Alge spisende fisk ??

finnes det noen fiske arter som er over snittet dyktig til å spise algene som setter seg på planter og sånn ?
plantene våre har fått en del "hår" grunnet at vi hadde litt for dårlig filtrering en periode (for liten pumpe) :-/ dette har vi nå fikset men algene lever jo i beste vellgående fordi ..
vi har prøvd med diverse reke arter som skal være flittige algespisere men de blir desverre spist rimelig kjapt da vi har en del store fisk i vårt akvarium .

noen som har noen tips ?
(vi har 10 "sugemaller" men de suger seg bare på glass og røtter)
Det finnes mange ulike algespisere, og ikke alle liker det samme.

Er det lange tråder eller skjegg? Sort kort skjegg langs kantene er som oftest penselalger og er vrient å få vekk, jeg vet ikke av noen fisker som spiser det. beste løsningen er å skrape dem av, søk litt på penselalger så finner du rikelig om det.

Er det grønn pels så vil ofte ottoer spise det om de ikke finner noe bedre. Og kinesisk algespiser, men kineserne er en ufin fisk som mange har plagdes med, så jeg ville heller fjernet plantene enn å trå til med kinesere.

Laaaange grønne tråder skal vistnok være populært blant SAE.

Er det voldsomt mye alger så er ofte den beste løsningen å heller fjerne dem og fjerne grunnen til at de har så gode vekstvilkår (som du tydeligvis har gjort). Å kjøpe inn ny fisk for å få dem spist er ikke altid helt å anbefale, det blir fort fult, feil vannverdier og det er ikek alltid algespiserne vil spise algene om det er mye annet godt å spise.
kjøp gjerne hurtigvoksende planter som "spiser" opp næringa i vannet før algene får tak i de. Mer planter, mindre alger. De blomstrer opp av næringa som er tilovers i vannet. hvor ofte forer du? det beste er å fore lite, og gjerne ha noen dager i uka uten mat. Da blir det ikke mye overskuddsnæring, og det er godt for fiskene og ha noen dager uten mat.

kjøp gjerne noen snegler om du ikke har det. de beiter jo også alger.
Jeg har 5 saer (siamesisk algeeter) og en god haug med eplesnegler i 450 l karet mitt. De er uproblematiske og snille med andre beboere, og spiser det meste av alger. Hvor mye har du lyset på iløpet av dagen? Dette og har mye å si for algeveksten!
Hvis du skal kjøpe saer, pass på at du ikke får flying fox (den er visstnok ikke så glad i alger). Det er mange dyrebutikker som tar feil av disse da de er nokså lik. Saene har den svarte midtstripen hele veien rundt. =)
Hadde ikke klart meg uten saer de er kjempe flinke til å ta alger og er helt rå på pensel alger. Har 3 stk som flytter rundt der det trengs, de er alltid sammen.
Sae
Henger meg bare på alt det positive om Siamesisk algeeter. Rask og effektiv.
Har nå prøvd Otto, men de er ikke i nærheten så effektive...
takker og bukker for gode tips
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap