Akvariepumpe & platy

Platyen min fikk nye beboere i akvariet etter at den ene kampfisken min døde. Siden jeg ikke finner den gamle pumpa mi, kjøpte jeg en ny en på dyrebutikken. Den jeg kjøpte igår, funket ikke, så de hadde en dag/natt uten pumpe. Det så ut som om de trivdes sammen og alt var fint. Problemet er at når jeg skrur på pumpa (som nå er byttet), blir de utrolig stresset. De fyker rundt i akvariet og lager rykkvise bevegelser - og det gjorde de ikke når pumpa var av. Jeg tenkte at kanskje de trenger litt tid på å bli vant til strømmen i vannet, men nei.. det gav seg ikke, så jeg skrudde den av for å ikke gi dem hjerteinfarkt. Nå har de roet seg til en viss grad.

Spørsmålene er:
1. Er det noen steder man kan finne hvor stor pumpe man trenger for hvilket akvarium?
2. Er det mulig at fiskene heller vil ha det rolig i vannet? For før og nå virker de mye mer harmoniske enn de gjorde når pumpa gikk.. Har i tillegg en sånn som suger seg på glasset (Åh, hjelpes meg, hva heter den?) og den ble helt vill når pumpa var på.
3. Vil det være et problem å skru på vannet en gang hver dag bare for å få litt gjennomgang? - Jeg vet at pumpa skal være på hele tiden, men det føles ut som en umulig ting når fiskene blir helt koko.

Håper det er noen som kan svare på spørsmålene
En ting er sikkert. Uten pumpe vil fiskene lide og dø av forgiftning. Siden du nå har skiftet pumpe, og det ikke høres ut som du har tatt med deg gammelt innkjørt filtermateriale, må du skifte mesteparten av vannet hver dag for å holde det friskt.

Størrelsen på akvariet pumpa er beregnet på står på hvert enkelt filter.

det kan godt hende fiskene dine foretrekker rolig vann. I så fall bør du kjøpe en pumpe med justerbar gjennomstrømning, som f.eks. Eheim Pickup.


-Tim
Ja, jeg er klar over det; men hvis jeg lar pumpa stå uten å ta hensyn til fiskene, lurer jeg på om de ikke kommer til å dø av stress. Bør jeg prøve å la den stå på en hel dag? Forresten, når det står max. flow 300l/h - hvor stort akvarium vil det være beregnet på egentlig?
300 l/t sier ikke noe om hvor stort akvarie den er beregnet på. Det avhenger av filtervolumet. Annbefalt størrelse skal stå på pakken. Hvor stort er akvariet ditt? Kan ikke være stort dersom 300 l/t lager kraftig strøm.

Selv har jeg ca 1000 l/t i en 170 liter. og det går helt fint. Prøv å vinkle pumpa litt mot overflaten så den kratigste strømmen blir begrenset til øverste del av karet.


-Tim
Jeg tror faktisk den forrige pumpa var større enn den her, men det store problemet med denne er at den ikke går ann å vinkle. Den står i hjørnet og spytter ut. Jeg prøvde å legge det litt høyt oppe i akvariumet, da blir det kanskje mindre gjennomstrømming, og hunnene virker rolige, det er den ene hannen min som fortsatt blir helt vill.. Jeg skal la det stå på litt, og håpe at de blir vant til det. Takk for svar!
Og forresten - hvor aktiv skal sugemallen være?.. Når pumpa står på, så blir den veldig aktiv. Jeg har aldri hatt det før, så jeg klarer ikke se etter stresstegn på den.
Jeg vet ikke helt om jeg har forstått det riktig, men det virker som om du skrur av pumpa innimellom?

En filterpumpe (en pumpe med svamp eller noe lignende inni) må stå og gå 24 timer i døgnet, året rundt. Ellers vil den ikke virke slik den er tenkt, og vannet ditt blir giftig og fiskene kan dø.

Det skal bo bakterier inni filteret, bakterier som skal fjerne avfallet fra fisken (avføring og matrester) og omdanne det til plantegjødsel. Disse bakteriene tar for det første litt tid å opparbeide (nærmere bestemt ca 35 dager). De er også levende organismer og er helt avhengige av konstant gjennomstrømning av vann for å overleve. Er et filter avslått i særlig mer enn en time, begynner bakteriene å dø.

Det virker som om du har kjøpt et nytt filter nå, og hvis du ikke tok vare på det gamle og ha latt det stå på, så har du per definisjon et nytt akvarium uten den bakteriefloraen et akvarium bør ha. Du bør derfor kjøpe deg en dråpetest som tester nitritt (NO2) og teste jevnlig. får du utslag, må du bytte minst 30% daglig, gjerne to ganger daglig til nitritten er borte. Og ikke skru av filteret noe annet enn noen minutter akkurat når du bytter vann.

Hadde vært langt enklere å gi gode råd om du opplyser om hvor stort akvariumet er
Nei, jeg vet en filterpumpe skal stå på 24/7, men de hadde ikke pumpe igår, siden jeg kjøpte ny pumpe - og den fungerte ikke. I dag når jeg skrudde på pumpa - hadde vært og byttet den defekte - ble det kaos i akvariumet. Og derfor lurte jeg på om noen hadde noen gode råd. Jeg har fortsatt det gamle filter, men det har ligget i en tett pose med vann i et par uker og jeg tror ikke det er lurt å legge inn nå hvis alle bakteriene har dødd.

Jeg har også nitritt dråpetest og jeg sjekker hver 3 dag for å passe på at det ikke gir utslag - men jeg bytter litt av vannet hver dag nå i oppstartsfasen slik at det ikke skal bli perfekt tilstand for fiskedød i akvariet. Nei, jeg passer på det meste, men syns det var rart at fiskene ble så stresset av gjennomstrømning i vannet - og da spesielt hann-platyen!
Ah, da hadde jeg delvis misforstått, da Beklager det!

Sugemallen din burde være glad i strøm i vannet, og jeg tror ikke platy har noe i mot det heller

Reaksjonen kan bare komme av at det er mer strøm enn de har vært vant til. Et filter er også sterkere i utblåsen når det er helt nytt (rent) enn når det har gått seg til litt, og det begynner å bygge seg opp skikkelig filterguffe der.

Du kan nok bare la filteret stå på og se an fiskene. Om filteret blåser 300 l/t så er ikke det mye, men nå vet vi jo ikke hvor stort akvariet er heller. Sett i hvert fall filteret slik at utblåsen skaper litt bølger i overflaten, det bedrer oksygenopptaket
Jeg har satt det så høyt som det er mulig i akvariet, og det virker roligere der nede (hvertfall roligere enn det var). Jeg skal la det stå på nå, så får vi se Grunnen til at jeg lurte på det med mallen, er at den går og suger seg fast i pumpa ;p Takk for all hjelpen.


Hvis du tror at fisken er passiv, er et tegn på trivsel. Har du nok bommet litt. Det at fisken danser rundt med rykkvise bevegelser, er nok et tegn på at de er overlykkelige for at strømmen er kommet tilbake. Spesielt hvis de stiller seg opp i strømmen. For fisken betyr strøm økt innhold av surstoff, som gjør det lettere å puste. Strømmen er også synonymt med mattilgang i naturen.

Det er kun visse fisker som skal ha rolig vann. Disse lever normalt i små dammer. Hvist du søker informasjon om artene, så står dette somregel dette oppgitt som noe man må ta spesielt hensyn til. Som f.eks. hos kampfisken.

Tegn på stress er som oftest at fargen blir blekere i første omgang (Bare tenk på hvor mye blekere fisken er under transport, i forhold til før og etter.), men hos noen arter kan den også bli sterkere. I tillegg er ofte prikkesyken et tegn på stress. Det at fisk ikke nødvendigvis trives, må ikke forveksles med stress.

Hvis man tar hensyn til kravene de forskjellige artene har når en innreder karet, kan man unngå mange problemer siden.


Så platyene trives når de rykker og danser rundt i akvariet? Kan ha noe med at jeg har hatt kampfisk, og når de rykker, så har jeg lest at de er stresset. Jeg syns bare at de bevegelsene ser utrolig ville ut ;p


Det var vel helst med det samme du startet pumpen de var mest aktiv, for å så roe seg ned til mer eller mindre normalt aktivitetsnivå.

Kampfisken kan også stille seg opp i strømme til tider, men hvis det er for sterk strøm. Eller ikke har noen steder med rolig vann, slik den kan kvile seg ut. Hvis den ikke har det, kan den bli så utslitt at den dør av utmattelse..

Hvis innredningen er slik at du har flere strømningssoner i karet, så kan fiskene selv velge hvor mye strøm de vil ha til en hver til. I hovedkaret mitt står det nesten til en hver tid en eller flere fisker å danser i utblåsningsstrømmen. Av og til står der til og med corydoras der og leker seg i strømmen.



Aha. Nei, det virker som om de har roet seg litt mer ned nå. De står stille på et sted, og noen av dem har vært der hvor strømmen er sterkest og "danset" for å kalle det det, men de har gjemmesteder og steder de kan unngå strømmen, så om de vil det, så gjør de sikkert det! Takk for hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap