Hvilken fisk???

Hei!

Har så lyst på ett 120l kar med bare en fiskeart.
Vil gjerne ha en art som bare er ett par (to fisker) som går fint sammen og sånt.
Noen forslag, erfaringer?
Takk
Hva med et par ciklider?
Tenker på Sommerfuglciklider, elns.

Noen honningguramier kanskje, ellers så er artskar for kuhliiåler stort sett råfine, og veldig spennende! Hva med et rekekar?
En liten stim corydoras kanskje?
Hihi, mye der ja! )

Honninggurami, blir de automatisk ett par visst det er en av hvert kjønn?

Hmm, visst det skal bli en ciklide blir det kanskje Tostripet Dverciklide. I basen står det at det kan gå som par, men må være sikker.. Har ikke plass til å prøve meg ut med å ha en gruppe også se hvilke som danner par, men det går kanskje ann å kjøpe et lekspar?

Takk for svar )
Hvis du spör betjeningen så kan det nok hende de kan finne et par til deg :o)
Uansett vil nok et par med ciklider gjöre karet litt mer "eksplosivt", med tanke på om de kommer i lek. Så mange gjemmesteder er et must
Min erfaring er at Apistogramma bitaeniata kan være riktig aggressive, og jeg ville holdt en hann med flere hunner. Du har definitivt plass til en trio i ditt kar.
De er noe krevende i forhold til vannkvalitet, det finnes betydelig enklere arter i denne slekten som ikke krever så surt vann.

Jeg vet ikke om jeg forsto spørsmålet ditt korrekt, men du tenker å ha et par fisk og ikke noe annet?
Jeg har aldri prøvd, men det kan fungere å ha ungkarsgrupper av apistoer sammen. Det vil se bra ut og de har ingen grunn til å slåss før det kommer en dame oppi.
Om du går for apistoer passer de hvertfall fint med otocinklus og smykketetra som er en velprøvd kombinasjon som ser bra ut og fungerer. Jeg har dvergreker sammen med alle mine apistoer og det går bra, jeg har sjelden noen reker for salg men alltid nok til husbruk.
Apistoer vil yngle om de trives i karet og vannet er godt nok.

Lykke til med vanskelig valg hilsen Ola

ohr
Min erfaring er at Apistogramma bitaeniata kan være riktig aggressive, og jeg ville holdt en hann med flere hunner. Du har definitivt plass til en trio i ditt kar. De er noe krevende i forhold til vannkvalitet, det finnes betydelig enklere arter i denne slekten som ikke krever så surt vann. Jeg vet ikke om jeg forsto spørsmålet ditt korrekt, men du tenker å ha et par fisk og ikke noe annet? Jeg har aldri prøvd, men det kan fungere å ha ungkarsgrupper av apistoer sammen. Det vil se bra ut og de har ingen grunn til å slåss før det kommer en dame oppi. Om du går for apistoer passer de hvertfall fint med otocinklus og smykketetra som er en velprøvd kombinasjon som ser bra ut og fungerer. Jeg har dvergreker sammen med alle mine apistoer og det går bra, jeg har sjelden noen reker for salg men alltid nok til husbruk. Apistoer vil yngle om de trives i karet og vannet er godt nok. Lykke til med vanskelig valg hilsen Ola

Hmm. Vanskelig er det ja! Jeg vil så gjerne ha et kar der alle fisker er glade på en måte. Har kampfisk-trio, der hannen er konstant opphisset og damene flykter hele tiden. Ikke harmoni på en måte.... Derfor ønsker jeg meg et par som ikke krangler, jager etc.

Men ja, hadde faktisk tenkt til å ha Sebraotocinclus. Men ellers som stimfisk hadde jeg tenkt til å se det an om det passet, og da kanskje en stim med gulltetra..?

Har kanskje tenkt på A. baenschi.. Har du noen erfaring med disse? Veldig vakre da.. Takk for innlegg
ohr
Hvis du spör betjeningen så kan det nok hende de kan finne et par til deg :o) Uansett vil nok et par med ciklider gjöre karet litt mer "eksplosivt", med tanke på om de kommer i lek. Så mange gjemmesteder er et must :)

Ja, Sparesset! Nå mangler jeg bare å velge ut riktig art
Baenschi har jeg og de er svært flotte de også.
Alle apistoene i Nijsseni gruppen har vel rykte på seg for å være ganske tøffe. Nå er det store individ forskjeller på humøret til ciklider, nesten like store som hos mennesker.

Karet ditt er absolutt stort nok for et par av disse, spesielt om du har noen tetraer ciklidene kan jage på så de får noe annet å gjøre enn å krangle med partneren.
Denne arten er etter min erfaring ganske hardfør, men trenger ganske surt vann for å få fram yngel. De blir også mye finere i farvene når de får slikt vann.
De angis ofte å være pardannende, men det er det litt tvil om. Den store forskjellen på hanner og hunner indikerer også at de bruker den vanlige kjønnsdelingen hos apistogrammaer hvor mor passer barna og faren passer et større territorie, gjerne med flere hunner.
Med tett beplantnig og andre distraksjoner/revirgrenser kan det gå med to hunner også.

Gulltetra har jeg aldri hørt om før tror jeg.
Det står at de trenger salt i vannet i fiskebasen og det er det motsatt av hva Ottoer og apistoer vil ha dessverre.
ohr
Baenschi har jeg og de er svært flotte de også. Alle apistoene i Nijsseni gruppen har vel rykte på seg for å være ganske tøffe. Nå er det store individ forskjeller på humøret til ciklider, nesten like store som hos mennesker. Karet ditt er absolutt stort nok for et par av disse, spesielt om du har noen tetraer ciklidene kan jage på så de får noe annet å gjøre enn å krangle med partneren. Denne arten er etter min erfaring ganske hardfør, men trenger ganske surt vann for å få fram yngel. De blir også mye finere i farvene når de får slikt vann. De angis ofte å være pardannende, men det er det litt tvil om. Den store forskjellen på hanner og hunner indikerer også at de bruker den vanlige kjønnsdelingen hos apistogrammaer hvor mor passer barna og faren passer et større territorie, gjerne med flere hunner. Med tett beplantnig og andre distraksjoner/revirgrenser kan det gå med to hunner også. Gulltetra har jeg aldri hørt om før tror jeg. Det står at de trenger salt i vannet i fiskebasen og det er det motsatt av hva Ottoer og apistoer vil ha dessverre.

Hm, denne letingen viste seg å bli ganske vanskelig :P
Så bare en stim med gulltetra i butikken, de var så skjønne
Men bedre å vente litt da, og så om jeg finner et par med en roligere ciklide. Tusen takk for alle svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap