Siamesisk algespiser

Hei!
Har akkurat kjøpt fire SAEr til 60 literen min. Dette har stått og gått i tre-fire uker nå.
De svømmte mye rolig langs bunn og litt midt i karet da jeg slapp de uti, men nås ser jeg at de svømmer opp og ned og att og fram i karet hele tida. Er dette normal atferd for disse, eller er det noe som er galt?! Kanskje litt lite alger til de nå, agurk eller noe sånt a?
Helt vanlig
Ut fra beskrivelsen vil jeg si: Slik er de - vaser rundt hele tiden og "snøfler" i alt som er av overflater på jakt etter alger. Ble fortalt at det er denne ivrigheten som gjør at en del alger ikke får ro til å slå seg til.

Har ikke tro på at de trenger noe ekstra for - tror de har mer enn nok. Har brukt en del agurk til ancistrus og andre maller, men har aldri lagt merke til at de siamesiske algespiserne har hatt spesiell interesse av det (kanskje mer enn nok alger i karene mine

Innimellom kan de jage en del på hverandre, men har aldri sett tegn på at de skader hverandre. Heller ikke sett at de jager annen fisk. Enkelte fisk kan nok oppfatte dem som stressende, men jeg har dem bl.a med discus uten tegn til problemer.

Lykket til med nykommerne!
Det er en stor forskjell på tre og fire uker når det kommer til innkjøring av et akvarium. Etter tre uker er sannsynligvis nitritt-nivået høyt, mens det etter fire uker er i ferd med å gå ned.

Har du testet vannet skikkelig med dråpetester før du satte fisk i det?
Det er en gylden regel å anskaffe seg minst to vanntester (type dråpetester, ikke strips!) når man har akvarium. Den ene er en ph-test, den andre en nitritt-test. Dette er de to aller mest nødvendige testene. Det er flere som kan være svært nyttige å ha, men for å begrense mengden ny info til nybegynnere så starter vi med å si disse to
Kjøp deg disse, og lær deg å bruke dem først som sist. Ingen vei utenom. Velger man seg ut et kjæledyr, så lærer man seg å stelle det også, ikke sant? Dette gjelder like mye for fisk som for andre kjæledyr med pels eller fjær.
Og å teste vannet er et skritt i riktig retning.

Det kan være at fiskene dine reagerer på gift i vannet, og dette giftstoffet kan være nitritt. Det vil alltid være tilstede under en innkjøringsfase av filteret.

Så første råd nå er at du kjøper deg testene, leser bruksanvisningene, og spør her hvis det er noe du ikke forstår Det finnes alltids akvarister her som har brukt nær sagt alt av tester du finner på det norske markedet, så det er alltid noen som kan hjelpe

Har du forresten byttet noe vann i akvariet før du satte fiskene i, eller er det samme vannet som da du fyllte det opp første gang for noen uker siden?
Har hatt flere vannbytter og karet har gått siden 16 november, som blir tre og en halv uke ca. Sandsnegler har vært der i ei uke. JBLs TestLab er bestilt. Kommer vel om noen få dager. Hvor fort har frakt fra www.aquaristikshop.com gått for deg mona? (trur jeg så du prata om butikken i en annen tråd )
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap