Hva vil øreålen til å spise av mine fisker?

Vurderer å tilføre øreål til karret mitt?

Har til nå hatt mange rødmunner og dvergciklider, men vurderer å endre retning til litt større fisk.

Det jeg vet pr dags dato jeg vil ha sammen, er øreål, skalare, kuhliiål, SAE, ancistrus.

(Vil øreålen spise kuhliien?)

Jeg har for tiden gående noen rødmunner og dvergciklider også. Rødmunnene kan vel stå i fare for å bli spist, men vil dvergciklidene også kunne lide samme skjebne? Dreier seg og regnbueciklide, kakadueciklide, sommerfugl, boviliansk sommerfugl, rød dvergciklide og palettciklide.
Etter det jeg har hørt om øreål så vil den ete kuhlii som om det var spaghetti.

Rødmunnene vil nok også forsvinne.

Dvergciklidene får den vel ikke plass til i kjeften, men jeg regner med at de kan få seg noen stygge bitt hvis de er for nysgjerrige.
En øreål tar som regel kun fisk den får i kjeften, så jeg tror nok fiskene dine er trygge men du vet jo aldri

Har du mangen planter og nok av gjemmesteder så lar den nok de andre være i fred.

Det er min erfaring.
Kampfisk
Etter det jeg har hørt om øreål så vil den ete kuhlii som om det var spaghetti. Rødmunnene vil nok også forsvinne. Dvergciklidene får den vel ikke plass til i kjeften, men jeg regner med at de kan få seg noen stygge bitt hvis de er for nysgjerrige.

Vil den virkelig klare å sluke 8 cm lange fisk?
Den har vel ikke kjever like en slange, som kan "arbeide" maten innover?
julnil
Vil den virkelig klare å sluke 8 cm lange fisk? Den har vel ikke kjever like en slange, som kan "arbeide" maten innover?

Jeg tror ikke lengden på fisken har så mye å si som diameteren.

Det kan jo hende at øreålen ikke klarer å ete hele kuhliiålen, men rovfisk starter som regel med hodet, så da hjelper det ikke kuhliiålen så mye å bli spyttet ut igjen etter at hodet er tygd i stykker.

Jeg har i hvert fall sett en (voksen) kampfisk som gikk i et kar sammen med en øreål. Den ble tatt ut etter at den var for nysgjerrig på øreålen en gang. Den overlevde, men hadde bitemerker rundt hele hodet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Erik Lindøe
Reklame for plussmedlemskap