Raspora maculata

jeg kjøpte denne fisken for å ha den sammen med mine krystall reker, står veldig lite om den her inne den er i fiskebasen men det er ingen tråder jeg kan se som er opplysende om denne fisken, om det er noen som har erfaring om denne vesle karen så blir jeg takknemelig for svar fra dere. ser i fiskebasen at minemums l er på 60l, jeg kjøpte denne for å ha i en 28l ble anbefalt denne av en ansatt på butikken jeg kjøpte den på har handlet der i mange år og bare god erfaring med denne butikken. blir mine 28l alt for lite for rasboraen? blir veldig takkemelig for svar.
Jeg antar du mener Boraras maculatus. Et synonym for denne er det gamle navnet Rasbora maculata.
I og med oppdagelsen og beskrivelsen av fisken som i dag heter Boraras micros, ble slekten Boraras utledet fra slekten Rasbora i 1993 av Kottelat & Vidthayanon. Slekten omfatter etter dette Boraras micros, B. maculatus, B. brigittae, B. urophthalmoides og B. merah.

Den nye slektens særtrekk ble verifisert og drøftet i 2005 av Kevin W. Conway i artikkelen ”Monophyly of the genus Boraras (Teleostei: Cyprinidae)”, Ichthyological Exploration of Freshwaterers, Volum 16, Nr 3 September 2005.

Jeg har holdt en gjeng av Boraras maculatus i noen år nå. De går i et 132 liters kar (lavt og bredt: 75x50x35) sammen med noen andre representanter for slekten; Boraras urophthalmoides og B. brigittae. I tillegg svømmer Nannostomus marilynae, Nannoptopoma sp. ”Peru”, og Apistogramma cf. agassizii ”Ampiyacu” i karet. Boraras og Nannostomus bebor de øvre vannlag, Apistogramma holder seg i de nedre regioner. Dette fellesskapet forløper helt uten problemer for noen av artene, og de setter jo alle pris på de samme vannverdiene.

Boraras maculatus er en nydelig liten fisk på 1,5 - 2,5 cm, særlig når den viser hele sitt fargespekter, og foring med nyklekket artemia stimulerer til flotte farger og synes å være favorittmaten. Den svømmer i løse stimer, tettere om de blir skremt.
Hos meg liker de å svømme blant bladene til Hydrocotyle leucocephala som flyter i overflaten, men også i de åpne vannmassene i karets midtre del.

De lever, og fanges, i dammer og sakteflytende bekker, bl.a. i områder rett nord for Singapore: Southern Pahang, Malaysia.
Til og med i illeluktende dammer der kyr på beite både drikker og dri***, lever de. Så de er nok, tross den beskjedne størrelsen, ganske hardføre.

Vannet er surt, bløtt, mørkt, og sakteflytende eller stillestående.

Her er et bilde fra en biotop der arten ble fanget i Southern Pahang i mai 2004.

Om andre forhold står det mye i denne artikkelen, bl.a. om hvordan de kan drettes i et kar på mindre enn 7 liter.

Hvis vannverdiene holdes innenfor denne artens trivselsverdier, og vannkvaliteten for øvrig holdes god, mener jeg det går an å holde noen av dem i en 28 liter. Men de liker å svømme litt, så dette er nok ikke den ideelle størrelsen. Hvis du tilsetter mye kalk pga rekenes skalldannelse, ville jeg ikke hatt de i det karet.

Lykke til !

oj oj veldig flott svar du ga meg der gitt, denne reke typen skal ha mykt vann, tenkte jeg skulle skaffe noen eikeblader for å få vannet mykere. jeg har 10 stykker av denne fisken i akvariet.
akvariet er innredet med en ganske stor rot, java mose og andemat som flyteplante.
har du noen formening om hvor lenge disse fiskene lever?
og bare for å få sakt det fiskene ble solgt som rasbora maculata er en selvfølge for meg at det er det de heter.

men det skal du ha et flott og utfyllende svar skjelden jeg får slike svar.
tusen takk skal du ha
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap