Må jeg avlive en skadet fisk?

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre nå.
Jeg har hatt tre slørhaler gående sammen i tre år- i et lite akvarium. Og da mener jeg alt for lite.
Men det visste ikke jeg da jeg fikk min første fisk i en femliters bolle.
Senere stolte jeg på informasjonen jeg fikk i akvariebutikken da jeg "oppgraderte" fra bolle til nanoakvarie, og anskaffet et 27liters kar til tre slørhaler.Det skulle være nok med ca 10 liter til hver fisk, og de ville ikke bli særlig mye større.
Men det har de blitt, og jeg har også lært at akvariebutikker lyver for å få solgt dyre nanoakvarier.
Siden jeg bor på hybel i Hovedstaden (umulig å komme seg inn på boligmarkedet som enslig her i byen...)har jeg ikke kunnet gå til innkjøp av et passende akvarie (+100liter.)
Nå har det uungåelige skjedd.
Den ene slørhalen har i nattens mulm og mørke blitt angrepet av de to andre/en av dem.
Den har fått bitt av seg store deler av sløret på halen, og ser veldig skamfert ut.
Jeg ringte dyrlegen, som sa det var ok med den så lenge den spiser og svømmer omkring.
Er dette virkelig sant?
Jeg har ikke noe eget akvarium å sette den i pga at jeg som sagt bor på hybel.
Det er ikke plass til et eget akvarium til den her- og femlitersbollen har jeg kastet for lenge siden.
Hva skal jeg foreta meg med de to andre?

I løpet av vinteren har jeg forsøkt å gi dem vekk alle tre, men ingen jeg kjenner vil ha slike fisker ettersom de 1)ikke er særlig akseptert blant akvarister, 2)griser ned mye i et akvarie og 3)ville kommet til å spise mindre fisk.

En av de andre fiskene har også blitt nappet i sløret, men ikke på denne grusomme måten.Den har fortsatt alle finner i behold.

Den skamferte fisken svømmer omkring, og har spist to ganger. Men jeg undrer på om den har sterke smerter? Det gjenværende sløret ser ut som et sår- og er vel utsatt for infeksjon?
Hva bør jeg gjøre?

Og nei- jeg kommer ikke til å slå kokende vann over et så stort dyr, eller trekke det ned i WC. Det er heller ikke aktuellt å putte dyret i en plastpose med akvarievann som settes i fryseren. Skal dyret dø avliver jeg det som når man fisker matfisk, og ikke på makabre måter som de nevnt over...

Jeg ville aller helst gitt bort de to andre, og ventet til denne ble bedre, med diverse pleie om den blir syk. Men hva om den har store smerter. Jeg kan jo ikke få smertestillet den på noen måter.
Og som sagt vil ingen overta de andre.
(Jeg har lagt inn en annonse her på "gis bort.")

Er det dyreplageri å holde liv i "Gulla"?
Vennligst hjelp med svar.
Fisk har ikke følelser i selve finnene, de er uten blodårer og nerver. Men om finnene er gnagd helt inn til roten, der hvor finnen møter kroppen, så kommer nerver og blodårer frem. Jeg er litt usikker på om din har dette?

Det er vanskelig å gi noen konkrete råd siden du har så dårlig plass. Men hadde det vært helt uaktuelt å kjøpe f.eks. en 54 liter? Du kunne byttet ut nanoakvariet med det, og så latt de to friske bruke 54 literen og den som er finnebitt kunne vært i nanokaret som "hospital"...? Hvis du ikke har plass til å ha begge fremme senere, kan du pakke bort nanokaret når den finnebitte gullfisken er blitt frisk. Finner gror relativt fort, så lenge man er flink til å gi daglige vannbytter slik at fisken får masse friskt vann. Det er veldig viktig, ellers har det lett for å gå sopp og infeksjoner i finnekantene som er bitt.
54 litere selges ofte billig som pakkeløsninger, f.eks. Dahls dyrerike i Moss har dem rimelige!

Er det umulig å kjøpe et nytt akvarium, så får du gjøre det beste ut av det og bytte vann hver dag (30%) i det karet du har. Det vil forebygge infeksjoner i finnene.
54 liter til kr 495 hos Dahls dyrerike i Moss (det er billig!)
Hei, Mona og takk for svar.
Jeg skal forsøke å få tak i et større kar.
Jeg må i tilfelle ta tog til Moss. Takk for tipset.
Nå har jeg byttet vann i akvariet, og tilsatt noe middel mot sopp som heter dessamor fra Aquarium Münster.
Fisken har tydelig fått bitt over blodkar, og er rød/rå ytterst langs sårkanten.
Den er allikevel veldig aktiv, og virker foreløpig ikke syk.
Den andre fisken som har blitt nappet på har tegn til noe hvitt belegg i såret, derfor har jeg tilsatt soppemiddelet.
Uff, dette føles slett ikke bra.
Takk for råd om å bytte vannet. Jeg skal fortsette med det når medisinet har virket.
Jeg har også et annet legemiddel fra samme fabrikant som heter medimor.
Jeg kjøpte disse i går etter å ha snakket med dyrlegen.
Jeg skulle gjerne ha kjøpt et større kar samtidig, men hadde ikke økonomi til dette- eller plass hjemme.
mye ga du for medisinen?

ett slik 54liters startsett koster fra 450kr
Det er ikke nødvendig å påpeke at medisinet var dyrt for å være spissfindig.
Akvariet jeg så på, som kunne fått plass i kroken hos meg, skulle de ha mer enn to tusen kroner for.
Det andre som var rektangulært og så stort som jeg ønsker(+100liter)kostet mer enn seks tusen.
Jeg kan ikke kjøpe et langt og smalt glassakvarium på grunn av at jeg bor på en 10 kvadratmeter stor hybel,uten mulighet til å sette inn noe akvariemøbel.
Hvis jeg kunne ha kjøpt et sånt ville jeg ha gjort det for lenge siden.
Delfine
Jeg ringte dyrlegen, som sa det var ok med den så lenge den spiser og svømmer omkring. Er dette virkelig sant? ... I løpet av vinteren har jeg forsøkt å gi dem vekk alle tre, men ingen jeg kjenner vil ha slike fisker ettersom de 1)ikke er særlig akseptert blant akvarister, 2)griser ned mye i et akvarie og 3)ville kommet til å spise mindre fisk.


Det at fisker spiser og ellers koser seg er et godt tegn, så ja - den har det nok etter forholdene ok som dyrlegen sier.

Det er ikke så lett å få gitt bort slike fisk nei, men har du prøvd å legge ut annonse her på forumet? Finnes rubrikk-annonser; du kan legge de ut under "gis bort", så kanskje de får et bedre hjem?

Får du plass til en 54-liter (som er 60 cm bred) så vil fiskene dine kunne ha det ganske bra en stund. Er ikke tyngre enn at den kan stå oppå en solid bokhylle eller tilsvarende, om du har det. Eller vinduskarmen, eller oppå kjøleskapet...
Takk for svar.
Da stoler jeg på at det går bra å se an hvordan den skadede fisken har det.
Jeg la ut en slik rubrikkannonse, og det ser ut som det ordner seg på den måten at jeg får gitt bort de to andre til en dame med hagedam.
Den skadede fisken blir hos meg til den er bedre, og så vil den også få flytte til hagedammen.
Jeg tror nok det vil gå bra når de får større plass, og ikke går oppå hverandre hele tiden.
Så håper jeg bare at Gulla kommer seg igjen uten infeksjoner.
Så godt å høre at det løser seg Et liv fra en 27 liter til en hagedam - de vil vel tro at de har dødd og kommet til fiskehimmelen, hehe

Det finnes faktisk mange bittesmå fiskearter som forblir små hele livet som kan passe i akvariet ditt. For eksempel den utrolig nydelige lille moskito-rasboraen! Har du sett noe så fint? Det er en stimfisk, og du kan fint ha 6-10 stk i karet ditt mener jeg.
Eller hva med den neongrønne lille Microrasbora kubotai? Nesten selvlysende!

Men ikke velg noen levendefødere som guppy o.l. Da vil du snart bare ha et plassproblem igjen, for de formerer seg verre enn kaniner. Eventuelt kunne du kjøpt bare et par hanner, de er jo de mest fargerike, og da blir de iallefall ikke flere!
Takk for gode råd angående fisk til nanoakvariet.Men jeg lurte på om jeg kanskje skulle bruke nanoakvariet bare til å ha planter i en stund.
Etter det kanskje prøve med en kampfiskhanne.
Forøvrig går det veldig bra med Gulla. Halestumpen ser penere ut etter tre dager, og hun(/han) spiser av hjertens lyst.
Håper det fortsetter slik. Tror at noe av sløret kanskje kan vokse tilbake, men uansett vil fisken kunne svømme fint med det av slørhalen som er igjen også.
Jeg krysser fingerene for fortsatt bedring, og ingen infeksjoner, og er glad jeg bestemte å spørre om råd før jeg avlivet fisken.
Du kan jo prøve reker
prøv deg på reker
isteden for kampfiske
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap