Filter og oksygen til piraya akvarium

Heisann, Jeg har et 260 liter juwel vision akvarie med 5 piraya'er som er ca 5 cm. Jeg bruker nå Bioflow 8 filter i akvarie, men har problemer med svevealger og dritt i akvariet. Bytter nå ca 10-25% vann annenhver dag. Lystiden er på ca 5 timer hver dag. Jeg vurderer å kjøpe dette filteret, noen som har erfaring med dette filteret?

Siden jeg kjøpte pirayaene har de svømt opp til overflaten for å hente seg oksygen så jeg kjøpte meg en eheim 200 pumpe å satt opp slange på hver side av akvarie, pirayaene svømte fortsatt opp til overflaten for å hente oksygen så jeg kjøpte en diffusor, spørsmåle mitt er om fiskene kan få for MYE oksygen?
Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men lurer på hva du forer de med og hvor ofte?
Jeg hadde skaffa meg en eller annen bøtte som tok over 2000 liter timen. Feks Fluval Fx5 eller Eheim 2260. Mulig noen syntes det fremstår som litt overkill i det karet du har nå (ikke etter min mening)... -men må jo uansett gå over til et større kar etterhvert. Så hvorfor ikke kjøpe en skikkelig kraftpakke først som sist.

Ang. for lite oksygen... viktig med bevegelse i overflata.
ohr
Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men lurer på hva du forer de med og hvor ofte?


Jeg forer 1 gang om dagen med oksehjerte.
OME
Jeg hadde skaffa meg en eller annen bøtte som tok over 2000 liter timen. Feks Fluval Fx5 eller Eheim 2260. Mulig noen syntes det fremstår som litt overkill i det karet du har nå (ikke etter min mening)... -men må jo uansett gå over til et større kar etterhvert. Så hvorfor ikke kjøpe en skikkelig kraftpakke først som sist. Ang. for lite oksygen... viktig med bevegelse i overflata.



Men det filteret som jeg linka, er det ikke sterkt nok? Den er jo beregna på 400L akvarie. Når det gjelder oksygenet i vannet, Det er mye bevegelse i overflata.
Jeg har forresten en del skjeggalger så jeg leste akkurat om det at skjeggalger kommer pga CO2 mangel. Disse begynte å komme før jeg satt på diffusoren. Er det bare å klippe bort disse å håpe at de ikke kommer tilbake?? Er det forresten noen snegler som spiser skjeggalger? - Fisker som spiser skjeggalger blir vel spist av pirayaene.
Skjeggalger kan også komme av for dårlig filtrering, og for mye for som blir liggende igjen på bunn. Her holder jeg med tipset som er nevnt tidligere, du bør nok kjøpe et kraftigkraftig filter til pirayaene dine.
Du forer med sterk kost, og har ikke muligheten til andre dyr i akvariet som kan spise rester på bunnen. Dette kan og vil nok overbelaste filteret ditt til slutt.
Vannbytter hver eneste dag er nesten et must hvis du vil bli kvitt tråd- og skjeggalger.
Sparesset
Skjeggalger kan også komme av for dårlig filtrering, og for mye for som blir liggende igjen på bunn. Her holder jeg med tipset som er nevnt tidligere, du bør nok kjøpe et kraftigkraftig filter til pirayaene dine. Du forer med sterk kost, og har ikke muligheten til andre dyr i akvariet som kan spise rester på bunnen. Dette kan og vil nok overbelaste filteret ditt til slutt. Vannbytter hver eneste dag er nesten et must hvis du vil bli kvitt tråd- og skjeggalger.


Okei, men ville du ha gått for eller ?
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap