Angående menneskemodifiserte fisk

Jeg var en tur på den lokale dyrebutikken her en dag og den har, som de fleste andre, et breit utvalg av ulike former for gullfisk. Jeg har sett det meste: slørhaler, pop-eye, løvehode, fargede osv, MEN denne dagen så jeg en type jeg aldri hadde sett før. Det var en slørhale, glødende oransj UTEN ryggfinne! Hele karet var fullt av dem, og jeg så at de virkelig sleit med å svømme ordentlig!

Merker jeg blir skikkelig irritert når jeg tenker på at bransjen modifiserer fisk for å skape nye, "artige" varianter! De aller, aller fleste som kjøper disse fiskene er uerfarne som tror at disse er naturens underverker. Man kan ikke skylde på dem selv om det bør ringe en bjelle når en fisk har to haler, ingen ryggfinne osv...

En teori jeg har på dette området er at folk tenker: "Jaja, det er jo bare en fisk!" De som IKKE tenker i de baner er bare lykkelig uvitende om at disse fiskene er modifiserte. Spørsmålet er: Ville det vært like greit å modifisere andre dyr? Hva om det hadde dukket opp en katterase med to haler? Det ville bli sett på som etisk uforsvarlig!

En grunn til at folk ikke får mistanke om at noe er galt når "nye" fisker dukker opp kan være at det kommer så mange nye fiskearter i butikkene hele tida, både naturlige og modifiserte. For hvermannsen blir det derfor veldig vanskelig å skille mellom disse.
For noen år sida kom det en stor nyhet til Valentinsdagen, nemlig hjerteformet, sjokkrosa fisk. Den ble dratt fram i media, og det ble aldri lagt skjul på at den ikke var fra naturen, både kroppsformen og -figuren hadde blitt modifisert.

Jeg mener det er på tide at denne uetiske delen av bransjen blir avslørt og eliminert. Vi må sørge for at det gis informasjon til alle om modifiserte fisk slik at flest mulig kan unngå å kjøpe dem!
Jeg veit det kan ses som en umulig oppgave, men det er levende vesener det er snakk om, og de fortjener dette!
Jeg vil at alle skal skrive det de kan om modifisering av fisk i denne tråden, og også gi eksempler på disse.
Enhver seriøs akvarist vil aldri finne på å støtte dette markedet! Håper dette når fram til mange, og at det ikke bare er jeg som er engasjert i denne saken!

Alex
Inaktiv bruker
på tide vi gjør noe med det, tips fbi (mener i hvertfall det er fbi), de har vell hatt saker med at folk arangerer hanekamper, og selger/kjøper/importere/eksporterer hunderaser som har blit forbyd.
Så de tar kanskje opp saken med akvariefisk også.
og kanskje det finnes flere programmer som kan være intereserte også? hva med brennpunkt, hva er det de egentlig tar opp?
Uansett, det jeg mener er, det hjelpe rikke at vi her inne klager over dette her, om ingen av oss gjør noe med det. Trur ikke det er veldig vanskelig å tipse fbi om saken, og om flere gjør det, så kanskje vi til slutt får de til å ta det opp?
chr87
på tide vi gjør noe med det, tips fbi (mener i hvertfall det er fbi), de har vell hatt saker med at folk arangerer hanekamper, og selger/kjøper/importere/eksporterer hunderaser som har blit forbyd. Så de tar kanskje opp saken med akvariefisk også. og kanskje det finnes flere programmer som kan være intereserte også? hva med brennpunkt, hva er det de egentlig tar opp? Uansett, det jeg mener er, det hjelpe rikke at vi her inne klager over dette her, om ingen av oss gjør noe med det. Trur ikke det er veldig vanskelig å tipse fbi om saken, og om flere gjør det, så kanskje vi til slutt får de til å ta det opp?


Regner med det er forbrukerinspektørene (FBI) du snakker om? Det skal jeg jammen vurdere! Håper på å få litt kjøtt på beina gjennom denne tråden!
GoofySnail
[QUOTE=chr87]på tide vi gjør noe med det, tips fbi (mener i hvertfall det er fbi), de har vell hatt saker med at folk arangerer hanekamper, og selger/kjøper/importere/eksporterer hunderaser som har blit forbyd. Så de tar kanskje opp saken med akvariefisk også. og kanskje det finnes flere programmer som kan være intereserte også? hva med brennpunkt, hva er det de egentlig tar opp? Uansett, det jeg mener er, det hjelpe rikke at vi her inne klager over dette her, om ingen av oss gjør noe med det. Trur ikke det er veldig vanskelig å tipse fbi om saken, og om flere gjør det, så kanskje vi til slutt får de til å ta det opp?


Regner med det er forbrukerinspektørene (FBI) du snakker om? Det skal jeg jammen vurdere! Håper på å få litt kjøtt på beina gjennom denne tråden!

ja må være det, han skrev jo programmer, da jeg regner med han mente tv programmer.
Inaktiv bruker
ja var forbruker inspektørene jeg tenkte på, skulle skrevet det og ikke fbi hehe. og mente tv programmer ja, syns det er på tide å få mere fokus mot akvarismen også. Og det er ikke bare ganmodifiseringen som er gal, det er også dette med at de i butikken sier at man kan ha en sølvhai i en 100liter "fordi den tilpasser størelsen sin etter forholdene", dette er også¨noe jeg har hatt diskusjooner om i enkelte butikker.
greit at en fisk tilpasser seg, men den vill ikke få sin naturlige kropsbygning, og heller ikke naturlig adferd.
PÅ TIDE Å GJØRE NOE!!!

Skjønner ikke hva folk tenker på når de skaffer se en sån sprengt u-båt, som ikke engang er svømmedyktig. Overhørte en dame på min oftest frekventerte akvariesjappe her forleden dag. Hun brukte ungene til å hjelpe henne å overtale kallen til å kjøpe sånn svømmeudyktig slørhale til å ha i bolle. Men denne typen var mye større enn det de bruker å vere. Nesten like stor som en håndball. Så i en sånn bolle hun ville ha den i, ville det ha vert mere fisk enn vann. Folk burde jo begynne å lure når en fisk ikke klarer å svømme på egenhånd engang. Det er jo greit at en fuggel ikke kan fly, for den har jo bein til å komme seg frem med. Men det har jo ikke fisken. Tror mange ser på slørhale i bolle som pynt, på lik linje med rosebukett i en vase.

Husker det var et veldig oppstyr for noen år siden, da det ble avslørt at det ble solgt fisk som var sprøytet farge i. Men fargen forsvant etterhvert. Fisken tok vel ikke skade av det, bortsett fra stikket med sprøyten og stresset. Desse fiskene som var kunstig farget tror jeg ble forbudt pga. forbrukeren ble lurt, ikke av hensyn til fisken. Nå er ikke jeg en tilhenger av forbud, for det hjelper stort sett ikke likevel. Bare se på heroin feks. Det er forbudt, men det hindrer ikke folk verken å få tak i det eller bruke det. Men det burde bli påbudt å merke karene som det går modifisert fisk i, og hva/hvorfor det er gjordt. Da tror jeg at butikkene fort hadde sluttet å ta inn sånne misfoster. Blir fort en del ubehagelige spørsmål fra kunder som må besvares..

På tide noen tok opp dette temaet. ..sluttet å kikke inni "slørhale" karene når jeg er på runden min. Synest så synd på dem som må vere fisk som ikke kan svømme.

Inaktiv bruker
nå kan vell jeg si som nybegynner(fikk karet for snaue 4 uker siden) at en slørhale så veldig pen ut før, og folk som ikke har lest så mye om fisk, men som bare har skaffet seg ett akvarie, kjøper stort sett det de syns er fint/kult/artig etc. og stiller få eller ingen spørsmål ved fisken, og skal tippe de fleste trur at all fisk er fanget, og ikke oppdrettet, som en annen laks.

men jeg syns jeg nå har gjort mitt, sendte fbi(forbrukerinspektørene) en kort og grei notat fra deres hjemme side på nrk [External Image] her finnere dere fbi's sitt "tips skjema" og jeg foreslår att så mange som mulig tipser de om saken, jeg selv skrev at jeg følte ejg ikke hadde så mye å bidra med, da jeg ikke viste nok om emnet, men ba de ta en titt her inne, og ta kontakt.
Hakke
Skjønner ikke hva folk tenker på når de skaffer se en sån sprengt u-båt, som ikke engang er svømmedyktig. Overhørte en dame på min oftest frekventerte akvariesjappe her forleden dag. Hun brukte ungene til å hjelpe henne å overtale kallen til å kjøpe sånn svømmeudyktig slørhale til å ha i bolle. Men denne typen var mye større enn det de bruker å vere. Nesten like stor som en håndball. Så i en sånn bolle hun ville ha den i, ville det ha vert mere fisk enn vann. Folk burde jo begynne å lure når en fisk ikke klarer å svømme på egenhånd engang. Det er jo greit at en fuggel ikke kan fly, for den har jo bein til å komme seg frem med. Men det har jo ikke fisken. Tror mange ser på slørhale i bolle som pynt, på lik linje med rosebukett i en vase. Husker det var et veldig oppstyr for noen år siden, da det ble avslørt at det ble solgt fisk som var sprøytet farge i. Men fargen forsvant etterhvert. Fisken tok vel ikke skade av det, bortsett fra stikket med sprøyten og stresset. Desse fiskene som var kunstig farget tror jeg ble forbudt pga. forbrukeren ble lurt, ikke av hensyn til fisken. Nå er ikke jeg en tilhenger av forbud, for det hjelper stort sett ikke likevel. Bare se på heroin feks. Det er forbudt, men det hindrer ikke folk verken å få tak i det eller bruke det. Men det burde bli påbudt å merke karene som det går modifisert fisk i, og hva/hvorfor det er gjordt. Da tror jeg at butikkene fort hadde sluttet å ta inn sånne misfoster. Blir fort en del ubehagelige spørsmål fra kunder som må besvares.. På tide noen tok opp dette temaet. ..sluttet å kikke inni "slørhale" karene når jeg er på runden min. Synest så synd på dem som må vere fisk som ikke kan svømme.


Du har veldig mange gode poenger! Forleden tok jeg meg sjøl i å riste på hodet da jeg kikket inn i karet til disse stakkars gullfiskene med to haler og ingen ryggfinne. Sto en mor der også som maste om at datteren skulle plukke ut den fineste... Fikk nesten lyst til å si akkurat hva jeg mener! Helt enig med deg at det burde vært påbudt å merke karene med modifiserte fisk! Jeg er helt sikker på at de som jobber i butikkene ikke har en god anelse om hvordan salgsobjektene deres har blitt til... Nettopp derfor ville nok et slikt påbud virkelig presset dem inn i et hjørne! Men jeg vil på ingen måte skylde på butikkarbeiderne! De er også ofre for denne bransjen, men de er leddet mellom oss og de idiotene som praktiserer modifiseringene så de spiller en viktig rolle i denne saken! Takk for at andre henger seg på denne saken!
chr87
nå kan vell jeg si som nybegynner(fikk karet for snaue 4 uker siden) at en slørhale så veldig pen ut før, og folk som ikke har lest så mye om fisk, men som bare har skaffet seg ett akvarie, kjøper stort sett det de syns er fint/kult/artig etc. og stiller få eller ingen spørsmål ved fisken, og skal tippe de fleste trur at all fisk er fanget, og ikke oppdrettet, som en annen laks.


Er man fulstendig blå, når man starter opp og ønsker seg gullfisk, er man på en måte unnskyldt når man ender opp med en sånn slørhalesak. Det er ikke nybegynnerene sin feil at butikken ikke har den orginale gullfisken som fult ut er svømmedyktig. Blei overrasket i fjor, for da var det første gang på mange år jeg såg en gullfisk av det svømmedyktige slaget. Jeg uttrykte min glede til hun som jobber der, og nesten kjøpte en spontant. Selv om spontankjøp ikke er min greie..

Er ikke ute etter butikkmedarbeiderene, for de flest gjør sitt beste etter fattig evne. Uten om de som virkelig har peil., men med påbud om merking så tror jeg iallefall de uavhengige butikkene som bestemmer selv hva de tar inn. Fort hadde sluttet å ta inn slike fisk. Kjedebutikkene handler jeg helst ikke i..

Da har jeg også lagt inn tips hos FBI (forbrukerinspektørene) og jeg anbefaler alle å gjøre det samme!
Hvis de får inn mange tips om samme sak er det mye større sannsynlighet for at de vil ta det opp! Vitea-pro-saken (som sikkert mange har hørt om) fikk de tips om i et år før de tok opp temaet! Så her er det bare å stå på folkens! Og takk til chr87 for å ha lagt ut linken første gang!
Inaktiv bruker
GoofySnail
Da har jeg også lagt inn tips hos [URLBLOCK1] og jeg anbefaler alle å gjøre det samme! Hvis de får inn mange tips om samme sak er det mye større sannsynlighet for at de vil ta det opp! Vitea-pro-saken (som sikkert mange har hørt om) fikk de tips om i et år før de tok opp temaet! Så her er det bare å stå på folkens! Og takk til chr87 for å ha lagt ut linken første gang! :)


men hvor ble det av linken min? noen som redigerte den bort?
Hakke
På tide noen tok opp dette temaet.


Er ikke dette verdens eldste diskusjonstema for akvarister? :P

Men ihvertfall, bra å se en tråd om slørhaler etc rettet mot butikker istedetfor kjøpere... men hva håper dere egentlig å oppnå med dette?

Hvis f.eks de norske butikkene stopper å selge dem, ok, jeg tror ikke mange sånne fisker blir oppdretta i norge, skal FBI ta saken videre til asia? Det hadde sikkert ikke vært urimelig å anta at det var snakk om hundrevis av millioner av sånne fisker på markedet. -MEN ett sted må man selvsagt starte...

....og hvor skal man slutte? Modifikasjonen som har blitt gjort på slørhaler er selektivt avl, og det er vel alt de gjør med dem. Hva slags grenser skal man sette her? For de aller fleste akvariefisker blir vel avlet -jeg vil ikke tro at f.eks diskus har alle de forskjellige fargene de kommer i i viltform. ...men farger er en ok ting å selektivt avle frem? Hvor går grensen?

-alle hunder komme forøvrig ifra en eneste rase i utgangspunktet.


Ikke misforstå, det var ment som refleksjonsspørsmål, ikke kritikk. Grensa burde gå ved avl som gjør at fiskene lever et redusert liv når det gjelder akvariefisk.

Når det gjelder slørhaler så har de vel funnet feite sånne som har blitt satt ut i naturen, så helt leveudyktige er de nok ikke.. vel ikke alle ihvertfall. Men når det gjelder de fiskene så er vel "smerten" for akvarister tosidig, da mange av dem lever med komplikasjoner, toppet med at de ofte blir kjøpt av nybegynnere som ikke kan ta vare på dem.
Her er en tråd om discus.

En lignede tråd om papegøyeciklide.

Og her er tråder om slørhaler og gullfisk.

Farging av fisk er diskutert her og her. Her er et innslag i bt.no om temaet.

Her er noen artikler om temaet.
en fra NZB om menneskeskapte fisk
om genmanipulerte fisk.

Dette er et utvalg av norske innspill. Googler dere litt vil dere finne lignede diskusjoner på andre forum, og andre land.
som sagt, gammelt tema, det var en fin samling av linker Nils. Sånne "frequently asked questions" burde nesten ha blitt linka sammen i respektive kategorier
Diskusjonen er nok gammel som alle hauger den, men det er første gang jeg har sett temaet luftet på et forum. Mulig jeg har vert på feil plasser for sånne tema..

Apropos hvor grensen burde gå er vel med fisk et minimumm av svømmedyktighet, slik at den ikke bruker 80-90% av energien til å flytte seg noen centimeter, og at den kan nå tak i for uten å slite seg fulstendig ut. De verste eks. på dårlige svømmeegenskaper er div, slørhaler som vrikker volsomt på kroppen for å få til littegranne fremdrift. Så snart den stopper opphører fremdriften, såsant ikke den blir tett av strømmen da.. Jeg har som sakt tidligere, ikke noen sans for forbud. Så det var derfor jeg foreslo påbudt merking av karene som inneholder sånn fisk, slik at nybegynnerene vet hva det er de kjøper. På den måten kan det utøves forbrukermakt. Hvis ikke butikkene får solgt en type fisk, så slutter de å ta inn slik fisk, dårlig forettning rett og slett. Å det kan forplante seg videre i systemet, helt til oppdretterene. Ka er vitsen å produsere en vare du ikke får solgt. Men sånt skjer desverre ikke over natten.

Angående hunder, så vet ikke jeg om en eneste rase uten føtter..

Inaktiv bruker
Nils Vollstad
Her er en tråd om [URLBLOCK1]. En lignede tråd om [URLBLOCK2]. Og her er tråder om [URLBLOCK3] og [URLBLOCK4]. Farging av fisk er diskutert [URLBLOCK5] og [URLBLOCK6]. Her er et innslag i [URLBLOCK7] om temaet. Her er noen artikler om temaet. en fra NZB om [URLBLOCK8] om [URLBLOCK9]. Dette er et utvalg av norske innspill. Googler dere litt vil dere finne lignede diskusjoner på andre forum, og andre land.


fo noen kvalmenes bilder det var på di linkene spesielt den som handlet om corydoras
Min første gullfisk var en dobbelthalet ryggfinneløs gullfarget klump. Den fulgte med det gjengrodde akvariet som jeg overtok fra en lokal møbelbutikk. Den hadde normale øyne, hode og hud, men forkortet ryggrad, dobbel halefinne og ingen ryggfinne.

"Victor" var 10-15 cm lang halen(e) ikke medregnet. "Han" var aktiv og nysgjerrig. Han levde fint i 200-literen sammen med sjokolademalle, cory og skalarer, og var både leken og vital i flere år, og lette etter mat så grusen sprutet, helt til jeg forgiftet ham med akvariesilikon som ikke var akvariesilikon likevel (får aldri sagt det ofte nok: stol aldri på en selger).

Jeg ville ikke kjøpt en slik fisk i dag, men la oss ikke glemme at under riktige forhold kan også slike fisk ha et helt ok liv.
ja definitivt, jeg synes fortsatt de svarte slørhalene med kuleøyne ser pene ut.. men en "vanlig" svartfarget gullfisk hadde sikkert vært enda penere.

Når dette er sagt, er ikke også de kampfiskene vi ser i butikkene en slags "slørhale" variant?


[External Image]

For dette er vel sånn de egentlig ser ut?

Dette er muligens en hunne da, er forøvrig en artikkel om kampfisker her:

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=501
Det stemmer. Slørkampfisk er akkurat like unaturlig som slørgullfisk. Den store forskjellen er at det er lettere å holde kampfisk enn gullfisk i et moderne, lite akvarium.

Selv liker jeg korthalevariantene av kampfisk. Jeg syns også de fleste CT er helt OK, da det virker som de blir mindre hindret av halen enn f.eks. VT og Delta blir.
Hvordan kan selektiv avl føre til to haler og ingen ryggfinne? Selektiv avl foregår jo blant de fleste dyreartene vi mennsesker holder. Kuer, høner osv er som de er i dag pga mangfoldige års selektive oppdrett. Men ingen er så forskjellige fra originalversjonene som fisker! Veit noen hvilke fysiske ting som blir gjort med fisker som selges i butikk? Har hørt om finneklipping, bleiking, farging (i fargebad og tatoveringer) osv.. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er spesielt kunnskapsrik rundt dette emnet! Jeg er bare en enkel amatørsjel som ser at noe i dyrebutikkene er alvorlig galt!
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap