Skadet venusfisk?

Har for øyeblikket fem venusfisk.
3 er flotte og runde, en er litt mindre.
Så er det den siste som er like lang, men er mye tynnere. Og da snakker jeg om alt fra ansikt til hale. Ser ut som en utstrekt dverg!?
Den har vært aktiv siden jeg fikk den, men i dag har den "slappet" av litt, men da jeg kom med kameraet. Var den plutselig superaktiv igjen.
Den har også noe som ser ut som en liten knekk rett før halen.

Espen

[External Image]
tynn
[External Image]
plutselig i god form
[External Image]
knekken ved halen
Kopiert fra mona o sin personlige post.
sitat av Black_Flys:

Ang venusfiskene dine. Ser de alle helt like ut? Har 3 som er ca like og en som er litt mindre og den siste er MYE slankere og har litt mer "knekk" i ryggen. Ser nå at den gjemmer seg blant noen steiner. Ser ikke særlig pigg ut.

Hvordan legger de egg/parer seg?


Den med knekk på ryggen er nok ikke frisk, nei. Jeg ville nok tatt ut den og avlivet den var jeg deg. Det skal vel litt til for å greie og rette opp ryggen igjen...

Jeg er litt usikker på hva du mener med "Ser alle like ut"...? For joda, de ser like ut, men det er litt forskjell på hunner og hanner da. Hunnene er mye feitere enn hannene

Ingen av mine har noen ryggknekk e.l. Alle er friske og et kjennetegn med Venus'ene er at de alltid er i aktivitet. De beveger seg hele tiden.

Venusfisk er eggleggere og de parer seg ved at hann og hunn svirrer rundt hverandre i en parringsdans over f.eks. et tett plantekratt eller javamose. Mens de kretser sånn rundt hverandre, slipper de samtidig egg og melke ut, som så daler ned og ut av syne i mosen. Der ligger eggene til de klekker, hvis ikke andre fisk spiser dem, eller venusene finner dem og spiser dem selv, da...:p (De har ingen form for egg eller yngelpleie, og vet ikke hva eget avkom er, de tror det er mat). Er man heldig er det enkelte egg som ikke blir oppdaget av andre fisk, eller plantene er så tette at egg og noen yngel greier å gjemme seg helt og dermed unngår å bli spist. Men det er nok ikke mange. Nyklekte yngel er et kjærkomment kosttilskudd for de fleste fisk, de ser på dem som levendefôr...

Venusfisk er nok enkle å få i lek og forholdene er veldig enkle. Sett opp et plastkar med vann, og la det lufte seg i to-tre dager med en brusestein. Legg et tjukt, men luftig lag med javamose utover hele bunnen. Lav vannstannd,( ca 15 cm). Sett over et par venusfisk, en hunn og en hann, og la dem være der over natten eller et døgn. Ta dem tilbake til hovedkaret, og vent på klekking av eventuelle egg i mosekaret. Hvis alt har klaffet vil du oppdage nyklekte yngel når det har gått noen dager i mosekaret.
Yngelen er ørsmå streker, ikke lette å få øye på, så en lommelykt og et forstørrelsesglass kan nok hjelpe om man vil spionere etter egg og yngel i klekketanken.
en av mine yngel så og sånn ut, den døde bare noen dager etter at jeg oppdaget det, så den er ikke frisk nei..
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap