Så i går at den ene kuhlii ålen oppførte seg rart. Den klarte ikke å svømme rett.
Den prøvde å svømme litt og så sank den ned til bånn. Prøvde å svømme litt igjen før den sank nok en gang.
Tenkte at det sikkert var noe galt med svømmeblæren så jeg tok en hov og fanget den opp. Den gjorde ingen forsøk på å komme seg ut av hoven.
Men da jeg har den i hoven ser jeg at den har en ildrød flekk på den ellers lyse magen og at det kommer 5-6 lyse grønne egg ut av buken.
Viste ikke helt hva jeg skulle tro , så jeg la den ned i en fødeboks for å se om dette var vanlig oppførsel på en eggleggende kuhlii.
Den lå på siden og det så ut som den slet med å få puste. Kort tid etterpå var den død.
Men jeg så det lå egg i hele buken da denne var lysegrønn. Prøvde litt fortvilet å stryke på den døde ålen for å se om det kom ut noen flere egg, men det funket ikke.
De 5-6 eggene som hang på utsiden forsvant ut av fødeboksen og inn i munnen på noen glade fisk.
Selv om det endte med en død kuhlii og ingen egg , må jeg si at det har vært en inntresang opplevelse. Håper det går bedre neste gang.