Har anskaffa meg en elefantfisk(John Merrick), som jeg har gående i en 660 liter, sammen med scalare, sølvhai, cory, brochis og en blach ghost(Flagre).
Nå viser det seg at elefanter er stimfisk, og at det er bedre med 5->? Samt at de også ikke kan gå sammen med BG.
Men disse 2 krabatene har delt karet mellom seg, og deler broderlig på maten, uten at det er tegn til aggresjon.
Men det er vel ikke smart å kjøpe flere elefanter å putte opp i 660'n? Da kan vel Flagre bli forvist?
Har et kar på 250 liter som ikke er satt opp ennå, som var tenkt til elefant"hus"(artskar), men om de trives i stim, blir vel det fort for lite, siden de kan bli opp til 35 cm?
Kan jeg da ha bare èn, sammen med noen andre laid-back fisketyper, eller kan jeg fylle opp med elefanter og håpe jeg vinner i lotto for å bygge ut huset, så jeg får plass til større kar?
BG går også for å være en rovfisk, men den jeg har er rimelig ufarlig. Riktignok ikke for røde mygglarver og meitemark, men de bittesmå coryene lever side om side med Flagre uten problemer. Er det bare min som er harmløs, eller er det flere som har samme oppfatningen? Han spiser fra hånden og har vokst ca 4-5 cm på den stunden jeg har hatt ham. Er nå rundt 20 cm.
Det står også at man ikke kan ha flere enn en kampfiskhann i samme kar, fordi de vil sloss til en dør. Jeg har 2 stk i et 120liter, og de har også delt karet mellom seg, etter litt "jeg er større enn deg" oppblåsing. Gjør dette meg til en dyreplager? Begge holder seg på sin side, og er bare sammen under foring.
Har også satt opp et rovfiskkar på 250 liter, som er tenkt til bikir. Noen som kan anbefale andre fisker som kan gå sammen med bikirer? Liker uvanlige fisker, som er utfordrende. Går bikirer sammen i flertall, eller er det best med bare en der også?
Har vært så heldig å få jobb hos en kar som har bygd eget hus til alle akvariene sine! Eldorado for en nybegynner!
Han har over 100 stk i drift og har alle mulige typer fisk. Så jeg lærer mye og ser at det er andre ting enn det som står i fiskebasen som fungerer. Han har bla 3 stk bikirer i samme kar. Har også lært å fore arowana(30 cm), og massemassemasse om filtertyper, fortyper, fisketyper og vannverdier.
Så om noen har orka å lest hele innlegget og gidder å svare på noen av mine spm er jeg takknemlig.