Er min neontetra syk, eller er dette helt normalt?

Kjøpte akvariet med fisk i sist onsdag. På torsdag fikk jeg se at den ene neontetraen hadde fått en kul på buken, og siden har den vært der. Kulen forandrer fasong innimellom, slik at det blir to mindre kuler istedenfor en litt større. Trodde kanske det var egg, men hun på dyrebutikken mente den hadde spist litt for mye. Men nå er det søndag, og kulen er der fortsatt. Fisken virker ellers frisk og aktiv. Noen som vet hva det er? Er det helt normalt og ikke noe jeg skal bry meg om?
Plussmedlem
Hvis kulen forandrer fasong så kan det være noe som kravler rundt i innvollene på den. En innvollsparasitt/mark.
Er det noe som kan/skal behandles? Bør den isåfall fjernes fra de andre fiskene?
Plussmedlem
Ja, mark kan behandles (hvis det er det), men for å være litt kynisk...Medisinen koster like mye som 10 - 15 neontetra.
Jeg ville nok ha avlivet den. Deretter kuttet opp magen for å se om det er mark eller ikke.
Hvis det er mark så kan man håpe at ingen flere fisker har det.
Deretter følge veldig godt med på resten av fiskene. Skulle det dukke opp flere med symptomer så kan du kjøpe medisin.
Jeg avlivet den, men den hadde ingen mark som jeg kunne se.
Plussmedlem
Det er bra. Da slapp du å kjøpe medisin mot mark.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap