Finnenappere, ulike tetra - årsak og virkning...

Jeg hørte for en tid tilbake et foredrag om mulige årsaker til at fisk kan finne på å nappe i hverandres finner. Trond Amundsen ved NTNU nevnte en teori om at dette hang sammen med konkurranse mellom individer om å være attraktive ovenfor motsatt kjønn, og tøffe i forhold til konkurrenter av samme kjønn.

En fisk som napper i finnene hos en konkurrerende hann, vil oppnå at denne hannen blir litt mer "shabby" og ikke fremstår like imponerende som en rival. Så når det kommer til kampen om hunnene, vil en hann med fine, hele finner framstå som en "vinner" mens den han har lyktes i å nappe vil framstå som "taper". Og på det viset vil en slik atferd være gunstig for den som selv har fine finner, i selskap med andre med mindre fine finner. Man skulle tro at dette særlig gjaldt for fisk med fin fargeprakt, og forlengede finner og slør..

(Mao som om du i et selskap skulle begynne å ødelegge dine venners klær, dersom det var det som bestemte hvor attraktiv du var i forhold til dine venner.)

Nå er det jo andre grunner til å nappe finner også; noen får mat på det viset. Og det kan være flere andre grunner sikkert. At fiskene bare starter denne typen atferd, etter at det er noe som trigger denne atferden...

I dag så jeg mine "snille" rødmunntetra nappe i min lille grønne dvergacara-hann. Ellers har jeg sett at keisertetraene av og til har litt skadete finner, men det er riktignok sjelden. Jeg har også lest forskjellig om finnenapping - at det er noe som skjer i situasjoner der det lønner seg å være hissig; ved mating og ved kamper om status. Og kanskje frustrerte hanner som ikke oppnår lykken med hunner..

Det jeg lurer på er om det er mange av dere her på nettet som har prøvd å legge merke til om det er noe mønster i dette avhengig av størrelsen på akvariet? En ting er at det er klart at i et mindre akvarium blir det lettere å komme til, trangere og vanskeligere å komme seg unna osv. Men hva når man sammenlikner fiskers oppførsel i akvarier fra 200 liter og oppover. Er det flere her som har lagt merke til dette?

Jeg hadde f.eks en ide om at for keisertetra ville det kanskje bli slutt på dette når de fikk 429 liter å boltre seg i, men det stemmer jo ikke... De napper likevel, men ikke mye.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap