Arter som passer i boller?

Hei!

Jeg har lest masse om dette med å holde fisk i bolle, og skjønner selvfølgelig alle argumentene mot. Det jeg lurer på er om det i det hele tatt finnes noen typer fisk/reker/snegler som vil trives i en bolle? Har litt lyst på en bolle HVIS det finnes noen arter som kan trives oppi en slik? Eller er det slik at boller bokstavlig talt kun passer til chips? :P

Lurer også på en annen ting, har et 180 L akvarium med noen slørhaler og noen praktbotia. Vet dere om noen andre arter som kan passe med disse? Har søkt her på akvaforum, men jeg finner bare levendefødende, og jeg vil helst ikke ha det, for da blir det plutselig kjempe mange fisk oppi der, også må jeg gå til anskaffelse av et nytt akvarium, og det har jeg ikke plass til.


Takker for svar
Det er desverre ikke så alt for mange arter som trives i bolle. men Chips som du nevner passer veldig bra. gå heller får ett akvarium.
Tja, må det være fisk i bollen? Hva med reker? Reker er pussige, travelt opptatte dagen lang med å pusle med sitt, og ganske kule der de stylter rundt på de stive små rekebena sine

Reker finnes i mange farger og typer, det er virkelig mye lekkert å finne. Kirsebærreker er dekorative og veldig hardføre. Hva med å prøve noen sånne i bollen?

Dersom du bytter litt vann i bollen et par ganger i uken, og bare mater ytterst lite og forsiktig (reker spiser veldig lite!) så mener jeg det skulle gå an å ha dem i en bolle. Ha mye planter i bollen og dekorer den med mose osv.

Jeg fjernet en helt enorm, stor og skitten kladd med javamose fra et akvarium en gang, og klasket den rett oppi et plast-kar. Fyllte karet med vann og lot det stå, planen var å få renset den mosen for skitt. Men jeg orket ikke begynne på den jobben, så mosen ble stående.... leeenge. To måneder gikk, og plutselig så jeg en dag en hel rekefamilie med kirsebærreker spasere rundt i mosen i plast-karet! Bittesmå baby-reker og store reker puslet rundt oppi der. Ikke bare hadde det fulgt med reker i mosen da jeg dro den ut, de hadde jamen meg formert seg oppi der også!
Jeg hadde verken skiftet vann eller matet der, vannet var helt stillestående. Jeg trodde jo ikke det var noe levende oppi der, så ingenting var gjort. Men rekene fant nok mat i mosen (den var svær...!) og hadde det åpenbart helt fint der.

Jeg mener at du kan ha noen reker i bollen, selv uten filtrering og lufting av vannet.
Reker er jo en veldig god ide, har aldri hatt reker, men har veldig lyst på Men formerer ikke de seg noe veldig da? Jeg mener, kan jeg ikke risikere å våkne opp en dag også er det alt for mange reker oppi bollen?

Tusen takk for utfyllende svar Mona o
Nja, de formerer seg jo. Men det er jo bare å håve opp og selge overskuddet av reker, da Kirsebærreker er lette å få solgt, de går for en tier pr stk ca.
Har du da ti eller tjue reker å selge, blir det en hundrelapp eller to Penger du kan legge til side og spare til stort akvarium, hehe

For å starte opp med reker er det bare å kikke på annonsene her på AF. Det er alltid noen annonser ute på rubrikkforumet her, fant flere annonser på både kirsebærreker og javamose til salgs akkurat nå, så jeg.
Okey, det går jo ann Tror jeg vil prøve det jeg.
Har du noen ideer til fisker som passer med slørhaler og praktbotia også? som ikke er levendefødende?
Tusen takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap