Slamkryper+pistia=sant

Jeg har tre slamkrypere som, ikke ideelt, går i et 86-liters akvarium i påvente av innredning av et større kar som to skal flytte inn i. Vannhøyden er ca 10cm, og to store steiner og en flytestein er satt inn for at alle tre skal ha noe å klatre opp på uten nødvendigvis å krangle.

Brakkvann er noe dritt å kombinere med planter også, og jeg har ennå ikke kommet fram til noen planter jeg kan sette inn permanent. Derfor er hele landskapet ganske nakent.

I hovedakvariet har jeg imidlertid et tykt, grønt lokk av Pistia Stratiotes som formerer seg raskere enn jeg får plukket ut bladene. Siden den er så levedyktig tenkte jeg at noen blader kunne flyttes over til kryperne og byttes ut etter hvert som de kanskje kunne komme til å krepere.

Som sagt, så gjort, og noen flytende blader pyntet så absolutt opp i et ellers tomt bur. Fiskene ble også glade for å ha noe ekstra å gjemme seg litt under mens de lå i vannet, og alt så bra ut.
Bonusen kom imidlertid da jeg skulle slukke lyset for en liten stund siden, og det viste seg at to av tre slamkrypere hadde klatret opp på hvert sitt store Pistia-blad og lå der og slappet av, med magen ned i vannet. De koste seg til og med så mye at de ikke gadd å hoppe ut i vannet da jeg nærmet meg, noe de vanligvis gjør hver gang jeg er nærmere enn tre meter.

Muligens kommer det noen bilder etter hvert, men for øyeblikket får stresskrypene slappe av og sove en god natts søvn, og så får vi se hva morgendagen bringer.

Nå skal jeg følge krypenes eksempel og ikke tenke på jobb eller fritid noen timer.

LJ
Her er et par skikkelig dårlige bilder. Kombinasjonen duggete glass, nervøs fisk, mobilkamera uten zoom og et ikke så veldig forseggjort akvarium (siden det skal byttes ut) gir ikke de beste bildene, men det er da litt sjarmerende likevel
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap