- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Tips til fisk....
Tips til fisk....
Skal sette opp et 450L kar og jeg har litt vanskelig for å finne fisk som passer sammen også er jeg ikke helt sikker på hva jeg vil ha !
Jeg kunne tenkt meg 1-2 maller. Synes L 144 er fine, også fordi den er så fin i fargen. Kunne også tenkt meg en stim på ca 50stk med tetra. Vurderer enten kardinaltetra eller rødmunnstetra. Har lest at rødmunnstetra skal stime veldig bra. Noen som har med denne typen fisk ?
Jeg kunne tenkt meg 1-2 maller. Synes L 144 er fine, også fordi den er så fin i fargen. Kunne også tenkt meg en stim på ca 50stk med tetra. Vurderer enten kardinaltetra eller rødmunnstetra. Har lest at rødmunnstetra skal stime veldig bra. Noen som har med denne typen fisk ?
Postet 05.03.09 kl 13:58
Postet 05.03.09 kl 14:04
Jeg har hatt kardinaltetra før og var veldig fornøyd med dem. Hadde da ikke så mange men regner med de blir enda finere når det er fler :o)
Rart du nevner det men jeg HAR faktisk vurdert discus, men har lest at de kan være litt vanskelig å holde. Ofte vannskift og vare for svingninger....
Hadde vært fint å hatt noen store fisk med litt fin farge på synes jeg :o)
Rart du nevner det men jeg HAR faktisk vurdert discus, men har lest at de kan være litt vanskelig å holde. Ofte vannskift og vare for svingninger....
Hadde vært fint å hatt noen store fisk med litt fin farge på synes jeg :o)
Postet 05.03.09 kl 14:22
Det med at discus er så vanskelig å holde tror jeg er en myte som gamle discuseiere holder i hevd for at discus ikke skal bli en "hvermansenfisk" omtrent som når gamle fluefiskere stadig nevner at fluefiske er vanskelig, slik at de skremmer nybegynneren og de får ha de beste fiskeplassene for seg selv. Det er klart at discus krever mere stell enn annen fisk, jeg har discus i oppvekstfasen og det krever ofte vannbytte, jeg bytter 15% daglig, men jeg vet at mange med plante/selskaps kar med fullvoksen discus bytter 30% en gang i uka med hell. Som du nevner er det stabile vannverdier som gjelder, PH kan du faktisk ha fra 5 til 8, men discusen farger bedre ut med PH under 7. Karet mitt har stabilisert seg til PH 6,5, noe som er perfekt og nitratverdiene bør ikke overstige 25. Du får ha lykke til.
Jon
Jon
Postet 05.03.09 kl 14:41
Postet 05.03.09 kl 17:53
Endret: 05.03.09 kl 18:48
Gratulerer med det kommende karet, Anita
Du kan få det bl.a. her hos DiscusGeir.
Aquamanias har vel ikke så mange store inne for tiden, tror jeg.
Du kan få det bl.a. her hos DiscusGeir.
Aquamanias har vel ikke så mange store inne for tiden, tror jeg.
Postet 05.03.09 kl 18:17
Endret: 05.03.09 kl 18:18
Hei igjen Anita
Jeg var på Harry-tur til Sverige så Loomis kom før meg med å anbefale DiscusGeir. Jeg har kjøpt alle fiskene mine hos han, og derfra kommer det bare kvalitetsfisk. Akvariemagasinet på Løren i Oslo pleier å ha voksne, bra discus, men dem skal jo det samme for 1 discus som DiscusGeir skal ha for 2. Du kan jo se litt på salgsannonsene her også, men du må huske på at discus kjøper du ikke usett. Du får søke litt på forumet her så finner du ut av hva slags krav, utseendemessig, det stilles ved kjøp av discus. Discusen skal være mest mulig rund, øyet skal være 1/7 del av streken som går gjennom øyet og dem skal være tillitsfulle, d.v.s. at dem kommer mot handa di hvis du legger den på toppen av karet o.s.v.
Jon
Jeg var på Harry-tur til Sverige så Loomis kom før meg med å anbefale DiscusGeir. Jeg har kjøpt alle fiskene mine hos han, og derfra kommer det bare kvalitetsfisk. Akvariemagasinet på Løren i Oslo pleier å ha voksne, bra discus, men dem skal jo det samme for 1 discus som DiscusGeir skal ha for 2. Du kan jo se litt på salgsannonsene her også, men du må huske på at discus kjøper du ikke usett. Du får søke litt på forumet her så finner du ut av hva slags krav, utseendemessig, det stilles ved kjøp av discus. Discusen skal være mest mulig rund, øyet skal være 1/7 del av streken som går gjennom øyet og dem skal være tillitsfulle, d.v.s. at dem kommer mot handa di hvis du legger den på toppen av karet o.s.v.
Jon
Postet 05.03.09 kl 18:43
Postet 05.03.09 kl 18:52
Endret: 05.03.09 kl 18:55
Jon BruceDet med at discus er så vanskelig å holde tror jeg er en myte som gamle discuseiere holder i hevd
Er nok ikke helt enig med deg her. Det er veldig mye bra oppdrettsfisk, som er fri for parasitter og andre uhumskheter. Disser er som oftest greie å ha med å gjøre, selv for nybegynner med en intresse over middels for teknikk og vannkjemi. Nå skal de jo ikke så mye til for å nå dette nivå, les et par bøker og se ltt på denitrifikasjon prosess så er du godt igang.
Når det gjelder VF discus (og oppdretts discus som selges med parasitter osv) mener jeg at dette er ikke en fisk for hvem som helst. Dette er en fisk for den garvede akvarist som har et og annet triks i skjorte ermet...
Postet 05.03.09 kl 18:55
Endret: 05.03.09 kl 18:57
LoomisGratulerer med det kommende karet, Anita :) Du kan få det bl.a. [URLBLOCK1]. [URLBLOCK2] har vel ikke så mange store inne for tiden, tror jeg.
Takk for det Loomis :o) Godt å være tilbake igjen... Men man blir nesten aldri utlært i denne hobbyen så jeg må spørre å grave :o)
Var på Aquamanias i går kveld men var ikke så veldig mye inne av stor Diskus nei.
Postet 05.03.09 kl 22:31
Jeg har vel egentlig gjort en liten tabbe da jeg satte opp karet. Jeg har brukt rådasand 1,2-3 mm og da er det en del fisk som jeg kan utelukke. Hadde tenkt på Corydoras og sommerfuglciklide men disse skal visst ha veldig fin sand etter det jeg har lest så da må jeg utelukke disse. Noen som har andre forslag ??
Postet 14.03.09 kl 08:40
Du kan faktisk fjerne en del av grusen i et hjørne/ende av karet og erstatte det med sand, det blir jo en "sandkasse" for corydorasen. Jeg gjorde det med hell i 54-literen og corydorasen holdt seg stort sett i "sandkassen" sin. Sanda holdt seg forbløffende godt adskilt fra grusen også, tross mye slamsuging og vannbytter.
Jon
Jon
Postet 14.03.09 kl 10:57