Kuhlii-ål

En av mine kuhlii-åler (den absolutt eldste, begynner å nærme seg 4 år nå) har totalt mista fargen på nederste del av kroppen. Helt hvit. Også syns jeg den er blitt litt tynn. Er den underernært? Jeg fórer og står i, men kanskje den ikke får tak i nok mat?
Jeg har hørt at hvis den blir bleik, er det et tegn på mistrivsel ..
Som ludvig sier det er et tegn på mistrivsel.

kuhlii-åler har en tendens til å bli bleke når de er stresset,
dette kan f.esk være endringer av vannkvalitet , store vanntemperatursvigninger eller andre fisk som plager den/dem.



F
faktisk ikke. kuhlii er i slekt med botia, hvor det dominante individet gjerne har blekere farger. har selv en meget blek kuhlii som svømmer rundt som normalt. det at fisken er blitt tynn derimot, er ikke så bra. men vanskelig å si uten et bilde...
Tviler på mistrivsel egentlig, håper ikke det er det. Men det som er var at jeg hadde et par, så ble hua mi dårlig (forstoppelse) og døde. Etter dette har jeg ikke sett hanen så mye, faktisk ikke på 3 uker. Derfor synes det så godt at han har blitt litt tynn. De mindre derimot ser jeg ofte og de er helt fine. Passer på å fóre me tabletter bak en hule der cikildene mine ikke får rappa all maten også.
Bytter også ofte vann og passer på å bruke aquasafe og salt da for å minske stresset. Vannverdiene har holdt seg fine.
saltet kan du droppe. dette er ferskvannsfisk.
Sanne
saltet kan du droppe. dette er ferskvannsfisk.



Jeg er fullstendig klar over at det er ferskvannsfisk jeg har i akvariet mitt. Akvasalt, hørt om det? Brukes ved vannbytter og stressede situasjoener som flytting, ny fisk etc.
Ja, vi har hørt om akvasalt - det er det samme som bordsalt, bare til overpris og med mer fancy innpakning

Salt kan brukes på enkelte arter, ved behandling av enkelte sykdommer. Men ikke som fast tilsetting i et akvarie, og hvert fall ikke i et kar som har fisk som er svært følsomme for salt.

"Forebygging" ved hjelp av salt er like meningsløst som at vi skulle forebygge ved å knaske antibiotika daglig i tilfelle vi skulle få halsbetennelse en vakker dag.

Salt kan også redusere konsekvensene av nitrittforgiftning, men da heller jeg mer til å unngå nitrittforgiftning i utgangspunktet, fremfor å pøse på med salt for at fisken ikke skal ha det fullt så grusomt som den hadde hatt uten salt.

Salt i ferskvannskar er bare tull, og i enkelte tilfeller direkte skadelig.

Kan jo legge til... ser at du tidligere har hatt eplesnegler som har dødd. Det kan faktisk være pga saltet, siden disse også tåler salt svært dårlig. Noen individer er jo svakere enn andre i utgangspunktet og bukker fortere under.

Typiske arter som ikke tåler salt: maller, corydoras, snegler og ål som f.eks kuhliiål.

Ikke bare vil du spare penger på å dytte saltet lengst inn i skapet, men fiskene dine får det bedre også
Okidok Jeg bruker bare vanlig salt uten jod da, men da dropper jeg det foreløpig.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap