Kan noen hjelpe meg lit her?(arowana)

jeg fik meg en arowana(8-10cm)
men når jeg kom hjem fra skolen hadde den mistet halen og har et kraftig bit i bakdelen.
hva kan jeg gjøre?

jeg avliver den IKKE!
Hvilken andre fisker har du den med? Du burde la den være alene og Bytte MYE vann, så den ikke får soppangrep i sårene.

Mvh: PK
(PK, var før meg )
Få ut fisken som har skada Arowanaen og ta vannbytter ofte, da vil finnene vokse ut raskere, og det kan lett oppstå sopp der den er blitt bitt.
Vet du hva for en fisk som har skadet / bitt Arowanaen ?
Fisken Magnus
[B](PK, var før meg )[/B] Få ut fisken som har skada Arowanaen og ta vannbytter ofte, da vil finnene vokse ut raskere, og det kan lett oppstå sopp der den er blitt bitt. Vet du hva for en fisk som har skadet / bitt Arowanaen ?


ja jeg vet vilken fisk det er.
men jeg vil ikke ta den ut da det er en VF amazonas ciklide+jeg har ingen plas og ha den.
har tilsat sopmidel og bytet vann
Vill du ikke ta den ut? når en fisk angriper en annen har du to valg:
Fjern den angrepede fisken.
Fjern den Angripende fisken


du kan ikke overse det bare fordi om begge er dyre/skjeldene fisker!
Regner med at du har lest og husker denne tråden der du stilte mange spørsmål vedrørende arowana.

Hvis du gjør slik som Vidar Aleksander anbefalte deg går det bra. Hvis ikke er det dessverre bare et spørsmål om tid før du har opplever dødsfall i ditt akvarie. Det som er litt trist da er om dette skjer fordi du velger ikke å lytte til andre som har masse erfaringer med bl a arowana.
noen ide på vor jeg kan oppbevare fisken
til arowanaen er frisk
Hvilken VF Chiclide?
Hvor stort kar går disse i?
Er det andre fisker i karet?

Enten må Arowanaen ut, eller så må chicliden ut.
Alternativt, flytter du Arowanaen over i et annet kar, og lar den vokse seg større først, og så flytter den tilbake.

Slike fisker kan ikke oppbevares i bøtter/baljer e.l. De må oppbevares i et tilpasset akvarie.

Ellers, ha temp. på ca 28 grader.
Hyppige vannbytter og litt salt i vannet, så gror halen ut igjen, hvis ikke halerota er skadd. Da vil den aldri gro igjen.
takk vidar-alexsander det hjalp mye
men problemet er at det ikke er akvarieklubb før den 26
og alle de andre kara er opptat nå.
Slik jeg skjønner så fikk du fisken?? Gode intensjoner kan desverre gå til grunne i blandt og da må man gjøre det som er best for fisken. Hvis du ikke har andre alternativer så kan du høre med dyrebutikken eller andre akvarister om de er interessert. Da slipper du yttligere skade på fisken.

Hvis jeg har skjønt det feil og du bevisst har kjøpt fisken uten å sjekke om du kan ha den først så syntes jeg dette er meget uheldig. Man burde alltid sjekke ut om man har plass før man kjøper inn fisk.

Håper det går flott.
Mvh Linda
Pleier ikke å kommentere slikt, men jeg håper profilen din ikke er oppdatert på en stund...
Der står det at du har en 180 som allerede inneholder masse fisk som ikke passer overens med hverandre, og som ikke går spesielt godt sammen. En arowana i denne tanken kommer uansett ikke til å fungere.


jeg vett at det er fult men som sakt så er ikke akvariekluben før den 26
da skal jeg selge noen av fiska mine.
fårstår du?
arowana er avlivet grunet rar opførsel.
Der jek der peng i das du git
hade uanset plasert den fisken som angrep andre anovaen :P for det fust så e det en dyr fisk så koste øve 29 000 får det andra så e den vldigt fin å for det sista så vile eg aldri avlava en anova !!
nå koster da ikke alle arowana'er 29 000,-
Alexus
nå koster da ikke alle arowana'er 29 000,-


Hehe.. nei det er sant, og jeg ville jo tro at hvis denne lille arowanaen kostet så mye hadde TS hatt et eget kar til den og ikke satset på at det gikk greit med anre fisker lissom..hehe
Ja, man kan håpe. Men slik jeg så hvordan fisk er satt sammen i hans akvarie på 180l, er jeg ikke helt sikker på det heller.
husk at trådstarteren er 13, folk flest er ikke akvarieeksperter i hans alder, gi han 5 år så er han sikkert flinkere enn de fleste av oss, jeg tror nok det er veldig få av oss som ikke har gjort feiltagelser med akvariumhold
Ja, selvfølgelig. Alle må jo starte en plass

Syntes at blandingen av fisk var noe ekstrem, det var egentlig alt. Og håper derfor at trådstarter evt. hører på andre her inne ang. hold av fisker osv

I første akvariet mitt på 60liter hadde jeg 10-15 neontetra, en slørhale tror jeg, 7-10 agressive tetraer jeg ikke husker navnet på, ovale i formen fra siden, sølvfarget og noe rødt ved øynene tror jeg, en 5-6 guppyer som ynglet.. og den ganske vanlige typen malle som er brun med gulaktige prikker, samt en banjomalle(den ble ganske gammel), og jeg tror en sånn siamesisk algeeter... lurer på om jeg ikke hadde noen små scalarer også, eller om det var senere. Jeg var 14 da.

Poenget er at jeg tror veldig mange starter med sånne katastrofer, husk bare at det er feltagelser man gjør pga at alt her i livet må læres.

-Og jeg synes læringen skal starte i akvariebutikkene! Skulle lagd opprop med krav om bedre opplæring av selgere i akvariebutikker :P

I ettertid har jeg f.eks blitt solgt brakkvannsfisker som butikkene hevdet kunne gå i vanlig vann, husker jeg kjøpte en slags ål som var svart med litt leopardaktige sjatteringer. "jada denne kan gå i ferskvann". Første natten så våknet jeg av en smell i akvarielokket, ålen hadde tvunget opp lokket, klatra ut og falt ned på gulvet. Den var død morgenen etter, enten pga vannet eller indre skader i fallet. Når jeg kom til butikken igjen ikke lenge etter så så jeg at den stakkaren jeg ikke hadde kjøpt lå å så ut som den råtnet levende pga feil vann.

edit: med å se litt i databasen så ser jeg at det KAN ha vært en elefantsnabelål, som er ferskvannsfisk og trenger tilsynelatende ingen tilsetningeri vannet, isåfall så solgte de meg bare en syk fisk :P
-men ble solgt en brakkvannsfisk engang og.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap