så tetra passer antagelig ikke så bra sammen med de på den måten heller. Det samme med en del arter av pansermaller som også foretrekker vannet bløtt og surt. Om du legger inn et søk i basen basert på vannverdier, størrelse på karet og området fiskene oppholder seg så vil du få en liste med fisk som muligens kan egne seg.

Må forresten kommentere akvariet ditt. Det var rett og slett utrolig lekkert! Du er nødt til å legge det inn under profilen din så jeg, og andre, får anledning til å nominere det til månedens akvarium og legge det til favorittlisten
Er ikke skytterfisken en brakkvannsfisk da? Dette var ikke noen god blanding av fisk sånt sett. Du bør bestemme deg for om du vil holde enten ferskvannsfisk, eller kun brakkvannsfisk, tror jeg.
Hei

Ja, skall legge opp bilder på akvariet så dere kan se det, skall bare få litt mer mose å vekse på land så det blir pent.

Toxotes microlepis er det jeg har.
I fölge dem jeg snakket med som har hatt mye av denne typen så er kravet på Brekkvan svärt overdrevet.
Disse klarer seg godt i ferskvann og vanligvis lever denne arten hele sine liv i ferskvann langt oppe i åer og vanndrag. Noen avler den i store ferskvannsdammer.
Att den klarer av brekkvann er det inget tvil om, men har vanskeligt å tro att den trenger det.

Muligt att jeg flytter dem over i brekkvann om det viser sig att dem ikke skulle trives, men nå spiser dem og koser sig, så dem får gå i karet i vinter så får vi se till våren.

Hei!

Dritkult akvarium! Veldig missunelig.

Hva mater du dem med? Koster det mye?

Oppdrett eller butikkfisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap