Må dele opp akvariet, nytt oppsett av fisk?

Jeg har en 240 liter med veldig dårlig sammensetning med fisker så jeg har valgt å ta frem 65 literen min for å få delt opp på en litt bedre måte. Er dette en god oppdeling?

240l:
4 stk Praktbotia
2 stk Siamesiske algespisere
2 stk Falske adolfi pansermaller
1 stk vanlig pleco (12-15 cm)

Er det da slik at disse fiskene ikke er så opptatt av masse planter men heller huler og steiner? Evt hva er et bra akvarie oppsett for disse? For tiden har de et "tårn" og et stort, to-delt (brukket) skip. Samt en rot og en del planter. Vurderer å kjøpe litt fler fisker så jeg har seks PB (foreløpig er de 6 cm) samt tre SA og tre pansermaller til og kanskje en partner til plecoen hvis jeg finner ut kjønnet på den. Blir det alfor mange fisk i et 240 liters kar, jeg er klar over at PB blir veldig stor etterhvert.

65l:
2 stk Sommerfuglciclide (par)
2 stk Mountain Rock reker
10 stk (ca) Kardinaltetraer
1 stk liten, søt malle som jeg ikke aner hva er. En liten, flat en som konstant henger på glasset. Mørk med gule/gylne prikker.

Her bør jeg vel satse på masse planter og et par flate steiner? Vurderer å kjøpe en sånn liten malle til og kanskje en reke eller to, men alle innkjøp skal ventes med til fiskene har fått nye kar og fått roet seg så jeg vet at alle verdier etc er riktig. Også for å se ann at det er plass nok.

Jeg har også fire Kuhliiåler som er jeg veldig fan av, hvilket kar burde jeg plassere dem?

Takker og bukker for alle svar jeg får
Med så lite fisk du skriver at du har eller skal ha så er det ditt minste problem!
Plecoen din liker godt røtter, huler og mørke steder. Jeg har røtter med en sugekopp som sitter inne i røttene så kan de henge på ruta, noe MANGE av fiskene mine og alle mallene elsker. En annen ting er at da kan jeg stappe inn planter mellom glasset og ruta som gjør seg veldig godt.

Ser her hva jeg har!
Fisk
2 stk Prikket knurremalle Agamyxis pectinifrons
1 stk Golden nugget Baryancistrus sp. L018
13 stk Metallpansermalle Corydoras aeneus
2 stk Siamesisk algeeter Crossocheilus siamensis
2 stk Ildhale Epalzeorhynchos bicolor
1 stk Flying fox Epalzeorhynchos kalopterus
4 stk Rødmunntetra Hemigrammus bleheri
10 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi
4 stk Gullgurami, Blågurami Trichogaster trichopterus
2 stk Pleco Pterygoplichthys pardalis

Andre dyr
1 x antall Vanlig skivesnegle Gyraulus acronicus
1 x antall Vanlig damsnegle Lymnea peregra
1 HAUG Malaysisk sandsnegle Melanoides tuberculata
6 stk Eplesnegle Pomacea bridgesii

Mange mener dette er for mye til en 180 liter men jeg kjører en innredning med mye gjemmesteder og en mer åpen plass i midten mot frontglasset. Planter egentlig littt i bue uten at det merkes. Akvariet drives av en utvendig og en innvendig pumpe.

Praktbotia er en stimfisk som du sier og burde helst være 6+ og skal helst ha et gjemmested for hvert individ men jeg har merket meg at de gjerne gjemmer seg i en klynge og presser seg f.eks. inn i en kokosnøtthule. Mye gjemmesteder og snegler er bra. Snegler er en delikatesse for botiar og det sposer de mer enn gjerne. Mine likte det så godt at jeg kjøpte pestsnegler for de likte det så godt.

PB blir ikke nødvendigvis så fryktelig stor som plecoen. Plecoen din kan bli 50 cm (det kan min og men jeg liker de så j...la godt!) PB'ene er mere aktive og trenger derfor mere svømmerom.

Om plecoen er hann eller hunn spiller ingen rolle.

Kuhliiålene ville jeg plassert i 65 literen din.

Planter er noe mange mener man aldri kan få nok av. Jeg mener i alle fall at det finnes en grense for mye du kan ha i akvariet for folk flest liker jo å se fiskene sine!
Ok men sammensetningen er bra da med andre ord? Jeg hadde også tenkt til å kjøpe en kraftigere pumpe til 240l slik at de som bor der får mer strøm å leke seg i, men liker alle fiskene der masse strøm? Prøver å få delt opp i rolig kar og strøm kar
[QUOTE=Akva-Math]
Om plecoen er hann eller hunn spiller ingen rolle.


Tenkte på babypleco da vettu :P
Kaiamor
Tenkte på babypleco da vettu :P


Mer eller mindre umulig å drette i vanlige kar står det under "oppdrett" på profilen til pleco. Så jeg tror ikke du trenger å styre så mye med akkurat det
ok men det viktigste for meg er om oppsetningen jeg har valgt er et bra valg? Er de fiskene jeg nå har valgt å sette sammen til trivsel med hverandre?
Jeg er ikke så godt kjent med de fiskene du har valgt - med unntak av corydoras. Disse trives i en gruppe på 5 eller flere, så jeg synes at to er for lite. Øk den til minst 5 stykk, så er i hvert fall de fornøyd
ElinH
Jeg er ikke så godt kjent med de fiskene du har valgt - med unntak av corydoras. Disse trives i en gruppe på 5 eller flere, så jeg synes at to er for lite. Øk den til minst 5 stykk, så er i hvert fall de fornøyd :-)


som det står over har jeg planer om det etter at jeg har fått flyttet fiskene og delt de opp ^^
Sorry, den glapp gitt hehe
Sammensetningen av fisk er helt fin, og litt mere strøm er det ingen av fiskene som vil klage over!
I 65l blir det nå en fluval 2 pumpe mens i 240l har jeg en god utvendig pumpe og hadde fluval 2 som jeg har planer om å bytte ut til en litt sterkere pumpe, men de andre fiskene (SA og corydoras) liker også sterk strøm?
Jada, jada! Null problem! Strøm i vannet er bare bra for de fleste fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap