Kampfisk og tilleggs-spørsmål om discus

hvordan er egentlig kampfisken i selskapsakvariet? har liksom bare sett dem adskilt og i hver sine fiskeboller eller forvoskte vinglass, forhåndsregler? blir evt samboer med ett par scalare, gurami, guppy og neon..kanskje discus men..........discusen....er den så krevende som det ryktes? temp mellom 26 og 27 og lav ph vannskift hver dag mv...? eller er dette mest hvis det er snakk om oppdrettsforhold?
Discus kan jeg ikke svare for. Kampfisk har jeg hatt i selskapsakvarium i flere år til sammen og de fungerer fint. Det er en rolig fisk og kan være utsatt for finnenapping fra f.eks. barber. Guppy kan også nappe finner på dem har jeg hørt, men ikke opplevd det selv. Som med all fisk så er det variasjoner i temperament osv. Skal du ha både han og hun er det fint om du har et "retrettsted" hvor hunnen kan settes ev. etter egglegging og i perioder hvis hun jages mye av hannen. De kan være agressive mot hverandre (men har også hatt par som har levd i fred og fordragelighet også under yngling) Anbefaler veldig kampfisk, morsom fisk som er mye fremme. Er så nysgjerrige og uredde at du kan nesten klappe dem under foring. Helt klart en fisk som fortjener langt mer enn kopper og kar ja
Discus: vanntemp 28,5 - 30 Grader. Kampfisk sammen med dem går helt fint.

Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap