Goby

Noen som kjenner til denne fisken( Heter vist Goby)? Er overhode ingen info om den på fiskebasen, annet en navnet. Ikke er det bilde og står bare n/a på alt... Jeg lurer litt på hva denne fisken egentlig liker av vannkvalitet ph og sånt. Og likeså hva den liker å spise. Syns den er så tøff, men vil vite mer om den før jeg evt kjøper den
Jeg søkte på "Goby" og fikk 548 treff i fiskebasen.

Jepp. Goby er en stor familie, blir som å si at det ikke står noe om ciklider. Du må nesten finne ut hva slags goby det er snakk om.
Evnt bilde vil hjelpe.
(Kontakt gjerne butikken, de burde vite hva slags art det er)
Det latinske navnet er: sicyopus zosterophorum
Her er noen bilder av goby'en. Ellers kan du sansynligvis lese det som står på Sicyopus s. for å finne ut litt om hvilke krav den har.

Det er nok ikke skrevet så så mye om denne da den i utgangspunktet er er spesielt fargerik og attraktiv.
Hmmm. Men er det ingen som vet f.eks hva den spiser?
Goby
Har noen forskj. arter. Alle liker frossenfor (både artemia og røde mygg)Noen av de beiter på bunnlaget og alger på veggene, og ett par andre arter jeg har tar innimellom litt diskusgranulat.
Mika
Har noen forskj. arter. Alle liker frossenfor (både artemia og røde mygg)Noen av de beiter på bunnlaget og alger på veggene, og ett par andre arter jeg har tar innimellom litt diskusgranulat.
Oki. Takk for info.. Du vet ikke noe om hvordan disse bør ha det i vannet. Verdier, mye/lite planter osv. Sterk/svak strøm osv?
Goby
Ikke akurat din art dessverre.
To av mine går i "diskus-vann" med moderat strøm og ser ut til å trives.
Jeg har masse planter, og huler. De jeg har liker å grave seg ned eller hjemme seg i hulene. Temp. i dette karret har vært oppe i 31 grader.
De andre jeg har, liker høyere gh og ph, men har ikke noe spesiell høy sirkulasjon der heller. På den ene arten der har jeg tidl. fått 3 små gobybarn
Alle sammen liker å ligge på ett bredt blad og vaie i strømmen.
Ok.
Høyere Ph... Hvor høy da?
Goby
Gobyene i det tidl. "diskuskarret" mitt går i ph på 5,9 og gh på 3 (disse er ferskvannsgobyer)
De andre går i ph 7,5 og gh 10-12 (disse kan også gå i brakkvann)
Ok.. Er den jeg har da ferskvann eller brakkvan?
Goby
Det tør jeg ikke svare på. Mange arter vandrer fra ferskvann til brakkvann til saltvann i perioder, spesielt ved lek og egglegging.
De jeg fikk småtroll på "vandret" hos meg fra brakkvann til ferskvann.

Din er en ferskvannsgoby Alle mine gobyer setter stor pris på ferskmat og frossenfor. Noen vil ikke ta til seg flakmat i det hele tatt..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap