Tyder dette på stress eller trivsel hos kuhlii-ålen?

Jeg hadde 5-6 kuhliiål i mitt forrige akvarium. De så jeg aldri, bortsett fra om jeg løftet på en stor rot. Jeg husker også at de i butikken hvor jeg kjøpte kuhliiene, kommenterte at dette var jo ikke en fisk en så noe til.

Men de 10-12 jeg har nå, fyker fram og tilbake i akvariet fra ettermiddagen av. De får malletabletter helt ved fronten, og samles der. Og de er høyt og lavt (også mot overflaten) og veldig aktive. Synes det er artig å se hvordan de krøller seg i hverandre og "danser". Men om dette er tegn på stress, så er det jo ikke like morsomt. Noen som har noen formeninger om hva som er mest normal atferd?

I akvariet jeg hadde tidligere hadde jeg grus, mens jeg nå har sand. Ellers er de en større gruppe nå. Noen av de ligger også ganske opp oppe inni de høyeste og tetteste plantene...

Som sagt så liker jeg bedre at kuhliiene er aktive og viser seg...men lurer altså på om det er pga stress/mistrivsel?
På mine kuhliier tolker jeg det ivertfall som et tegn på trivsel. Mine har alltid vært ganske aktive, men de siste par mnd har jeg sett lite til dem. Jeg regnet med at det hadde noe å gjøre med at ancistrushannen hadde blitt stor og sur. Nå som han er ute av akvariet er kuhliiene framme igjen, og danser rundt på kveldstid. At de er mye framme, og henger rundt i plantene tror jeg nok skyldes at de føler seg trygge. Og sand er mye bedre for dem enn grus
Jeg ville sagt, ja, og nei Trygge kuhliier svømmer mye rundt, er synlige, aktive for å få mat og tar seg gjerne en tur opp etter glasset nå og da, særlig om natten. De er bare helt nydelige å se på, og veldig tydelig at de trives med flere venner.

Men stresset kuhlii svømmer opp og ned hjøret av glasset konstant føles det som, raskere og mer manisk. Tømmer hjørnet for sand pga. all fartingen. Det er et sikkert tegn hos meg på at noe er galt, sist gang jeg hadde slikt svømming så hadde jeg godt over 150 mg/l i nitrat, høyst uvanlig. Om jeg ominnreder stresser de også litt rundt er mindre frampå på dagtid.
Takk for svar begge to

Nå har de vært aktive her et par timer, etter jeg byttet 25-30l vann. Termometeret benytter de daglig som en dansestang/svingstang. Atferden kjennetegnes av snurring rundt stanga hehe, litt rundt hverandre, og så fyke på langs, fra ende til ende, helt mot vannflata, og tilbake til "stanga" igjen.

Det var helt nytt for meg å kunne observere de i det hele tatt. De forrige hadde jeg i 2-3 år, før jeg solgte og avviklet, så de overlevde jo den tilværelsen også. Men jeg ble veldig i tvil om dette her var et dårlig tegn, siden de forrige aldri hadde antydning til noe i likhet med dette.

Synes de er helt fantastiske å se på. Og jeg husker hvor stresset de forrige var når de skulle fanges. Da var det opp og ned i ene hjørne, helt målløst. Dette er ikke det samme i det hele. Men det er enorm aktivitet likevel. Tolker det foreløpig som trivsel, tenker jeg...I hvert fall for meg!!

(Lette å fotografere er de IKKE!!)
Kuhliier er egentlig ikke en veldig sky fisk, om den ikke er fremme å viser seg tyder det på at man enten har for få( de blir veldig sky om de er få) eller man har fisk de ikke går bra sammen med. Så du har nok bare gjort det riktige
Kuhliiene mine ser jeg stort sett hele tiden, dersom jeg ikke gjør det så pleier jeg å finne de igjen i den utvendige pumpa etter en tid. Men da også høyst levende!
Mine fyker rundt og rundt, op og ned, og rundt i ring. Det er ganske spesielt å se på, samtlige kuhliier kan fyke rundt i en stor ring rundt og rundt på glasset, gjerne i flere timer før de begir seg på å sile sand igjen.
Flotte fisk! Høres ikke ut som dine mistrives heller! (:
Skriver her istedenfor å starte en ny tråd.
Fant denne da jeg søkte

Hvordan går kuhlii og corydoras sammen? Disse lever jo begge arter på bunnen.

Ser det står noe om sure anzistruser lenger oppe. har to sure store hanner. Det går greit med disse og coryene, men passer på å mate ikke rett forran hulene deres liksom .Har to hunner også og de er fredeligere. Vil det kunne bli et problem med kuhliier og ansistruser?


akvariet er 160 liter, mye planter og store røtter, og 3 skiferhuler på deling til 2 ansistrushanner.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap