Sant rykte om gullfisk?

Jeg har en snart fisketom 200 liter jeg tenker å gjøre klar til å ta imot Discus.
Men siden jeg ga vekk kongotetraene mine så har andematen eksplodert i karet mitt... Tidligere var det kongotetraene som knasket de i seg, men nå har plantene fått fritt spillerom. Jeg har hørt rykter om at gullfisk spiser andemat, stemmer dette?

For tanken er i så fall å låne to gullfisker fra dyrebutikken som skal få knaske litt andemat, for å så gi de tilbake.
Jeg vil ikke ha noen stygg monster-variant av gullfisken, hvis ryktet i så fall stemmer, spiller det noen rolle hvilken "type" gullfisk jeg kjøper? (altså, den "ekte" varianten, eller noen av oppdrettsvariantene)

Karet er svært langt og tynt da det egentlig er et elveakvarium, hvis jeg ikke klarer å gi gullfiskene fra meg igjen, vil karet være stort nok til voksne gullfisker?
Særlig sammen med Discus tenker jeg.
Eller er hele greia en fryktelig dårlig ide?
Den vanlig "ekte" gullfisken blir omlag 40cm, så 200L akvariet er i det minste laget.
Å anskaffe "låne" seg noen gullfisker for å spise andematen høres ut som en liten dårlig ide (min mening).

Da ville jeg heller gått å kjøpt meg en håv og bare hovet ut etterhvert som det kommer. Hvis du skal ha discus er ikkje andemat så verst å ha heller, gir litt dekke for lys og tar opp nitrat ifra vannet...
Jeg har allerede Pistia som flyteplante, så andematen tar egentlig opp næringen til Pistiaen. Derfor er den så vanskelig å få ut også; den fester seg til alle plantene og flyteplantene jeg har i karet.
Discus og gullfisk går dårlig sammen. Discus skal ha det varmt, ca. 30 grader. Gullfisk skal derimot ha det kaldt.
Tøm karet fullstendig, kok grusen, vask karet 100% og alt utstyr.
Start på nytt.... Da blir du hvertfall kvitt andematen. Jeg fikk andemat engang i karet mitt. Men gikk dag etter dag og plukket vekk hver eneste lille jeg kunne finne.
Nå har jeg ikkje en eneste igjen.
Repeat
Enig med siste taler. Hadde andemat selv (grrr) og hovedproblemet var akkurat dette at det gjemte seg i andre flyteplanter. Men med nok repetisjoner fikk jeg omsider bukt med problemet. "Skylte" de andre flyteplantene forsiktig i overflaten jevnlig for å se om andematen løsnet.
Nå hvisker jeg bare, kjemisk bekjempelse er liksom ikke helt noe jeg egentlig synes er greit og jeg er så fryktelig engstelig for å få en masse pepper :o)

HappyLife Algin Regular og Extra tar knekken på andemat. Her hos meg. Har kjørt algekur to ganger, samme resultat. Pistia tok også kvelden. Koblet ikke plantedød med middel før jeg leste dette...

Og når jeg tenker meg om er det jo fint om flere forsøker, og eventuelt viderebringer erfaringen i tråden jeg linker til. Synd å miste flyteplanter man faktsik vil ha!

Har blitt kvitt svineriet i kar jeg ikke har plumpet oppi kjemikalier også, daglig runde med håven i noen uker...
Eplesnegler (Pomacea) spiser også andemat, etter min erfaring.
Har vært på feire en uke og latt eplesneglene til kjæresten få kose seg i karet en så lenge. Dessverre grodde det mer en det ble spist
Prøver på nytt med daglige runder med håven, og redder ut de pistiaene som ennå er fine.
Mitt forslag: tøm karet for fisk og kjøp Esha gastropex, aka sneglekverk. Jeg kjøpte denne for å teste i et kar der filteret hadde streika og det kun var fire kirsebærreker igjen. Karet sto uten filter med disse rekene, og jeg kjørte oppi en real hestedose med Esha. Var ekstrem formering av snegler i karet, og jeg ville teste effekten av middelet, samt sjekke om reker ble påvirket da det var vanskelig å finne noe svar på dette på AF. Når jeg leste bruksanvisningen la jeg merke til en liten notis om at det også skulle ta andemat.

Noen dager senere lå det et tykt belegg med hvit (død) andemat på bunnen av karet, og når jeg rørte rundt i toppen av karet falt det ned enda mer. Ble mer overrasket over dette enn evnen til å drepe snegler, og har stor tro på at man kan kvitte seg med andematen fullstendig med dette middelet. Har i midlertid ikke sjekket dette i kar med fisk, ville vært skeptisk til å øke dosen noe særlig da. Dette virker som om det er sterke greier.

Så fjern fisk, mørklegg karet, ta ut inventar og det "viktigste" av planter. Skyll og rens plantene godt og ha dem i f.eks. en bøtte under kuren. Kast det verste av planter og la det heller gro til igjen seinere. Dobbel dose av Esha, f.eks. annenhver dag og hyppig fjerning av død andemat er verdt et forsøk, du kommer til å bli sjokkert når du ser resultatet

OT: og ja, rekene overlevde uten problem. Men det skal også nevnes at disse var hardføre, de overlevde tross alt i et kar med mye rester av døde fisker og reker (pga. filterstreiken) og uten filter i noen måneder.
andemat er noe dritt, når jeg fikk andemat i 600 Literen prøvde jeg først å håve det ut i uker, men det var alltid noe som overlevde bak bakgrunnen.
så jeg lånte meg 8 slørhaler fra en dyrebutikk og etter ca 2 uker var alt borte og andematen kom ikke tilbake.

det finnes være sjebne for gullfisker en å være midertidlige andemat rengjørere, tenk på alle de stakkert gullfiskene i bolle eller alle de underernærte gullfiskene som blir masseprodusert og så mange dør.

men er litt trist å kjøpe de for så å "kaste" de det blir litt sånn bruk og kast handling som jeg ikke støtter, men kjenner du noen som kan låne deg gullfiskene så kjør på

gullfisker tåler foresten temperaturer fra 1 - 30 grader, men jeg sev satte ned tempraturen til 25 grader når jeg lånte gullfiskene
de gullfiskene jeg lånte var foresten slørhaler =)

men slørhaler med nok plass blir gjerne 25 cm
Hmm... Nå skal det sies at jeg skal flytte snart, så jeg kan jo prøve "total-rensing" av akvariet siden jeg alt skal tømme det for noen timer.
Fungerer ikke dette får jeg prøve gullfiskene for en periode.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap