- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Dverggurami, ulike farger - som om forskjellige arter?
Dverggurami, ulike farger - som om forskjellige arter?
Ringte nettop en dyrebutikk for å bestille inn dverggurami og cherrybarbe.
Dama i det andre enden av røret lurte på hvilke farger jeg ville ha av dverggurami. Jeg svarte at jeg hadde tenkt meg til 3 stk, av ulike farger.
Hun sier da at fks rød dverggurami ikke nødvendigvis går overens med blå dverggurami.
Svarte at jeg har hatt disse før, og aldri har merket noe sånt - men hun virket påståelig på at det er slik som hun forklarte..
... er det virkelig slik? Har jeg bare vært heldig?
Dama i det andre enden av røret lurte på hvilke farger jeg ville ha av dverggurami. Jeg svarte at jeg hadde tenkt meg til 3 stk, av ulike farger.
Hun sier da at fks rød dverggurami ikke nødvendigvis går overens med blå dverggurami.
Svarte at jeg har hatt disse før, og aldri har merket noe sånt - men hun virket påståelig på at det er slik som hun forklarte..
... er det virkelig slik? Har jeg bare vært heldig?
Postet 24.03.10 kl 14:48
Postet 24.03.10 kl 16:12
KampfiskDet er jo avlsvarianter av samme art, så hvorfor de ikke skulle kunne gå sammen er mer enn jeg kan skjønne, i hvert fall. Men kanskje det er avlet fram forskjellig lynne på dem eller noe sånt? Høres rart ut i alle fall.
Mine rubin guramiene mine går ikke sammen med deverguramiene mine. Når dem ble satt i samme karr ble det rene krigen. Så jeg måtte splitte dem.
Rubin guramiene mine minner egentlig mer på sunsetguramier men er mye mindre i størrelsen.
Postet 24.03.10 kl 16:42
Postet 24.03.10 kl 17:27
Ronny-André[B]Kampfisk:[/B] Ja, dette syntes jeg hørtes veldig merkelig ut. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å ignorere akkurat dette rådet. Men først ville jeg høre hva andre tenkte om dette. [B]B. Andresen:[/B] Trodde rubingurami var et alias for dverggurami?
rubinen har ikke striper og skal være rødorasj. mine er mørkgule. Det er vel egentlig samme fisk men grunnet fargen har dem fått navnet rubin.
Postet 24.03.10 kl 17:46
Postet 24.03.10 kl 18:03
Postet 24.03.10 kl 18:06
Postet 24.03.10 kl 18:06
Postet 24.03.10 kl 18:08
Sånn som eg har forstått det er rubinguramien en kryssning mellom dverggurami og leppegurami. Arrester meg vist eg har feil
Min erfaring er ikke ha mer enn en hann i akvariet. Prøvde å ha 2 hanner og 4 hoer i mitt 250 liters men hannene klarte ikke å holde fred så det var full krig. Har hatt både rubin og dvreggurami, synes hannene er like aggressive, men det er bare mot hverandre ikkje mot dei andre fiskene i akvariet.
Min erfaring er ikke ha mer enn en hann i akvariet. Prøvde å ha 2 hanner og 4 hoer i mitt 250 liters men hannene klarte ikke å holde fred så det var full krig. Har hatt både rubin og dvreggurami, synes hannene er like aggressive, men det er bare mot hverandre ikkje mot dei andre fiskene i akvariet.
Postet 26.03.10 kl 21:50
Var i dyrebutikken i dag. De har helt elendige lysforhold, og masse partikler i vannet.... var generelt vanskelig å virkelig få et inntrykk av hvordan fiskene så ut. Alle karene står også i karantene, til i morgen.
De hadde ett kar med dverggurami, og et annet med honninggurami ELLER rubingurami - jeg klarte ikke helt å se hva det var.
Kunne noen vært så snill å postet noen bilder av sine guramier? (Honning og rubin -gurami)..
Glemte forresten også å spørre tidligere: Hvordan er det med kjønn ratio?
Forrige gang jeg hadde guramier, så hadde jeg ikke hørt om honning eller rubin. Kalte alt dette dverggurami. Tenkte da heller ikke på hvor mange hunner pr hann, etc. Hadde ingen krangler whatsoever, og det var nok ganske variert inni der. Men spør likevel..
De hadde ett kar med dverggurami, og et annet med honninggurami ELLER rubingurami - jeg klarte ikke helt å se hva det var.
Kunne noen vært så snill å postet noen bilder av sine guramier? (Honning og rubin -gurami)..
Glemte forresten også å spørre tidligere: Hvordan er det med kjønn ratio?
Forrige gang jeg hadde guramier, så hadde jeg ikke hørt om honning eller rubin. Kalte alt dette dverggurami. Tenkte da heller ikke på hvor mange hunner pr hann, etc. Hadde ingen krangler whatsoever, og det var nok ganske variert inni der. Men spør likevel..
Postet 27.03.10 kl 22:06
Postet 27.03.10 kl 22:19
Postet 27.03.10 kl 22:24
Postet 27.03.10 kl 22:30
Postet 27.03.10 kl 22:47