Fiskene forsvant

Jeg kjøpte for noen dager siden 5 Brachygobius xanthomelas (Humle Goby)
De skulle gå i et 60 liters kar inredet for dem.
Etter at temperaturen stemmer overens og jeg har vent dem til den nye ph verdien i vannet slipper jeg dem ut i akvariet. De ser slitene ut, men begynner etterhvert å livne til.
Det er det siste jeg så til dem. Nå er det bare en Goby til overs og den er sunn og frisk.
De andre er borte.
Ja "borte" som i "jeg har sjekket hele akvariet, hadd oppe alt som de kunne gjemme seg i, pumpa er sjekket, men den var allerede sikret fra før." Jeg har også dekkglass over så jeg forstår ikke hvor fiskene er. Om de var døde burde de i hvertfall være dær, men de bare er...borte.
Noen som har erfaring med Gobier i fra før? Kan de grave seg ned? Jeg har meget fin sand og ser det som eneste mulighet til at jeg ikke har funnet dem.
På forhånd tusen takk
Inaktiv bruker
Dette var mystisk. Kan 4 av dem ha dødd og den gjenlevende ha greid å spise opp alle restene av de 4? Om en fisk dør i akvariet så er jo som regel de andre temmelig kjappe til å spise, men her er det jo snakk om en ørliten fisk med liten munn - så det hele virker utrolig mystisk. Forøvrig en fin fisk, passer jo ypperlig i små akvarier. Jeg har begynt å sette pris på de virkelig små fiskene, og har selv en gjeng klovnkilli som legger egg i ett sett nå
Kan de ikke ha hoppet ut gjennom fôringshullet eller ledningshullet i dekkglasset da?
Det har skjedd med mange akvarister, og det vil skje igjen. Mange, mange ganger. Du tror det kanskje ikke, men fisk KAN sikte og de kan hoppe langt!
Sjekk derfor bak akvariet, og bak og under møbelet det står på. Inspiser nøye eventuelle hybelkaniner Inne i de dottene kan det ligge inntørkede fisk. Fisk som hopper ut, tørker inn og skrumper i størrelse og mister fargen. Se derfor etter noe grå pinneaktige greier :p

ja, må si at forklaringen til "mona O" høres mest asnnsynelig ut. Har selv opplevd dette med noen små fisker jeg hadde selv. Skjønte ikke hvor de hadde blitt av. De hadde hoppet ut gjennom ledningshullet og endt bak en benk/komode jeg hadde akvariet på. Fant de under julerengjøringen når jeg skulleb bak å støvsuge/vaske.
Har opplevd at fisk har hoppet ut før så har erfaring fra tidligere med det og jeg kan si med 100% sikkerhet at det ikke er noe form for inntørket fisk på gulvet eller langs veggen dær akvariet står. Var faktisk det første som jeg tenkte på at de hadde hoppet ut, men den gang ei. Den gjenværende fisken er i fin form foresten.
Og nei, disse er vanskelige nok å få til å spise "vanlig dødt" fiskefor om ikke de spiser sine egene døde artsfrender. I alle fall ikke 4 døde artsfrender som er like store som seg selv på EN natt.
Ringte akvariebutikken og de kunne ikke svare på hva eller hvorfor. Ikke gjelder garantien heller da jeg jo ikke har død fisk å vise frem :S
Tror at jeg kaller disse fiskene for "spøkelsesfisk" :P
Oppdatering: Fiskene er nok døde ja. Fant hva som kan bare være skinfilla til en død fisk. Skal si de går fort i oppløsning, men det burde være nok bevis til at jeg kan få pengene tilbake eller ny fisk.
Veldig kjipt at 4 av 5 døde. Undres på hva som er galt.
Gikk de i brakkvann eller ferskvann i butikken, og hvem av delene hadde du i ditt akvarium?
De gikk i ferskvann i butikken og det gjør de hoss meg også. Jeg vet at de fleste Gobyer foretrekker brakkvann men denne er da en av de få som har det helt fint i rent ferskvann.
Den har vært drettet i rent ferskvann, så jeg har god tro på at de ikke lider nød.
Jeg brukte en del tid på å lese om denne fisken før jeg gikk til anskaffelse av den nøyaktig på grunn av at Gobyer flest vil ha salt i vannet. Derfor kjøpte jeg akkurat denne
Det står mye rart om denne fisken på nettet men de fleste ting stemmer noenlunde overens med hva som står på tropicalfishkeeping.com.

And I quote: "Xanthomelas Bumblebee Goby
Scientific Name: Brachygobius xanthomelas
Family: Gobiidae

About the Xanthomelas Bumblebee Goby
Species Type: Freshwater Fish
Category: Ancient Fish

Care Level: Moderate. May tolerate only a narrow range of water parameters, have specific dietary requirements including frozen or even live foods, may have behaviors that severely limit potential tankmates or may require a specialized aquarium setup.

Origin: Malaysia and Indonesia.

Compatibility/Temperament: 1

Description
Its requirements are quite similar to the others and it grows to only 2 cm at most.

A tank furnished with several rocks and plants is very important. Be particularly selective in choosing tankmates as it will not tolerate any intrusion in its territory. They inhabit ditches, canals and streams.

Suitable tankmates are guppies, Celebes rainbowfish, mollies and the smaller glassfish but as these are true freshwater gobies, it may be possible to mix them with other small fish that are tolerant of hard alkaline waters.

Sexual dimorphism is unknown. They have been available for quite awhile in the aquarium trade and may be found relatively cheaper in price.

It can be confused with Brachygobius aggregatus without knowing the locations and actual scale count.

Xanthomelas Bumblebee Goby Diet
Carnivorous. It will consume brine shrimps, bloodworms, daphnia, mosquito larva and blackworms.
Size
Ideal water parameters for Xanthomelas Bumblebee Goby
The Xanthomelas Bumblebee Goby should be kept in an aquarium with the temperature ranging from 72 to 84 degrees Fahrenheit, and a Ph of around 7.5."

Det var foresten ikke vannverdier som var årsaken til fiskedøden...
Til alle som har pumper som er rekesikkert, ikke tro at det er Gobysikkert..
Rekeyngelen kommer ikke inn dær en Goby kommer inn. Fant nemelig 3 Gobyer inne i utblåsningen på pumpa.
Bare de vet hvordan de kom seg inn dit men pumpa har nå blitt dobbeldobbel sikret slik at det ikke gjentar seg.

Takker til alle som tok seg tid til å lese og svare på tråden
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap