- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Abbor, ørret, og mort
Abbor, ørret, og mort
Er det noen som har prøvd å bruke abbor, ørret og mort i karet - altså et karr med "norske" fisker? Abboren er stilig stripete og med tøff ryggfinne, ørreten er flekkete og "fargerik", morten, selv om den er litt "kjedelig" er den ikke stygg den heller. Tenkte på gjedde også, men det blir nok litt tøft for eventuellt andre fisker, og at jeg sikkert må ha et DIGERT karr.
Hvis vi legger temperaturen på mellom 15 og 20 grader og bruke en kompressor som kjøler ned et element i vannet for å holde temperaturen nede.
Har noen av dere prøvd dette før?
Vidar
Hvis vi legger temperaturen på mellom 15 og 20 grader og bruke en kompressor som kjøler ned et element i vannet for å holde temperaturen nede.
Har noen av dere prøvd dette før?
Vidar
Postet 22.07.09 kl 20:10
Postet 22.07.09 kl 20:40
Postet 22.07.09 kl 20:42
Postet 22.07.09 kl 21:32
Det er vel best å følge regelverket. Det er nok ikke all fisk som kan trives i et akvarie og som er like lett å få til å trives bra. Det hadde uansett, hvis det var lovelig og lite komplisert, vært morro og hatt slike fisker.
Samtidig har jeg heller aldri sett linerle, skjerer og kråker i bur. Av en eller annen grunn må det være eksotiske fugler og fisker man får lov å ha i fangenskap. Noen som vet hvorfor, forresten?
Men uansett, så takker jeg for info så langt
Vidar
Samtidig har jeg heller aldri sett linerle, skjerer og kråker i bur. Av en eller annen grunn må det være eksotiske fugler og fisker man får lov å ha i fangenskap. Noen som vet hvorfor, forresten?
Men uansett, så takker jeg for info så langt
Vidar
Postet 22.07.09 kl 22:32
Sist gang jeg sjekket, i 2002, var det i alle fall fullt lovlig å ha norsk fisk i akvarium. Jeg snakket til og med med en rådgiver i direktoratet for naturforvaltning.
Man må ha kjøleanlegg, ja.
Jeg drev med dette i flere år og har en side her:
http://www.jonolavsakvarium.com/
Man må ha kjøleanlegg, ja.
Jeg drev med dette i flere år og har en side her:
http://www.jonolavsakvarium.com/
Postet 22.07.09 kl 23:38
Correct me if I'm wrong men jeg tror det er lov å holde norske arter så lenge man ikke slipper disse fiskene ut i vassdrag igjen. Dette på grunn av smittefare tror jeg. Man kan altså ha de, men må avlive de eller vente til de dør en naturlig død i stedet for å sette man ut når man "er ferdig med dem".
Postet 22.07.09 kl 23:44
Postet 23.07.09 kl 00:30
Ørret til "selvodling"?
øyaværingenCorrect me if I'm wrong;) men jeg tror det er lov å holde norske arter så lenge man ikke slipper disse fiskene ut i vassdrag igjen. Dette på grunn av smittefare tror jeg. Man kan altså ha de, men må avlive de eller vente til de dør en naturlig død i stedet for å sette man ut når man "er ferdig med dem".
Er det mulig å ha noen ferskvannsfisker i en tank mtp. til "selvodling"? Er i startfasen med aquaponi og fisketankene dukker stadig opp igjen. Skulle gjerne prøvd om det gikk an. Vet du noe om det eller har noen råd om levende fisk i en tank på kjøkkenet? mvh DH
Postet 19.10.13 kl 22:53
Nesten alt er mulig. Men leser du i tråden, vil du oppdage at et slikt prosjekt så absolutt vil kreve sin mann/kvinne!
Men - "selvodling" og attpå til på kjøkkenet! Det var jammen et "spenstig" prosjekt. Tror nok ikke dette egner seg på ett kjøkken. Du må ha betydelig størrelse på karet, masse oksygentilførsel, kjøleanlegg samt ex. ørret griser noe forferdelig.
Men for all del, det er fullt mulig. Har hatt ørret og røye i akvarium i årevis. Men dette er nok ett snevert område av den store akvarium-verden.
Har skrevet flere innlegg om dette, så dersom du er interessert, er det bare å lete disse opp.
- Tore -
Men - "selvodling" og attpå til på kjøkkenet! Det var jammen et "spenstig" prosjekt. Tror nok ikke dette egner seg på ett kjøkken. Du må ha betydelig størrelse på karet, masse oksygentilførsel, kjøleanlegg samt ex. ørret griser noe forferdelig.
Men for all del, det er fullt mulig. Har hatt ørret og røye i akvarium i årevis. Men dette er nok ett snevert område av den store akvarium-verden.
Har skrevet flere innlegg om dette, så dersom du er interessert, er det bare å lete disse opp.
- Tore -
Postet 20.10.13 kl 00:24