Finnes det små, effektive algespisere?

Har en 60 liter med en ancistrus på snart 10cm som nå begynner å bli "et problem".

Sammen med den går noen Guppyer og Platyer, men i det siste har jeg sette at yngelen til disse forsvinner på mystisk vis. Har mistanke til at algespiseren forsyner seg av yngelen. Vet fra litteraturen at Guppyene og Platyene kan spise avkommene sine, men de siste av yngelene var ca 5 mm store siste gang jeg så dem for snart 2 uker siden, og da regner jeg ikke med at Guppy/Platy er i stand til å spise dem.
Hadde også noen reker i akvariet, men også disse forsvant i løpet av et par døgn.

Finnes det noe alternativ til ancistrus som er effektive algespisere, og som samtidig ikke blir for store?
Har også et par siamestiske algespiere, men også disse begynner å bli litt store.
Kan snegler være en løsning? I så fall hvilken type/rase?
Er nok ikke ancistrusen som er synderen her, men guppy og platyene selv. Både guppy og platy forsyner seg også grovt av reker.
Otocinclus, også kalt otto, er en vakker liten algespiser. De vil gå i stim, og blir ikke større enn 4-5 cm.
Amanoreker er effektive algespisere, og store nok til at de ikke blir spist av de glupske guppyene dine.
jeg hadde en håndfull med otocinclus, men de gjorde ikke noen veldig god jobb. de overlevde dessuten ikke en hvitprikk behandling. nå er de erstattet med garra flavatra, som har vist seg å være veldig gode algespisere. mine er ca 6 cm store.
Jeg har amanoreker og eplesnegler sammen med mine levendefødere. De holder karet rent og pent.
Snegler er perfekte algespisere. De beste er tigersnegler, sebra snegler og antennesnegler. Ellers er eplene veldig flinke også hvis de ikke blir matet for mye med malletabletter osv. Hvis du skaffer deg epler så ikke mat de, men la de ta tak i algene. Når de har rensket karet for alger så må du mate de på lik linje som fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap