piraja?

Mulig det er jeg som har Dysleksi, og derfor ikke klarer å stave Piraja riktig i søkefeltet her. Men altså, jeg fant ikke Piraja i fiskebasen.
Noen her som har linker til pålitelige kilder om Piraja, eller har egne erfaringer med denne fisken? Google er ikke min venn.

Jeg har kjøpt et 200l akvarium jeg har tenkt til å ha piraja i.
Men er jo da usikker på om dette er stort nok.
Dessuten har jeg hørt det finnes flere typer piraja...
Så stort sett lurer jeg på alt om denne fisken

Noen som vet bedre?
Sv:
Jeg HAR altså dysleksi :o Google godtok piraja
Men blir fortsatt glad for personlige erfaringer med fisken :]
Har ikke erfaringer. Men du kan jo prøve å søke litt rundt på deres italienske navn, eller Piranha - som den kalles på engelsk.
Ronny-André
Men du kan jo prøve å søke litt rundt på deres italienske navn...

Hvorfor skal hun søke på deres italienske navn....!??

Sparesset:
Her er googlesøket jeg fikk frem på piraya. Drøssevis med sider om piraya.
Sv:
Hum... Finner flere typer av den, men ikke den søte lille jeg så i dyrebutikken for noen måneder siden. Kanskje det var en veldig ung en :]

Da blir det mye piraYa-lesing fremover.
Ingen som har hatt piraYa selv her da? :o
Det var nok P.nattereri du så i butikken. De er den arten som oftest er i handelen.

Sv:
Men de kunne jo bli hele 30cm?
Denne jeg så var på størrelse med en honninggurami omtrent.
Ganske "flat" aka tynn. Ikke flyndreflat, men månefisk-flat.

De gikk i en flokk på kanskje 40 stykker. Men denne var jo ganske vakker, så spørs om det ikke blir piraya
mona o
[QUOTE=Ronny-André]Men du kan jo prøve å søke litt rundt på deres italienske navn...

For å få informasjon om den enkelte hun ønsker .... ?
Ronny-André
[QUOTE=mona o][QUOTE=Ronny-André]Men du kan jo prøve å søke litt rundt på deres italienske navn...

Mener du ikke latinske navn?
Du bør lese litt om piraya før du skaffer deg denne stimfisken. De blir 25-30 cm, og bør ikke gå i mindre stim enn 10-12 stk for å trives. Og da er karet ditt alt for lite.
De voksne ligner lite på de små i farger.
HvemErJeg?
[QUOTE=Ronny-André][QUOTE=mona o][QUOTE=Ronny-André]Men du kan jo prøve å søke litt rundt på deres italienske navn...

Mener du ikke latinske navn?

Som sagt, så tar jeg aldri feil. Men kanskje noen ganger litt mindre rett
Var selvfølgelig det latinske navnet jeg mente, hehe ^^
Sparesset
Men de kunne jo bli hele 30cm? Denne jeg så var på størrelse med en honninggurami omtrent.

Hvorfor spør du "men de kunne jo bli hele 30 cm"?
En piraya er ikke født med fullvoksen størrelse. De selger "piraya-babyer" i butikken. De vil selvfølgelig ikke være babyer resten av livet.
Ville du ha piraya fordi du så noen søte piraya-yngel i butikken og trodde de ville være sånn for bestandig?

Jeg har vært liten og søt en gang, jeg og. Enda så vanskelig det er å tro, hehe
Er litt som en piraya egentlig. Var liten og søt, ble stor og slem.
mona o
Er litt som en piraya egentlig. Var liten og søt, ble stor og slem.

Hahaha, om jeg noen gang kommer meg til Sør Amerika skal jeg ta med en sånn teit tørka piraya med onde glasss øyne og blottlagte tenner som jeg skal døpe Mona.

Jeg har hatt piraya, 10 stk i en 160 liter. Det var utrolig uspennende sett i ettertid, det mest lærerike har vært å observere likheten i atferd med andre tetraarter.
Om du behandler pirayaer bedre enn jeg gjorde da jeg var ung og dum vil de svært hurtig bli svære. Faren min snakker enda om lukta som møtte han når han kom hjem først fra ferie etter at karet tilslutt fikk en økologisk krasj.
Ganske teit egentlig å få brakt fisk hele veien fra SA til Norge for å putte de i en håpløst liten tank uten tanke på fornuftige renholdsrutiner.

Forstår jeg deg rett i at du ble fascinert av deres vakre utseende og ikke av den myteomspunne atferden?
Du kan helt sikkert få god hjelp til å finne gode alternativer her.

Tror ikke du er like sky som en Piraya, Mona.
Nå er jo ikke pirayaen slem heller, den oppfører seg bare som den skal. Det gjør forhåpentligvis du også Mona...
Sv:
Jo, tanken på at de ble større slo meg nok.. Et meget, meget kort sekund...
Spørsmålet var om dette var en egen type piraya, eller om de rett og slett bare var unger. Men da vet jeg det!

Så et 200l akvarium vil altså ikke være nok til å huse to pirayaer?
Her foreslo vist google chrome at jeg skulle skrive pirajaer...
Norsk grammatikk in my heart.
Da er det bare å vente på større tank

-
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap