- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Er dette en skjelden god bit?? potamotrygon leopoldi"rokke".
Er dette en skjelden god bit?? potamotrygon leopoldi"rokke".
Har jo begynt og jobbe i en liten dyrebutikk og fikk noen fiskelister igår, der i blandt denne rokken"Potamotrygon leopoldi" til en inn pris på 15 000,-, dvs at fisken fort havner på det dobbelte og vel så det i en butikk.
Er det noen som kan fortelle litt om hvorfor denne er så hinsidig dyr?
Er det en utrolig skjelden rokke?
Fikk også tilbud på den mere vanlige typen"Potamotrygon motoro" til en innpris på over 800 ,- pr.stk.
Har utrolig lyst til og prøve meg på en slik fisk, hvordan hadde det vært og hatt den i samme karret som diskuser?
Noen som har erfaring på det?
Har hvirkelig begynt og drømme om 3 meterskarret med de fiskene jeg har + noen rokker-det tror jeg hadde blitt utrolig flott, men vil disse rokkene kunne leve i samme temp og vannverdier som diskusene?
Og hvor store blir disse rokkene i akvarium?
Og kan man ha flere av samme type rokke i karret?
Får mer og mer interesse for disse utrolig flotte fiskene.
Er det noen som kan fortelle litt om hvorfor denne er så hinsidig dyr?
Er det en utrolig skjelden rokke?
Fikk også tilbud på den mere vanlige typen"Potamotrygon motoro" til en innpris på over 800 ,- pr.stk.
Har utrolig lyst til og prøve meg på en slik fisk, hvordan hadde det vært og hatt den i samme karret som diskuser?
Noen som har erfaring på det?
Har hvirkelig begynt og drømme om 3 meterskarret med de fiskene jeg har + noen rokker-det tror jeg hadde blitt utrolig flott, men vil disse rokkene kunne leve i samme temp og vannverdier som diskusene?
Og hvor store blir disse rokkene i akvarium?
Og kan man ha flere av samme type rokke i karret?
Får mer og mer interesse for disse utrolig flotte fiskene.
Postet 28.10.09 kl 07:49
Ken MyrsethHar jo begynt og jobbe i en liten dyrebutikk og fikk noen fiskelister igår, der i blandt denne rokken"Potamotrygon leopoldi" til en inn pris på 15 000,-, dvs at fisken fort havner på det dobbelte og vel så det i en butikk. Er det noen som kan fortelle litt om hvorfor denne er så hinsidig dyr? Er det en utrolig skjelden rokke?
Det var forbudt å eksportere denne fra Brasil.
Jeg forstår det slik at det har blitt tillatt igjen, men da med et "kvotesystem".
General fishing permits required. Specific national export quota system
regulation for six species (Potamotrygon cf. histrix, P. motoro, P. leopoldi,
Potamotrygon cf. henlei, P. orbignyi, P. schroederi,).
Antar at det ekporteres færre P. leopoldi enn motoro.
Hvis du tar en tur til Sverige så kan du kjøpe et par P. leopoldi til SEK 30.000,- (12.000,- + 18.000,-). Dette er oppdrettsfisk.
Postet 28.10.09 kl 09:33
Hei Ken
Leopoldi rokker er veldig sjeldene og dyre i handlen, det er desverre prisnivået på denne fisken. En svensk butikk selger disse ett parr for 13 og 18 000,- svenske.
Har to motoro rokker i en 600 l (720 bunnmål) har satt inn 8 discus nå og etter en uke belgynner de å farge ut å trives. Steller du like godt med rokkene som discusene dine har du en helt rå fisk , har selv en hun og han i karret..... Vidar Alexander har mye mere erfaring enn meg med disse to fiskene sammen...
Bare ta en tur innom for en prat og se på mitt karr, er ikke så langt unna deg...
Frode
Leopoldi rokker er veldig sjeldene og dyre i handlen, det er desverre prisnivået på denne fisken. En svensk butikk selger disse ett parr for 13 og 18 000,- svenske.
Har to motoro rokker i en 600 l (720 bunnmål) har satt inn 8 discus nå og etter en uke belgynner de å farge ut å trives. Steller du like godt med rokkene som discusene dine har du en helt rå fisk , har selv en hun og han i karret..... Vidar Alexander har mye mere erfaring enn meg med disse to fiskene sammen...
Bare ta en tur innom for en prat og se på mitt karr, er ikke så langt unna deg...
Frode
Postet 28.10.09 kl 09:39
De trenger et kar med stor bunnflate.
Mine motoro begynte å fange og spise dicus da de var ca 30 cm dia. Og de blir hvertfall dobbelt så store.
P.Motoro er en av de enkleste rokkene å ha. Men det krever likevel mye mer av akvaristen, enn f.eks. discus, som "hvem som helst" kan ha. De fleste som kjøper rokker mister disse av forskjellige grunner etter kort tid. Vannverdier er ekstremt viktige her.
P. Leopoldi, som selges, er vanligvis oppdrettsfisk, med microchip, og sertifikat. Derav prisen.
Jeg venter nå inn et par med P. Castexi, som skal gå sammen med mitt motoro par, i 4000 literen min. Driver nå og bygger nytt akvahus, der det vil bli et eller flere store rokke kar. Snakker da om en del tusen liters kar.
For mer info om rokker kan du se her
og her
Du finner også mange linker til mer info i disse to trådene.
Mine motoro begynte å fange og spise dicus da de var ca 30 cm dia. Og de blir hvertfall dobbelt så store.
P.Motoro er en av de enkleste rokkene å ha. Men det krever likevel mye mer av akvaristen, enn f.eks. discus, som "hvem som helst" kan ha. De fleste som kjøper rokker mister disse av forskjellige grunner etter kort tid. Vannverdier er ekstremt viktige her.
P. Leopoldi, som selges, er vanligvis oppdrettsfisk, med microchip, og sertifikat. Derav prisen.
Jeg venter nå inn et par med P. Castexi, som skal gå sammen med mitt motoro par, i 4000 literen min. Driver nå og bygger nytt akvahus, der det vil bli et eller flere store rokke kar. Snakker da om en del tusen liters kar.
For mer info om rokker kan du se her
og her
Du finner også mange linker til mer info i disse to trådene.
Postet 28.10.09 kl 11:44
Endret: 28.10.09 kl 11:45