Hva synes dere om denne sammensetningen?

Skal sette opp min etterlengtede 200liter nå snart.
Det blir sand i karet, flyteplanter, tett beplantning i den ene delen av karet, og litt svømmeplass på andre siden av karet.
Det blir god gjennomstrømning i deler av karet fra en innvendig pumpe, samt en utvendig pumpe.
Karet er laget etter mål fra et elveakvarium, så karet er veldig tynt, og veldig langt.

Så da er spørsmålet om min sammensetning... Hva synes dere, og noen tanker om hva som eventuelt ikke kan fungere?

- Moskito Rasbora (denne)
- Gul kongotetra (denne)
- Sewellia (denne)
- Marmorert øksefisk (denne)
- L200 (denne)
- Pangio Shelfordii (denne)
- Kili (denne)

Ser at det kanskje kan bli litt for mye i midtsjiktet...
Noen ideer til hva som kan forbedres/byttes ut?
Joda, nå fikk jeg endret innlegget over.
Noen synspunker? (:
Hm. Ingen med øksefisker, kongotetraer eller Moskitoer som tror de kan fungere sammen? Tenkte på om kongoene kan finne på å plukke på moskitoene, eller øksene på moskitoene eller lignende...
Moskitoen er den eneste av sortene du ramser opp som jeg kjenner godt til - fordi jeg hadde tenkt å kjøpe den selv.

I din sammensetning tror jeg at ville droppen Moskitoen. Ser for meg at det blir konkurranse om maten + at det er litt rotete med flere stimer.
Kongotetraen bør ikke være sammens med fisker som er sakte med spising da disse er stor etere å kan ette opp for andre som er litt kresen i matveien. De er veldig "ego" på mat vet jeg men det er vel alt
Sparesset
Karet er laget etter mål fra et elveakvarium, så karet er veldig tynt, og veldig langt.


Akvariets spesielle mål gjør at svømmere som f.eks. kongotetraen vil passe her, i motsetning til andre og kortere akvarier. Literantallet har ikke så mye å si da, når utformingen gir plass

Men et lite hint; mange ulike stimfisker blir lett kaos å se på. Jeg vet at det er mange som ikke "ser" slikt, og syns det er helt topp med en haug ulike fisk som svømmer i alle retninger overalt (stim-atferden er gjerne ikke så veldig bra på de fleste såkalte stimfisk). Men jeg klarer det ikke, for meg blir sånt rot.
Jeg prøvde å ha tre ulike stimfisk i 250 literne mine, og holdt på å bli sprø Jeg syns det ble forferdelig rotete og lite harmonisk å se på. Derfor har jeg aldri gjentatt det, og holder meg til maks to ulike stimfisk-arter på et akvarium.

Det er bedre å heller øke antallet pr art, så man får en mer fyldig stim av begge. Det gir et utrolig flott inntrykk og mye mer harmonisk å se på. Jeg tror kanskje du vil være enig når du ser det.
Øksefiskene og kongotetraene kunne kanskje vært større stimer og så droppet noen av de andre tetraene på ønskelisten..? Moskitoene hadde vært fine, men de bør kanskje være veldig mange for å "sees igjen" i et kar. De har lett for å bli spist når de er små og nyinnkjøpte, så det er en viss risiko for det om det er et fullt selskapsakvarium de settes inn i.

Jeg ville råde deg til å satse på to stimfisker først. La alt gå seg til, la karet komme i balanse og så venter du og ser hva du syns. Er din personlige smak slik at du syns "det mangler noe" og du vil ha flere ulike fisk å se på, så går du for det selvfølgelig (vi har alle ulik smak). Men prøv først med kun to arter i de høyere vann-nivåene.

På listen din syns jeg det er plass til L200 og kuhliene på bunn-sjiktet i tillegg til de to (?) stimfiske-artene i høyere vannsjikt.
Killiene er jeg usikker på, ettersom den du hadde plukket ut sannsynligvis blir kortlivet om du har den i vanntemperaturen et selskapskar ofte har. F.eks. vil øksefisk ha fra 24°C og oppover, mens killien du nevner vil ha maks 24° og nedover til 20... For varmt vann gjør at fiskene lever kortere enn de kunne.

- Moskito Rasbora (denne)
- Gul kongotetra (denne)
- Sewellia (denne)
- Marmorert øksefisk (denne)
- L200 (denne)
- Pangio Shelfordii (denne)
- Kili (denne)
Sant det ja.. Kilien får jeg nok leve foruten, tror jeg heller putter kampfiskene oppi der isteden
Takker for hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap