Død kuhlii-ål

Dere som har greie på Kuhlii-ål, kan dere si hva dere mener...er Kuhliien noe vàr?

Det har dødd to stk nå, vel en uke etter kjøp, de har bare ligget døde, med noen få dagers mellomrom. Ingen andre fisker har noe som helst problemer, rekene lever og er i super form, :144 også, og eplesnegler. Ingen antydning til sykdom, mistrivsel eller noe

Karet har en 26/27 grader, ingen nitrittutslag og ca 7,5 i ph. Jevnt vannbytte, godt med oksygebobler, god utvendig pumpe. Ingen skumle eller nye planter eller huler/pynteting

Må man regne med slikt "svinn"? Er så trist å miste dem, de er så fine, og de spiser og koser seg veldig så det er utrolig synd å finne dem døde. Siden det har dødd to så er vi engstelige

Noen med tips og råd?
Kuhliier liker noe bløtt vann, så skjørere individer kan stryke med av litt hardere vann en ønsket. Noen av mine kuhliier har overlevd alt fra øl til nitrittsjokk, mens noen har dødd bare uker etter ankomst i karet.
Min eldste ble nesten 5 år, så det går an!

Edit; er ikke sanden fin nok kan de dø av sult. De sliter vekk bartene sine på skarp grus, etc. De kan også virke døde, da de kan grave seg ned i sanden og bli borte kjempelenge. Skrev et innlegg på fiskebloggen min (linket under her) for noen dager siden med noen tips om Kuhliiålen om du vil lese
Takk for råd og tips. De har fin sand (biltemas anbefalte) De får tabletter de mesker seg stort med, de får squash og agurk og ser ut til å trives og ha det bra utenom de dødsfallene vi nå altså har måttet oppleve

Skal lese innlegg som anbefalt
Ellers så kan du bare ha vært uheldig å fått kjøpt noen svake individer. Jeg har lagt merke til at Kuhliene jeg kjøper hos en bestemt butikk lever lengre en hva de jeg kjøper hos en annen butikk gjør, så mye kan avhenge av hvor de er kjøpt fra, transport, osv
Inaktiv bruker
De kan jo ha blitt skadet når de ble fanget i butikken også? De er jo ikke lette å fange! I butikkene her går dem jo på grus ser jeg, og de dør jo ikke av det, og sulter ikke ihjel der antar jeg Jeg har selv 6 kuhliiål som går på knust fin grus, ikke sand, og dem har jeg hatt i flere måneder. De sulter ikke ihjel og bartene ser da hele ut...
Inaktiv bruker

Spiser flakfôr og frossenfôr. Tablettfôr. Hovedsaklig kjøtteter som foretrekker frossentfôr som mygglarver, mysis og artemia.
Tilfeldig bekjentskap
© Preben Gjertsen
Reklame for plussmedlemskap