Reker vs gurami/stjernedanio

Hadde tenkt å sette opp ett 70l juwel akvarium, med honninggurami, stjernedanio og pygme corydoras, men jeg har noen reker (kirsebær og rød krystall), som også måtte vært oppi der, noen som har erfaring med å disse sammen, vil ikke ha rekene drept.
stjernedanio er kjent for å være noen skikkelige reketyver, de fleste guramier er også veldig glade i reker og vil spise dem hvis de får sjangsen. de eneste som ikke tar rekene blir vel coryene vil jeg tro
Plussmedlem
Jeg har hatt kirsebærreker sammen med stjernedanio og pygmégurami.
Rekene ble ikke flere - for å si det slik...
Blir til att jeg bare har pygme corydoras sammen med dem, noen som vet om pygmeene tar yngel, egne eller andres?
har man gode steder å gjemme seg så går det bra. jeg har reker med perlegurami og blågurami og de er fortsatt like mange
men er jo ikke noe man bør teste ut om man er redd for rekene selfølgelig.
Hvis du sørger for tette buskas av planter, og da spesielt javamose f.eks, så vil sannsynligvis de voksne rekene klare seg. De vil kanskje klare å øke noe i antall også, dersom gjemmestedene er spesielt bra (veldig mye mose og planter!) for da kan rekeyngelen greie å gjemme seg på små og trange steder der fiskene enten ikke ser dem eller greier å få tak i dem.

I 180 literen min har jeg tjukt av planter i overflaten og en diger mosekladd som vokste helt opp til overflaten. Den er stusset litt nå, men fremdeles diger. Til tross for at jeg har ca 30 tetra og en kampfisk der, så øker rekene i antall jevnt og trutt. Ikke så mye som om de ikke hadde noen fiender, men det er jeg bare glad for - kirsebærreker kan formere seg noe enormt dersom det ikke finnes noen naturlig bestandskontroll i karet

Her er mosen med kirsebærreker beitende rundt og tetraer som streifer forbi.
Når rekene kommer opp i en viss størrelse, føler de seg trygge på å ikke bli spist (passer ikke inn i munnen på tetraene lenger) og da tør de å gå oppå mosen og plukke. Mens de er små, er de usynlige. Da gjemmer de seg.

Egentlig er det ikke anbefalt å ha kirsebærreker og CRS reker sammen, ettersom kirsebærrekene vil "overmanne" de litt svakere CRS rekene. Altså: når det gjelder konkurranse om maten og i antall. Du bør egentlig ha dem i hvert sitt akvarium.
Stjernedanio er forresten utrolig effektive jegere. Det er ikke mange rekeyngel som overlever selskap med dem, tør jeg tippe... Men setter du inn voksne kirsebærreker og er fornøyd selv om de ikke formerer seg, så tror jeg de vil klare seg, de som er voksne.

[External Image]
Vet du om noen som selger slik mose på nettet, Mona?

Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap