Stjernedanio - veldig sky?

Legger merke til at disse fiskene gjemmer seg om jeg nærmer meg akvariet. Tok et søk på nett og ser at flere erfarer det samme.

Hvordan oppfører deres stjernedanio seg?

Jeg har seks stk i et godt beplantet 25L sammen med noen kuhlii-ål.

[External Image]
Det er også vanskelig å mate dem. De forsvinner og maten havner på bunnen.
mine er ikke skye, de skvetter unna når jeg kommer, men kommer straks fram igjen da det vet det kommer mat, og når de tefter maten er de der på et sekund.
hadde du hatt større kar, kunne du kanskje skaffe fler, da jeg hadde bare 4 så jeg dem ikke så mye, men nå når jeg har en ca 12 stykker er de mye framme. så mye framme det går an i det overgrodde karet da, er så mye planter at jeg bare ser de når jeg mater :p
Okey. Jeg har ikke hatt de lenge. Nå dalte det ned et lite flakfor rett foran øynene til to av dem, men de reagerte ikke. Skulle tro de begynte å bli sultne. Skulle vel tro at ikke dyrebutikken har tatt seg bryet med å mate de med noe annet enn flakfor? Slik at de ikke har blitt kresne i matveien..

Noen tips til tørt spesial fòr jeg kan kjøpe?
Er nok pga av de er for få, og nye i akvariet som er grunnen til at de er skye. De er små, og har nok fra naturens side lært seg at hvis man er små, så er det lurest å gjemme seg. Gi de litt tid på seg, eller kjøp et større akvarium som har plass til flere.
Prøv å mate med røde mygglarver. Det vil de ganske sikkert like, og de da ikke er for skye. Ihvertfall vil Kuhliiålene sluke det glupskt om ikke danioene tør spise
Mine var også sky og oppholdt seg for det meste i plantene. Husker ikke hvor mange jeg hadde, men det var minst 10, hvis ikke 20.
Det er en liten og "lettspiselig" art, og småfisk har generelt flere naturlige fiender enn store fisk har. Det ligger i deres natur å være sky og gjemme seg.
Jeg noterer meg at de har blitt betraktelig mer trygge og aktive nå. De spiser også flakfor.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap